مشاوره رایگان

کارآفرینی

| از 0 نظر

در جوامع مختلف کارآفرین نقش پر رنگ و مهمی در اقتصاد و جامعه دارا می باشد. به دلیل حمایت سرمایه گذاران از ایده های برتر کارآفرینی، صاحبین کسب و کار و مردم به دنبال برنامه ها و پروژه های کارآفرینی هستند. هدف آنها این است که بتوانند در کسب و کار خود، سود و درآمد بیشتری کسب کنند و در بازار رقابتی به رقابت بپردازند. این امر یک اقدام و عمل بسیار مهم است که می تواند باعث رشد و تعالی فرد یا سازمان شود.

کارآفرینی چیست و چه اهمیتی دارد؟

کارآفرینی فرایندی است که سبب شناخت بهتر فرصت های اقتصادی و شغلی می شود و توسط آن کسب و کار جدیدی را راه اندازی کرد. کارآفرینی در جامعه به عنوان یک محرک اصلی برای ایجاد یک کسب و کار شناخته می شود. همچنین این امر باعث رشد و شکوفایی استعداد های نهفته افراد جامعه می شود. کارآفرینی باعث می شود که افراد جامعه با استفاده از آن به موفقیت های فردی و مادی دست پیدا کنند. مواردی که باعث می شود اهمیت آن پررنگ تر شود. مانند:

  • اشتغالزایی
  • انتقال فناوری
  • ایجاد نوآوری و خلاقیت در کسب و کار
  • ترویج و تشویق سرمایه گذاران
  • شناخت و ایجاد بازار های جدید
  • صرفه جویی در هزینه ها و جلوگیری از هدر رفتن منابع

کارآفرین فردی است که از انواع فرصت های شغلی که توسط وی شناسایی شده است، در جهت ایجاد فرصت های شغلی قدم بر می دارد. کارآفرین موجب ایجاد تحولات اقتصادی و اجتماعی در جامعه می شود و زمینه ی ایجاد فرصت های شغلی و پبش برد چرخه صنعت کشور را میسر می کند. کارآفرین را بدین گونه می توان معرفی کرد که، با استفاده از قدرت خلاقیت خود بتواند برای هرگونه مشکلی راه حلی را ارائه کند. یک کارآفرین با استفاده از روحیه ی بالا برای اجتماع و شخص خود به دنبال فرصت های شغلی جدیدی می باشد. ایده های کارآفرینی و سرمایه گذاری همیشه با چاشنی خلاقیت و جسارت همراه بوده اند.

جسارت بدون خلاقیت و خلاقیت بدون جسارت باعث ایجاد ثروت نمی شود و ارزشی ندارد. در سال های اخیر که با اقتصاد کرونایی دست و پنجه نرم می کنیم، تولید مواد ضد عفونی کننده، ماسک، انواع دستکش ها، فریلنسری و کسب و کار های مجازی و... از محبوبیت زیادی برخوردار شده اند. طرح کسب و کار جامع به کارآفرین کمک می کند تا قبل از شروع کار، تمامی جوانب کسب و کار را به دقت بررسی کند.

کارآفرین فردی است که از انواع فرصت های شغلی که توسط وی شناسایی شده است، با قدرت خطر پذیری بالای خود و بهره وری از امکانات در اختیار، در جهت ایجاد فرصت های شغلی قدم بر می دارد.

کارافرینی

کارآفرینی نیاز به چقدر سرمایه دارد؟

با هر اندازه سرمایه می توان به یک کارآفرین بدل شد. در واقع میزان سرمایه مورد نیاز، وابسته به نوع ایده کارآفرینی است. این به این معنا نیست که کسب و کار های کوچک نمی توانند به اندازه کسب و کار های بزرگ با سرمایه ی کلان رشد داشته باشند. کسب و کار های کوچک هم می توانند به اندازه کسب و کار های بزرگ رشد کنند. با نگاهی به کسب و کار های بزرگ امروزی و انواع برند های موفق، در می یابید که کسب و کار هایی به آن بزرگی، با یک ایده موفق و با کمترین میزان سرمایه شروع به کار کرده اند. عدم نیاز به سرمایه ی زیاد باعث می شود که میزان ریسک و ضرر آن به حداقل برسد. مهمترین مزیت ایده های کسب و کار که نیاز به سرمایه زیادی ندارند این است که در دسترس همگان قرار دارند و برای عموم قابل اجرا و راه اندازی هستند.

  • توسعه صفحات اینستاگرام
  • عکاسی از مراسم ها
  • نویسندگی و تولید محتوا
  • تولید زیورآلات
  • آموزش های خصوصی
  • کارشناس سئو سازی
  • ویرایش عکس و مونتاژ فیلم
  • بسته بندی مواد غذایی خانگی
  • انجام پروژه های دانشجویی
  • مشاور املاک

تمامی طرح های کارآفرینی ذکر شده در بالا نیاز به گذراندن مراحل اداری، برای ثبت و اخذ مجوز های لازم دارند. با حداقل سرمایه در حدود 20 میلیون تومان می توانید یک دستگاه روغن گیری خریداری کرده و اقدام به تولید روغن کنجد، زیتون کنید. با دارا بودن سرمایه در حدود 80 میلیون تومان میتوانید دستگاه های بسته بندی را برای بسته بندی محصولات خوراکی و پوشاک را خریداری کنید. با سرمایه 800 میلیون تومان می توانید دستگاه تولید ماسک را خریداری کنید. دستگاه های تولید دستکش های نایلونی چیزی در حدود 200 میلیون تومان سرمایه نیاز دارند. تمامی این صنایع می توانند بخشی از نیاز جامعه را برطرف کنند و از ظرفیت کارآفرینی و سودآوری منطقی هم برخوردار باشند.

کارافرینی 

ایده های برتر کارآفرینی در ایران

  1. تولید مایعات مصرفی خودرو: با توجه به وجود تعداد زیاد خودرو ها در سطح شهر و میزان تولید خودرو در کشور نیاز به ملزومات خودرو و مایعات مصرفی آن ها بیشتر از قبل احساس می شود. با توجه به اینکه راه اندازی خط تولید آب رادیاتور به سرمایه زیادی احتیاج ندارد می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. با استفاده از سیستم بازاریابی موثر و شناخت بازار هدف، می تواند کسب و کار بسیار سودمندی باشد.
  2. تاسیس گلخانه آلوئه ورا: برگ گیاه آلوئه ورا به موجب خواص متعددی که دارد به وفور در صنایع بهداشتی، آرایشی و حتی خوراکی استفاده می شود. به دلیل نیاز فراوان صنایع و کارخانجات به این مواد اولیه، راه اندازی پرورش گیاه آلوئه ورا از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است. با دارا بودن سرمایه ای در حدود 8 میلیارد تومان در زمینی به مساحت 4000 متر مربع می توانید اقدام به تاسیس گلخانه پرورش آلوئه ورا کنید.
  3. احداث گلخانه گل رز: تجارت و کسب و کار گل های شاخه بریده از بازار پر سودی برخوردار است. یکی از محبوب ترین گل های شاخه بریده، گل رز است که دارای بازار مشتری پسندی می باشد. همین دلیل باعث شده است که در امر بازاریابی نیازی به فعالیت زیادی نداشته باشد. این نوع گل، دارای واریته های زیادی است که هرکدام دارای زیبایی منحصر به فردی می باشد. گلخانه های پرورش گل رز، سالانه 300 هزار شاخه گل رز را تولید می کنند. راه اندازی گلخانه گل رز نیاز به سرمایه ای در حدود 2 میلیارد تومان، به عنوان سرمایه ثابت و 1.5 میلیارد تومان برای خرید ماشین آلات دارد.
  4. تولید مواد ضد عفونی کننده: امروزه الکل اتیلیک از پرمصرف ترین مواد شیمیایی تولیدی در دنیا محسوب می شود. الکل در زمینه های مختلف کاربرد فراوانی دارد. از جمله موارد استفاده از الکل را می توان در تولید مواد ضد عفونی کننده، نوشیدنی های الکلی، ضد یخ خودرو، سوخت و... را نام برد. برای احداث کارگاه تولید الکل، به فضایی در حدود 7000 متر مربع احتیاج دارید. میزان سرمایه ثابت مورد نیاز شما برای راه اندازی این کسب و کار، در حدود 8 میلیارد تومان و ارزش ماشین آلات مورد نیاز چیزی در حدود 4 میلیارد تومان می باشد. با توجه به این موارد می توانید اقدام به تولید سالانه 800 تن الکل کنید.

آیا کارآفرینی در منزل ممکن است؟

به لطف اینترنت و شبکه های اجتماعی با سرمایه کم و استفاده از هنر خود می توانید کسب و کاری در منزل داشته باشید. کارآفرینی در منزل یا فریلنسر به فردی اطلاق می شود که فارغ از زمان و مکان اقدام به کسب درآمد می کند.

  1. تولید شمع های لوکس یکی از ایده های کارآفرینی است که چند سالی از اجرای آن می گذرد و مورد استقبال قرار گرفته است. در این نوع کسب و کار، با به کار بردن کمی ذوق و سلیقه، در منزل خود اقدام به تولید شمع های تزئینی کنید.
  2. درست کردن مربا و انواع دسر در منزل چند وقتی است که به یک ایده پردرآمد بدل شده است و از ایده های کارآفرینی موفق محسوب می شود.
  3. تولید انواع شکلات در منزل، یکی دیگر از ایده های کارآفرینی مناسب در منزل می باشد. با به خرج دادن کمی سلیقه در قالب گیری و بسته بندی شکلات های خود، می توانید کسب درآمد سودمندی را داشته باشید.
  4. یکی از ایده های کسب و کار موفق این روز ها، تولید هدیه های سفارشی می باشد. با استفاده از یک خط تولید خانگی می توانید بر اساس سفارش مشتری، اقدام به تولید انواع هدیه های سفارشی کنید.
  5. یکی دیگر از انواع کارآفرینی، پخت کیک، شیرینی و نان در منزل است، که از کار های پر درآمد این روز ها می باشد. این روز ها محصولات غذایی خانگی از طرفداران بسیار زیادی برخوردار هستند.
  6. درست کردن انواع ترشی یکی دیگر از ساده ترین کسب و کار ها برای انجام در محیط خانه می باشد. با استفاده از بسته بندی های جذاب و بازاریابی درست، می توانید کسب و کار خود را رونق بخشید.
  7. تولید محصولات مو و زیبایی یکی دیگر از کسب و کار هایی است که همیشه از رونق خوبی برخوردار بوده است. با بهره گیری از دوره های مختلف آموزشی، می توانید این محصولات را در منزل تولید کنید.

چگونه ایده کارآفرینی خود را ارزیابی دقیق کنم؟

ایده های کارآفرینی، نقشه راه برای ایجاد یک کسب و کار و دستورالعملی برای پیش بینی اقدامات لازم هستند. طرح ایده های کسب و کار، مستند سازی و توصیفی جامع از کسب و کار می باشد. این طرح شامل گزارش دقیق به همراه جزئیات جامع در رابطه با تولیدات یا ارائه خدمات به مشتری است. این جزئیات می تواند شامل روش های تولید، بازار و مشتریان، استراتژی بازاریابی، مدیریت منابع انسانی، تشکیلات سازمان، مدیریت مالی و تامین آن و... باشند. به بیان دیگر طرح های کارآفرینی نحوه عملکرد کارآفرین را نشان می دهند. طرح کارآفرینی باید علاوه بر تشریح وضع موجود، نیازها و انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد.

استفاده از طرح های کارآفرینی جامع به کارآفرین کمک می کند تا قبل از شروع کار، تمامی جوانب کسب و کار را به دقت ارزیابی کنند. با ارائه آن به دیگران می تواند تمامی زوایای تاریک آن را مشخص و در روشن کردن آن بکوشد. با این کار کارآفرین در همین ابتدای کار از خطرات موجود مطلع می شود و خود را مصون می دارد. اهداف متفاوت در کسب و کار، حضور در صنعت های متفاوت، بودن در مراحل مختلف کسب و کار، میزان بزرگی شرکت، میزان منابع در اختیار و... از عوامل متمایز کننده ایده های کارآفرینی محسوب می شود.

این نوع طرح باید قابلیت جلب حمایت سرمایه گذاران را داشته باشد. در این نوع طرح باید میزان هزینه های پیشبینی شده و... به دقت مورد بررسی قرار گیرد. راه اندازی کسب و کار تولیدی، ایده ی بسیار خوبی است، اما برای موفقیت در این راه تلاش فراوان، برنامه ریزی دقیق و منابع مالی زیادی لازم است. قبل از انجام هر کاری در زمینه ی کارآفرینی، تحقیقات جامع و کاملی را انجام دهید. بهترین ایده های کارآفرینی طرح هایی هستند که متناسب با تخصص و دانش شما باشند.

جمع بندی

تمامی ایده های کارآفرینی ذکر شده در بالا نیاز به گذراندن مراحل اداری، برای ثبت و اخذ مجوز های لازم را دارا هستند. راه اندازی کسب و کار تولیدی، ایده بسیار خوبی است اما برای موفقیت در این راه تلاش فراوان و برنامه ریزی دقیقی لازم است. قبل از انجام هر کاری در زمینه ی کارآفرینی، تحقیقات جامع و کاملی را انجام دهید. بهترین طرح های کارآفرینی طرح هایی هستند که متناسب با تخصص و دانش شما باشند.

 کارافرینی

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر