مشاوره رایگان

مشتری یابی اینترنتی

| از 0 نظر

مشتری یا خریدار به فرد یا سازمانی که از خدمات یا محصولات یک فروشگاه و یا تامین کننده استفاده می کند گفته می شود. مشتری بابت دریافت این خدمات باید هزینه ای پرداخت کند. جستجو برای یافتن مشتری در هر نوع کسب‌ و کار، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با ارزش ترین دارایی هر نوع کسب ‌و کار، مشتریان آنها هستند. قصد ما این است که که در این مقاله مفهوم دقیقی از مشتری یابی اینترنتی و نحوه ی یافتن مشتری در کسب ‌و کار ها را در سریع ترین زمان ممکن ارائه دهیم. امروزه دیگر بازاریابی به صورت سنتی جای خود را به روش های نوین در مشتری یابی آنلاین داده اند. بازاریابی اینترنتی در یک کلام به معنای یافتن مشتری برای کسب و کار خود از طریق بستر اینترنت است. این نوع بازاریابی هم سریع تر است و هم با مخاطبان بیشتری در ارتباط هستید و وقت و انرژی بسیار کمتری از شما می گیرد.

منظور از مشتری یابی اینترنتی چیست؟

از آنجا که با گذشت زمان فناوری های نوین و اینترنت نقش پررنگی در زندگی مردم ایفا می کنند. می توان فضای اینترنت را مجمعی از مشتریان احتمالی در نظر گرفت. پس، از مهم ترین ارکان مشتری یابی اینترنتی یافتن این افراد در فضای اینترنتی است. در مشاغل سنتی، پس از راه اندازی یک کسب و کار، مهم ترین مسئله، جلب مشتری است که در مرحله ی اول صاحبان هر مشاغلی به آن می پردازند. به این نوع فرآیند به اصطلاح، بازاریابی نیز گفته می شود. اما امروزه کسب و کار ها از حالت سنتی خود خارج شده اند.

با گسترش چشمگیر اینترنت در زندگی انسان ها و تاثیرات آن بر روی کسب و کار ها تمام افراد میل ورود به این نوع بیزینس را پیدا کرده اند. حضور در کسب و کار های این چنینی، مشتری یابی اینترنتی را می طلبد. در حقیقت جذب افراد حاضر در فضای اینترنت را مشتری یابی آنلاین می گویند. معمولا مشتری یابی آنلاین، مانند بازاریابی سنتی توسط افراد بازاریاب ولی در فضای اینترنت صورت می گیرد. صاحبان کسب و کار در این راه می توانند از آژانس های بازاریابی دیجیتال و مشتری یابی به صورت آنلاین کمک بگیرند.

اگر قصد دارید یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید، برای بهتر دیده شدن و جلب اعتماد بیشتر به ناچار باید سراغ طراحی یک وب سایت جذاب بروید. ایجاد ترافیک بالا برای وب سایت از مهمترین اهداف مشتری یابی اینترنتی محسوب می گردد. این فرایند شامل دو روش، مشتری یابی آنلاین به صورت درون گرا و برون گرا می باشد. در مدل درون گرا، عمده ی توجه مدیر وب سایت به تولید محتواهای سودمند برای جذب مخاطبان است. در تولید این محتواها، توجه به جذابیت و کیفیت مهم ترین نکته می باشد. باید دقت کنید که بازاریابی اینترنتی از طریق محتوا به دلیل اثربخشی طولانی مدت و پروسه زمانی بلند مدت می تواند یک رابطه ی دو طرفه را میان سایت و مخاطبان شما ایجاد کند.

مشتری یابی اینترنتی

با گسترش چشمگیر اینترنت در زندگی انسان ها و تاثیرات آن بر روی کسب و کار ها تمام افراد میل ورود به این نوع بیزینس را پیدا کرده اند.

مزایایی مشتری یابی اینترنتی چیست؟

  • هزینه ی کمتر: مشتری یابی اینترنتی در مقایسه با روش های سنتی، با احتساب ارتقا و گسترش مشاغل و سایر سرمایه گذاری های آنلاین به مراتب با صرفه تر است. این مسئله در زمینه ی تبلیغات بسیار صادق تر است. در حقیقت، برخی از تکنیک های کسب یا درآمد زایی اینترنتی کاملا رایگان هستند. بر خلاف سایر رسانه های تبلیغاتی سنتی مثل تلویزیون و روزنامه، تنها بخش کوچکی از این هزینه ها را برای ارتقا مشاغل سنتی صرف خواهید کرد. علاوه بر کم هزینه بودن، مشتری یابی آنلاین صرفه جویی در وقت و زمان است. زیرا برای مشتری یابی و انجام معاملات، زمان کمتری صرف می کنید. بازده سرمایه گذاری حاصل از مشتری یابی آنلاین از شیوه ی متعارف بسیار فراتر می باشد.
  • مشتری یابی اینترنتی محدودیت جغرافیایی ندارد: مشتری یابی آنلاین هیچ گونه محدودیت جغرافیایی ندارد. این مزیت فرصت های جدیدی را برای شما ایجاد می کند. باعث می شود که شما برای رقابت در مقیاس جهانی آماده شوید. بنابراین، حتی اگر دفتر شما بسته باشد، مشتریان شما را از طریق وب سایت پیدا کرده و سفارشات خود را ثبت خواهند کرد.
  • فناوری و تکنولوژی قابل اعتماد: وب سایت فناوری قدرتمند و قابل اعتمادی است، که میزبان کسب و کار شما به صورت اینترنتی است. با وجود فناوری های برتر اینترنتی، دیگر لازم نیست نگران ارسال ایمیل ها به مخاطبان خود باشید. از سوی دیگر، سیستم ارسال نامه ها به صورت سنتی به چندین روز برای ارسال به مقصد نیاز دارند.
  • پیگیری نتایج: یکی از چیزهایی که به ندرت در مشتری یابی به صورت سنتی یافت می شود توانایی پیگیری نتایج است. با مشتری یابی اینترنتی کسب و کار شما می تواند از روش ها و ابزارهای گوناگونی برای ردیابی نتایج کمپین های تبلیغاتی استفاده کند. با بهره مندی از این ابزار نه تنها قادر به پیگیری هستید، بلکه می توانید پیشرفت مشتری یابی آنلاین خود را به صورت آمار های گرافیکی به نمایش بگذارید.

مشتری یابی اینترنتی

یکی از چیزهایی که به ندرت در مشتری یابی به صورت سنتی یافت می شود توانایی پیگیری نتایج است.

برای مشتری یابی اینترنتی چه کنیم؟

  • مشتری یابی آنلاین از طریق شبکه های اجتماعی: مشتری یابی با استفاده از شبکه های اجتماعی یک فرصت جدید و بسیار مناسب است. در حقیقت با پتانسیلی که شبکه های اجتماعی دارد می تواند مشتریان بسیار زیادی را برای سازمان و کسب ‌و کار شما جذب کند.
  • مشتری یابی اینترنتی از طریق برند سازی: پایه و اساس یک بازاریابی خوب، برند سازی می باشد که در مشتری یابی به صورت کاملا آنلاین انجام می گیرد. زمانی که برند یک شرکت یا سازمان شناخته می شوند، مشتریان بسیاری با اطمینان به سمت آن برند جذب می گردند.
  • مشتری یابی اینترنتی از طریق SEO: اگر از وب سایت برای کسب و کار خود استفاده می کنید باید برای دیده‌ شدن توسط موتورهای جست‌ و جو سایت خود را بهینه کنید. با این کار وب سایت خود را تا حد ممکن بالا می برید. لازم به ذکر است که بدانید اگر از بهترین وب سایت با بیشترین امکانات هم برخوردار باشید ولی تکنیک های سئو در آن ها رعایت نشده باشد هیچ گاه منجر به مشتری یابی اینترنتی نمی گردد.
  • مشتری یابی اینترنتی از طریق ایمیل مارکتینگ: یکی از کم ‌هزینه ترین روش های مشتری یابی آنلاین، جستجوی مشتری از طریق ایمیل مارکتینگ است. در روش مشتری یابی اینترنتی از طریق ایمیل مارکتینگ به‌ جای ارسال پوستر ها و مجله های پستی می توان با ارسال پیام های تبلیغاتی، مشخص کردن جشنواره ها و هدایا مشتری های احتمالی مرتبط با کسب ‌و کارتان را پیدا کنید. در حقیقت برای مشتری یابی اینترنتی از طریق ایمیل مارکتینگ باید اطلاعاتی مانند سن افراد، شغل، محل زندگی را برای دسته بندی و هدفمند کردن تبلیغات بدانید.
  • مشتری یابی اینترنتی با Google Adwords: یکی دیگر از روش ها برای رساندن سایت به صفحه اول نتایج استفاده از سرویس تبلیغاتی گوگل است. با استفاده از این روش سایت شما در ابتدای لیست نتایج جست و جوی گوگل قرار می گیرد.

مشتری یابی اینترنتی

یکی از کم ‌هزینه ترین روش های مشتری یابی آنلاین، جستجوی مشتری از طریق ایمیل مارکتینگ است.

مشتری یابی اینترنتی و فروش میلیونی

مشتری یابی اینترنتی، به استفاده از انواع ابزارها، فرایندها و روش ها در جهت یافتن یک مشتری احتمالی و جدید گفته می شود. به طور کلی می توان گفت مشتری یابی آنلاین یکی از مهم ترین و پر اهمیت ترین مراحل در هر کسب ‌و کار به حساب می آید و دلیلی بر ادامه ی حیات هر کسب ‌و کاری است. در حقیقت مهمترین دلیل سخت و مشکل بودن جذب مشتری، عدم اعتماد آنها به هر نوع کسب ‌و کار است. یکی از بزرگترین دغدغه ها در هر نوع مشاغلی رونق بخشیدن به کسب و کار با انجام مشتری یابی اینترنتی است.

لازمه ی مشتری یابی آنلاین شناخت بازار هدف و استفاده از تکنیک ‌های بازاریابی می باشد. همچنین باید بدانید که مشتریان شما کدام گروه از افراد هستند. به عنوان مثال شغل و تحصیلات آنها، سن و موارد مرتبط دیگر به آنها چه مواردی است. نخستین مشتری ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند، آنها به شما کمک می کنند که چه طور کسب‌ و کار خود را توسعه دهید و در آن پیشرفت کنید.

انجام معاملات و مشتری یابی اینترنتی به شما این امکان را می دهد که داده ها و اطلاعات خود را جمع آوری کنید. هرگاه یک خریدار بخواهد محصولی را از طریق سایت خریداری کند، تمام داده های این فرایند ثبت می شوند. کسب و کار شما می تواند از این اطلاعات به شیوه های گوناگونی استفاده کند. اکثر شرکت ها داده های خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند تا متوجه ی میزان فروش محصولات خود شوند. علاوه بر این، اطلاعات جمع آوری شده می تواند برای مشتریان هم مفید باشد، چرا که کسب و کار شما می تواند تبلیغات را بر اساس عادت های خرید هر گروه ارسال کند. راه های متفاوتی برای جمع آوری اطلاعات مشتریان وجود دارد، به عنوان مثال از طریق مشخصات کاربران، می توانید اطلاعات فراوانی را به دست آورید. اطلاعات جمع آوری شده در این نوع روش معمولا سن، جنسیت، محل سکونت، نحوه ی ورود به سایت و محصولاتی که در وب سایت شما مشاهده کرده اند می باشد.

مشتری یابی اینترنتی

انجام معاملات و مشتری یابی اینترنتی به شما این امکان را می دهد که داده ها و اطلاعات خود را جمع آوری کنید.

روشهای مشتری یابی اینترنتی در اینستاگرام

مشتری یابی اینترنتی در شبکه ی اجتماعی اینستاگرام هیچ گونه محدودیت سنی و جنسیتی ندارد. تمام افراد می توانند با ارائه ی یک محتوای با کیفیت و جذاب در انواع حوزه های پرطرفدار به درآمد زایی قابل توجهی در اینستاگرام دست پیدا کنند.

  • اضافه کردن لینک در بیوگرافی: در اولین اقدام برای مشتری یابی اینترنتی در اینستاگرام باید از کارکرد درست حسابتان برای کسب درآمد اطمینان حاصل کنید. در این بخش باید مشخصات مورد نیاز مانند، نام برند، سال تاسیس، خدمات ویژه ی قابل ارائه و... را به طور کامل در دسترس بگذارید. بهتر است ابتدا از یک عکس پروفایل با کیفیت و متناسب با کسب و کار خود استفاده کنید. همچنین به صورت خلاصه و مفید کسب و کار خود را توضیح دهید، خود را معرفی کنید.

قسمت بیوگرافی اینستاگرام شما یکی از مهم ترین بخش های صفحه ی شما برای مشتری یابی اینترنتی در اینستاگرام می باشد و باید شامل شماره تماس و لینک مرتبط باشد. علاوه بر این موارد، در قسمت نشانی URL یک لینک برای این که دنبال کننده های خود را به سایت فروشگاهی یا خدماتی، کانال تلگرامی یا کانال یوتیوبی هدایت کنید قرار دهید. همچنین در حساب تان باید با استفاده از لینک های مناسب مخاطبان را به صفحات دانلود مطالب یا معرفی محصولات، عضویت در سایت و... هدایت کنید. در انتها باید اطمینان حاصل کنید که لینک های شما حاوی اطلاعات خلاصه و مفید مورد نیاز باشد.

  • تولید محتوا برای مشتری یابی اینترنتی در اینستاگرام: برای استفاده ی بیشتر از لینک در بیوگرافی اینستاگرام، بهترین راه تولید محتواهایی است که به وسیله ی آنها بتوانید مخاطبان را به لینک موجود در بیوگرافی هدایت کنید. برای مشتری یابی اینترنتی در اینستاگرام باید محتوایی را تولید کنید که مخاطبان به واسطه ی آن برای بازدید از سایت، صفحه یا کسب و کار شما ترغیب شوند.
  • استفاده از نوار Pop-Up: روش های خلاقانه بسیاری برای استفاده از لینک برای جلب مشتری یابی اینترنتی در اینستاگرام وجود دارد. استفاده از تمام آنها بستگی به نحوه ی استفاده ی شما از تکنولوژی دارد. به عنوان مثال، اگر از یک نوار pop up برای نمایش نشانی آدرس ایمیل خود در صفحه ی اینستاگرام استفاده کنید، می توانید لینک حاوی اطلاعات و مشخصات محصولات خود را از طریق دایرکت اینستاگرام به مخاطبان خود ارسال کنید.

مشتری یابی اینترنتی

روش های خلاقانه بسیاری برای استفاده از لینک برای جلب مشتری یابی اینترنتی در اینستاگرام وجود دارد.

جمع بندی

امروزه بازارهای جهانی و داخلی با هر نوع رویدادی دچار انواع نوسانات می شوند. صاحبان کسب و کار باید در تلاطم های موجود در بازار، بهترین جایگاه را به دست آورند. رویداد های متفاوت بر کسب و کار اثرات منفی و مثبت فراوانی می گذارند. به همین دلیل آموزش های مختلفی در جهت مشتری یابی اینترنتی وجود دارد که هر شخصی باید آنها را فرا گیرد. یکی از مهمترین مباحثی که صاحبان کسب و کار ها باید با آن آشنا گردند اصول مشتری یابی اینترنتی است.

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر