مشاوره رایگان

برون سپاری ایده ها

5.0| از 1 نظر

تاثیری که استارباکس بر سلیقه قهوه مشتریانش دارد بر هیچکس پوشیده نیست. استارباکس با یک فروشگاه دانه های قهوه در سیتل شروع کرد اما هم اکنون با داشتن قریب به 25.000 کافی شاپ در سراسر دنیا، فراتر از انتظارات رشد کرده است. با قهوه های اسپرسوی کلاسیک، کاپوچینوهای خلاقانه و قهوه های دریپ ساده، استارباکس توانست برند خودش را به عنوان رهبر کافی شاپ ها بسازد. وقتی به گذشته این برند نگاه می کنیم، مشخص است که آنها در حال انجام کارهای متفاوتی هستند و سند این حرف، وب سایتی مبتنی بر بحث و گفتگوی آنها به نام "ایده استارباکس من" است.  

کارآفرینی

ایده استار باکس من یک وب سایت جدید برای این برند نیست. این وب سایت در سال 2008 برای تشویق افکار تازه و نو در جهت کمک به رشد مداوم کافی شاپ های زنجیره ای استارباکس ایجاد شد. این مفهوم باندازه کافی ساده است بدین صورت که مشتریان ایده هایشان برای بهتر کردن استارباکس را پُست می کنند، رای گیری می‌کنند و در مورد پیشنهادات پُست شده بحث می کنند و صبر می کنند تا نظرات مدیران ارشد استارباکس را بشنوند. شعار آنها "به اشتراک گذاری، رای گیری، بحث و گفتگو و دیدن" ثابت کرده است که ساده کردن هر چیزی، بهترین روش برای پیشرفت است.

زیبایی این پلت فرم این است که مستقیماً مشتریان را درگیر می کند و ایده هایشان را می گیرد تا بهترین چیز بعدی که استارباکس باید ارائه کند را خلق نماید. با گرفتن ایده از مشتریان و تحقق بخشیدن آنها، استارباکس به مردم آن چیزی را می دهد که واقعاً می خواهند. رضایت مشتری، هدف هر شرکتی است اما خیلی ها این بینش که واقعاً مشتریانشان چه می خواهند را ندارند. استارباکس با کنار گذاشتن حدس و گمان و پرسش مستقیم از مشتریان و گوش دادن به اینکه مصرف کنندگان وسواسی قهوه از شرکت چه می خواهند، برنده رقابت با دیگر شرکت ها می شود.

 کارآفرینی

 

 برای مثال، اخیراً استارباکس شروع به ارائه شیر بادام به عنوان جایگزین شیر در نوشیدنی‌هایشان کرده است. این ایده مستقیماً از وب سایت ایده استارباکس من می آید و منجر به قهوه های بدون لبنیات شد که اعلام آن باعث شادی افراد بسیاری شد. یک شخص در مورد تمایلش به گزینه شیر بادام پُست گذاشت و صدها مشتری استارباکس در مورد آن بحث کردند و به تحقق این ایده رای دادند.

این نوع مشارکت مشتری بی نظیر و بسیار موفق است. مصرف کنندگان به صورت خودجوش به رشد شرکت کمک می کند. این مثل این است که از یک دوست بپرسید برای تولدش چه می خواهد؛ وی در نهایت از کادویی که به او می دهید خوشحال می شود و این باعث می شود نیازی به حدس زدن و تحمل استرس نباشد. شرکت ها در هر جایی می توانند از فضاهای آنلاین برای درک نظرات مشتریانشان استفاده کنند که به برقراری ارتباط سالم با آنها نیز کمک می کند. ایجاد ارتباط دو طرفه یک روش خوب برای شاد و راضی نگهداشتن مشتریانتان و مشارکت دادن آنها در برندتان است.

استارباکس با این پلت فرم آزاد که بحث و گفتگو پیرامون محصولاتی که استارباکس ارائه می کند را پرورش می‌دهد، ثابت می کند که مشتری مدار هستند. در صورتی که مشتریان شکایتی داشته باشند، می توانند دیدگاه منفی را به یک ایده مولد تبدیل کنند: ایده ای که تغییر مثبتی ایجاد می کند.

با در نظر گرفتن جعبه انتقادات و پیشنهادات سنتی و تبدیل آن به یک محیط آنلاین که تغییر واقعی و حامی محصولاتشان را تشویق می کند، استارباکس درهای شرکتش را به روی مشتریانش می گشاید و با آنها ارتباط برقرار می کند.

با وجود اینکه هر ایده ای که وارد ایده استارباکس من می شود، چیز بزرگی بعدی نخواهد بود، بخاطر تمرکز عمیق بر مشتری، احتمال مداوم نوآوری وجود دارد. استارباکس با هر ایده جدیدی که وارد وب سایت می شود توانایی تغییر برای بهتر شدن را دارد. ایده های خوب، ایده های بد و تمام ایده ها در پلت فرم ایده استارباکس من در جریان هستند. با اینکه این برنامه متکی به نظر مشتری برای بقا است، دهمین سالگرد خود را سال بعد جشن خواهد گرفت و ثابت کرده است که مشتریان از اینکه احساس می کنند با شرکت ها در ارتباط هستند و می توانند ایده هایشان را در برند خودشان اجرا کنند، راضی و خوشحال هستند.

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

مرتضی عسگرزاده

مرتضی عسگرزاده | 11/3/2021 10:49:42 AM

منم سعی کردم همیشه تو کارم از همه نظرات استفاده کنم