مشاوره رایگان

جاده پیش رو پس از 25 سال

5.0| از 2 نظر

پیش بینی هایی که من در اولین کتابم، درست یا نادرست انجام دادم.

بیل گیتس

بیست و پنج سال پیش در چنین روزی، من اولین کتابم "جاده پیش رو" را منتشر کردم. در آن زمان، مردم کنجکاو بودند که فناوری دیجیتال به کجا پیش می رود و چگونه بر زندگی ما تأثیر می گذارد و من می خواستم افکار و اشتیاقم را به اشتراک بگذارم. همچنین از برخی پیش بینی ها در مورد پیشرفت هایی در رشته کامپیوتر، و به ویژه اینترنت که در چند دهه آینده رخ می دهد، لذت بردم.

در فوریه آینده، من کتاب دیگری منتشر خواهم کرد، این کتاب درباره تغییرات اقلیمی است. قبل از اینکه به قفسه ها برسد، فکر کردم این جالب خواهد بود که به "جاده پیش رو" نگاهی دوباره کنم و ببینم اوضاع چگونه پیش رفت.

همانطور که  من در جاده پیش رو نوشتم، ما تمایل داریم تغییراتی که در کوتاه مدت رخ خواهد داد را دست بالا بگیریم و آن هایی که در بلند مدت اتفاق خواهد افتاد را دست کم بگیریم. این قطعاَ تجربه من با خود کتاب است. من در مورد برخی کارها بسیار خوش بین بودم، اما کارهای دیگر حتی سریع تر یا چشمگیرتراز آن چه من تصور می کردم اتفاق افتاد.

این روزها، فراموش کردن این که اینترنت چقدر جامعه را متحول کرده است آسان است. زمانی که جاده پیش رو بیرون آمد، مردم هنوز با نقشه های کاغذی در حال پیمایشبودند. آنها از طریق  CDها به موسیقی گوش می دادند. عکس ها در لابراتوارها ساخته میشدند. اگر به ایده هدیه نیاز داشتید، از یک دوست (حضوری یا تلفنی) سؤال میکردید. امروزه می توانید هرکدام از این کارها را با بسیار راحتتر و در اکثر موارد با هزینه بسیار کمتری نیز  با استفاده از ابزارهای دیجیتال انجام دهید.

همه این موارد در کتاب پوشش داده شده است (من در آن زمان با وسواس در مورد این چیزها فکر می کردم و یاد می گرفتم). به عنوان مثال در این قسمت یک فصل از ویدیو درخواستی و رایانه هایی که در جیب شما جای میگیرند وجود دارد  می توانید بصورت رایگان از اینجا دانلود کنید:

چیزی که من درمورد آن احتمالاَ بسیار خوش بین بودم در مورد پیدایش عوامل دیجیتال است. این درست است که ما کرتانا، سیری و الکسا داریم، اما کار کردن با آن‌ها هنوز هم از تجربه‌های فراوانی که من در سال ۱۹۹۵ در خاطر داشتم، فاصله دارد. همانطور که در آن زمان نوشتم آن ها هنوز درباره نیازها و ترجیحات شما به همان نحوی که دستیار انسانی انجام می دهد آگاه نیستند.ما تنها در شروع کاری هستیم که در نهایت عوامل قادر به انجام آن خواهند بود.

ایده دیگری که  در جاده پیش رو مهم است- این که فن آوری امکان ایجاد شبکه اجتماعی جدید را فراهم آورده است-که تا حدودی اتفاق افتاده است. من شگفت زده هستم، به هر حال، شبکه های اجتماعی نیز ما را کنار همدیگر می آوردند و به ایجاد فضای قطبی تر کمک می کنند. من پیش بینی نکردم که مردم چقدر  انتخاب می کنند دیدگاه های متفاوت را فیلتر کنند و روی دیگاههای خود پافشاری کنند.

تنها چیزی که درباره آن نوشتم هنوز اتفاق نیفتاده است - اما هنوز هم فکر می کنم اتفاق خواهد افتاد - روشی است که اینترنت روی ساختار شهرهای ما تأثیر می گذارد. امروزه هزینه زندگی در یک شهر پرجمعیت، مانند شهر سیاتل، چنان بالاست که بسیاری کارگران (از جمله معلمان، افسران پلیس و باریستاها) نمی توانند از عهده ی زندگی در آنجا بربیایند. حتی قشردرآمد بالا درصد قابل توجهی از درآمد خود را صرف اجاره می کنند. در نتیجه، مسلماَ برخی شهرها بسیار موفق هستند و سایرین به اندازه کافی موفق نیستند. این یک مشکل واقعی برای کشورمان است.

اما از آنجا که فن آوری دیجیتال موجب آسانتر شدن کار در خانه می شود، بنابراین شما اغلب می توانید کمتر رفت و آمد کنید. این، به نوبه خود، موجب جذابیت بیشتری برای زندگی در فاصله دورتر از دفتر ایجاد می کند، جایی که شما می توانید یک خانه بزرگتر نسبت به مرکز شهر داشته باشید. این همچنین تعداد اتومبیل ها در جاده در هر زمان معینی را کاهش می دهد.در طول زمان، این تغییرات به معنای تغییرات اصلی در شیوه کار و ساخت شهرهای ماست.

اکنون ما شروع به دیدن برخی از این تأثیرات که  وارد عمل شده اند، می کنیم، به عنوان مثال کارکنان اداره که به دلیل کوید-19 در خانه مانده اند. مایکروسافت به تازگی سیاستی را اعلام کرده است که انجام برخی کارها از خانه (برای کمتر از 50 درصد از زمان) حتی بعد از اینکه همه گیری تمام شد و دفاترشان باز شد، استاندارد خواهد بود. من فکر می کنم این روند در سال های آتی شتاب گیرد.

جاده پیش رو اشتراک زیادی با کتاب جدیدم دارد، که چگونه از یک فاجعه اقلیمی اجتناب شود. هر دو در مورد این هستند که چگونه فن آوری و نوآوری می توانند به حل مسائل مهم کمک کنند. هر دو بخش به تکنولوژی پیشرفته نگاه اجمالی می کنند که من می توانم در موردش یاد بگیرم.

یک چیزی متفاوت است: مخاطرات با تغییرات اقلیمی بیشتر است. به همان اندازه که من در مورد نرم افزار مشتاق هستم، تلاش برای جلوگیری از یه فاجعه اقلیمی، سطح کاملا دیگری از فوریت را دارد.عدم دریافت این حق عواقب بدی برای بشریت به همراه خواهد داشت. اما شما می توانید نیمه پر لیوان را ببینید. فرصت های بسیار بزرگی برای حل این مشکل وجود دارد، انتشار گازهای گلخانه ای ما منتفی شود، صنایع جدید ایجاد شود که انرژی پاک را برای همه از جمله مردم در فقیرترین کشورهای جهان در دسترس و مقرون به صرفه فراهم آورد.

من هیجان‌زده هستم که کتاب جدید را  به بازار عرضه می کنم و بحث را درباره چگونگی حفظ سیاره که برای همه قابل سکنی باشد، ادامه می دهم.

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

فاطمه حداد

فاطمه حداد | 9/14/2021 10:42:25 AM

من این کتابو خوندم خیلی خوبه

عباس قائمی

عباس قائمی | 11/9/2021 11:31:59 AM

همیشه سعی میکنم کتابای افراد موفقو بخونم چون واقعا دید آدمو عوض میکنن