مشاوره رایگان

سیلیکون ولی، سرزمین اسبهای تک شاخ

5.0| از 1 نظر

سیلیکون ولی، سرزمین اسبهای تک شاخ

اگر فوتبال را با برزیل، سینما را با هالیوود و دانشگاه را با هاروارد میشناسید باید بدانید دنیا، اکوسیستم استارتاپ ها را با سیلیکون ولی میشناسد. سرزمینی که رویای هر جوان سخت کوشی برای تبدیل شدن به یک بیلیونر است. سیلیکون ولی با ثمر نشاندن ایده، جذب سرمایه و تولید محصول یا ارائه خدمات هر ذهن خلاقی استقبال کرده و همین امر موجب شده یک شهر معمولی به ابرشهر اقتصاد دنیا تبدیل گردد. سیلیکون ولی، شهریست که بستر تبلور شرکتهای تک شاخ امروزه که ارزش بیلیون دلاری دارند، بوده، اگر مسیر اولین خودروهای الکتریکی، جدیدترین فناوری های ارتباطی و بزرگترین تجهیزات پزشکی را پیگیری کنید نقطه شروع همه آنها شهر سیلیکون ولی است.

بنابراین اگر شما نیز یک استارتاپی هستید داستان سیلیکون ولی را با ما دنیال کنید. خبرهای خوبی برایتان داریم! چراکه ایران هم از تم سیلیکون ولی بی بهره نمانده است.

از دره تراشه های سیلیکونی تا مهد غولهای فن آوری

رشد کسب و کار در سیلیکون ولی کالیفرنیا مربوط به 4 دهه پیش است. زمانی که در این شهر دانشگاه و اقتصاد دست دوستی دادند و این دستاورد موجب ظهور بزرگترین قطب کارآفرینی دنیا شد. اساتید دانشگاه استنفورد در سیلیکون ولی را میتوان بنیان گذاران اصلی این مورد دانست، زمانی که به دانشجویان برق این دانشگاه پیشنهاد ایجاد یک شرکت دانش بنیاد در زمینه مدارهای سیلیکونی را دادند و بعدها این شرکت بود که علاوه بر نامگذاری بروی شهر تبدیل به ابر شرکت Hp شد. اکنون سیلیکون ولی را بعنوان محل ظهور غولهای بازار صنعتی مانند گوگل، یاهو، مایکروسافت، اپل،فیسبوک، توییتر، آمازون، تسلا موتوروز، نوکیا، سونی و سامسونگ میشناسند. با شروع قرن 20 وجود و حضور سرمایه گذاران خطرپذیر به رشد چندین برابری سیلیکون ولی کمک کرد. کارآفرینان بیلیونری که ایده های خلاقانه و ناب را حمایت کردند و تازه واردانی مانند فیسبوک و لینکدین که موج جدیدی از پیشرفت را برای شهر به ارمغان آوردند.

  سیلیکون ولی، سرزمین اسبهای تک شاخ

سیلیکون ولی مادر اکوسیستم استارتاپی دنیا

اگر میخواهید بدانید چگونه سیلیکون ولی به مهد شکل گیری استارتاپ ها تبدیل شد؟ و چطور استارتاپ ها در سیلکون ولی شکل میگیرند؟ باید بگوییم از زمانی که کشور آمریکا با ایجاد شرایط مهاجرت برای تحصیل کرده ها از سراسر دنیا به این شهر، موجب ورود نوابغ فناوری با ایده های ناب بویژه از چین و هند شد میدانست که این بذر را کجا مینشاند.

این شرایط موجب گشت تا خیلی سریع پسران و دختران جوانی که ایده های یونیک خود را به میدان آوردند، در سیلیکون ولی حمایت مالی شوند و اولین پیشنهاد سهام شرکتشان را دریافت کنند و این دایره کارآفرینی هر روز بزرگ و بزرگتر شود. کارآفرینان در سیلیکون ولی با حمایت و آموزش تیم های فناورانه که ایده های دانش بنیاد و خلاقانه داشتند به ایجاد اکوسیستم پایدار استارتاپی برای تولید محصول یا ارائه خدمات کمک کردند. حال همه میدانند اگر کسب و کاری در سیلیکون ولی شکل بگیرد، ثمره اش مطمئنا اثربخشی و تغییر بزرگی در دنیا خواهد داشت.

ارائه ایده تا جذب سرمایه در سیلیکون ولی

اگرچه لیست شرکتهای سرمایه گذاری در سیلیکون ولی هیچگاه کاملا آشکار نشد و بسیاری، از آنها به عنوان مافیای سیلیکون ولی نام میبرند، اما آنچه باید اهمیت داشته باشد دستاوردی است که عملکرد این اشخاص در تغییر مسیر صنعت در عصر جدید داشت. در سیلیکون ولی شرکتهای سرمایه گذاری زیادی که طبق آمار فاندر بیش از 15% این شرکتها خانمها هستند، وجود دارند. برخی از این شرکتهای شتابدهی همچنان قدرتمند ادامه داده و موجب ظهور ابراستارتاپهای دنیا شدند و برخی نیز به دلایل سیاسی و یا فساد مالی و اخلاقی کناره گرفتند. شرکتهای شتابدهی، سرمایه گذاران آنجل و سرمایه گذاران خطر پذیر (VC) هر کدام به نوعی در سطوح مختلف سهم بزرگی را در این شهر بازی کردند و اکنون روش کار آنان الگوی کاری شکل گیری استارتاپها در کلیه کشورهای دنیا گشته است.

شرکتهای شتابدهی، تیم های خلاقی که در ابتدای مسیر بوده و تنها ایده نابی دارند و هیچ استارت کاری نداشتند را طی مسیرهای اداری و جلسات حضوری ارائه و پرسش و پاسخ، تایید کرده و سپس با فراهم اوردن امکانات مالی و فضای کاری در سطح محدود به توسعه و پیشبرد ایده شان کمک میکنند و به آنها در استراتژی های بازاریابی، فروش، مالی و مدیریتی مشاوره داده و در مقابل درصدی سهام دریافت میکنند.

سرمایه گذاران فرشته نیز به شرکتهای خلاقی که شکل گرفته اند اما نوپا هستند و به صورت مستقل تمایل دارند رشد یابند، سرمایه مورد نظر را به صورت وام و یا وام قابل تبدیل به سهام عرضه میکنند.

سهم مهم و اصلی در بازار سیلیکون ولی از آن سرمایه گذاران خطرپذیر است. میلیونرهایی که به شرکتهای در حال فعالیت کمک میکنند تا جهت گسترش چندین برابری محصولات خود و یا ارائه تولیدات دارای ریسک و یا طرحهای جدید نگران سرمایه های میلیون دلاری اولیه نباشند. هرچند سهام بالایی توسط سرمایه گذاران خطرپذیر دریافت میگردد، اما تجربه در سیلیکون ولی نشان داده است که این ارزش را دارد.

 

سیلیکون ولی، سرزمین اسبهای تک شاخ

 

جزیره کارآفرینی، سیلیکون ولی ایران شد

ایران امروز ما بدون شک به یک سیلیکون ولی نیاز دارد تا چرخ زنگ زده اقتصاد مجددا به حرکت درآید. پتانسیل فراوان جوانان ایرانی از ایده تا اجرا، یک بستر دلسوزانه و مجرب را میطلبد تا از دل آنان اپل و گوگل دیگری بوجود آورد. در این راستا در بهار 1398، با توجه به رشد سینوسی شرکتهای شتابدهی در ایران که اغلب منفعت طلبانه تاسیس شده اند و از طرف دیگر قوانین دست و پاگیر و سخت گیرانه از نیاز  به سند و ضامن تا داشتن پارتی و روابط، هیئت مدیره جزیره کارآفرینی پس از 1 دهه فعالیت موفقیت آمیز در مسیر راه اندازی کسب و کارهای آنلاین با تاسیس بیش از 8 استارتاپ موفق داخلی، را برآن داشت تا مرکز شتابدهی جزیره کارآفرینی را در شهر آمل استان مازندران جهت تسهیل مسیر راه اندازی ایده های خلاق و ناب تاسیس نماید.

جزیره کارآفرینی با اعتقاد به آنکه شکست وجود دارد اما در مقابل هیچ موفقیتی بدون استارت و حمایت نیز امکان پذیر نیست، با رسالت ابتدا آموزش و فرهنگ سازی در مسیر استارتاپها و بعد یک شروع درست و اصولی با کمترین درصد خطا، شرایطی را فراهم آورد تا جوانان سختکوش و پویا را در مسیر سرمایه گذاری، اجراسازی ایده، آموزش و مشاوره، فراهم آوردن محیط کاری، تیم سازی و ... یاری نماید.

یک عمر تجریه، آزمون و خطا و شکست و پیروزی تیم جزیره کارآفرینی بی شک نوید سیلیکون ولی ایران را میدهد. هرچند، امروزه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که پتانسیل سیلیکون ولی اشباع شده و از گرانی و شلوغی بیش از اندازه رنج میبرد و اروپا را قطب آینده روشن استارتاپها میدانند، اما هیچ کداممان نمیتوانیم فراموش کنیم که در همین شهر بوده است که پشت اتاق های در بسته اولین ایده ساخت اپل شکل گرفت و گوگل و مایکروسافتی ایجاد شد که دنیای امروز را بدون حضور آنان نمیتوان تصور کرد.

سیلیکون ولی، سرزمین اسبهای تک شاخ

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

مهرناز مولایی

مهرناز مولایی | 9/29/2021 3:53:16 PM

خیلی خوشحالم که با گروه کاربلدی مثل شما آشنا شدم و میتونم از دوره هاتون استفاده کنم