مشاوره رایگان

چگونه رهبری دوست داشتنی تر و پر جذبه تر باشیم

4.0| از 1 نظر

جذبه مجموعه ای از مهارت های اجتماعی است که قابل یادگیری و ارتقا یافتن می باشد.

چگونه رهبری دوست داشتنی تر و پر جذبه تر باشیم

برخی از افراد به صورت اتوماتیک به دیگر افراد نزدیک تر هستند. آن ها به قدری دوست داشتنی هستند که می توانند دیگران را در مورد هر چیزی قانع سازند.

این جذبه، دارای مزایایی برای یک کارآفرین یا رهبر یک کسب و کار است. Elizabeth Holmes 19 ساله و بی تجربه، توانست مانند Henry Kissinger افراد را متقاعد کند که از دستورات Theranos پیروی کنند، این امر نشان می دهد که قدرت جذبه تا چه حدی است و چه قدر برای رهبران مهم است که بتوانند اعضای تیم خود را با استفاده از اصول و ارزش های اخلاقی قوی متقاعد کنند.

اما چگونه افراد پر جذبه دیگران را متقاعد به موافقت با خود می کنند؟ و کارآفرینان و دیگر رهبران چگونه می توانند از جذبه خود برای استیلا بر افراد بیشتری با تلاش کمتر، استفاده کنند؟

جذبه غالبا به عنوان یک ویژگی ذاتی یا شخصیتی در نظر گرفته می شود، اما واقعیت این است که جذبه کاملا یک مهارت و یا مجموعه ای از مهارت هاست که می تواند یاد گرفته شود، تقویت شود و با توجه به نیازهای کارآفرینی توسعه داده شود. شما می توانید با اختصاص توجه بیشتر به زبان بدن، مهارت های بین فردی و هوش عاطفی، پر جذبه تر بوده و شیوه های برخورد افراد نسبت به خود را ارتقا دهید

علاقه واقعی خود را به دیگر افراد نشان دهید.

کلمه کلیدی ما در این مورد مفهوم، واقعی می باشد. اگر شما بتوانید علاقه اصیل خود به دیگر افراد را رشد داده و این علاقه را با پرسیدن سوالات و کنجکاو بودن نسبت به پاسخ آن ها، نشان دهید، جذبه شما افزایش خواهد یافت. افراد علاقمند به کسانی می شوند که به طور متقابل به آن ها علاقه داشته باشند.

بخشی از مهارت لازم برای رشد این توانایی، عمل گوش دادن فعالانه می باشد. زمانی که دیگران سخن می گویند، باید واقعا به سخنان آن ها گوش فرا دهید. سعی نکنید به هنگام سخن گفتن افراد، به آن ها پاسخ بدهید. امیدواریم موفق باشید. انجام این کار، آسان نبوده و چیزی نیست که قبلا به ما آموزش داده شده باشد.

برای ایجاد جذبه باید فردی فراگیر باشید.

از داستان ها و مطالبی استفاده کنید که احساس عضو بودن در یک تیم را برای اعضای گروه شما فراهم کند، مانند یک ارتش یا رژه و یا یک تیم ورزشی به اعضای گروه خود کمک کنید تا با هم ارتباط و پیوستگی داشته باشند. در این صورت شما به عنوان یک رهبر شجاع شناخته خواهید شد. نمونه کلاسیک این مورد، Henry V "St. Crispins Day Speech" در نمایش شکسپیر می باشد.

توجه داشته باشید که فردی فراگیر باشید. زمانیکه زنان نیز در اتاق حضور دارند، تنها در مورد مردان صحبت نکنید. اگر می خواهید رهبری با جذبه بیشتر باشید، نیاز به داشتن تیمی نتیجه بخش خواهید داشت و برای این کار باید تمام اعضای گروه را تشویق به مشارکت کنید.

ارتباط چشمی برقرار کنید، اما نه خیلی زیاد.

نگاه کردن در چشمان فرد، ایجاد اعتماد و حس دوست داشتن می کند اما مقدار زیاد این کار نیز می تواند مضر باشد. خیره شدن در چشمان فرد دیگر بدون پلک زدن، احساس ترس را در طرف مقابل ایجاد می کند.

در عوض تلاش کنید تا چند ثانیه در مکالمات دو نفره خود قبل از نگاه کردن به جاهای دیگر ( مانند یاداشت های خود یا بیرون از پنجره ) ارتباط چشمی داشته باشید.

اگر می خواهید رهبری دوست داشتنی باشید، به زبان بدن خود توجه کنید.

بخش مهمی از جذبه فردی در زبان بدن خلاصه می شود. حالت بدنی شما در ایجاد رابطه دوستانه با مخاطب نقش اساسی دارد. در اغلب مکان های عمومی شما باید از به نظر رسیدن مانند اینکه در یک گوشه کز کرده اید یا خود را به هر نحوی پنهان کرده اید، جلوگیری کنید.

بسیار مهم است که عادت های نشان دهنده بیقراری را کنار بگذارید. رفتارهای حاکی از بی قراری تنها یک چیز را به مخاطب انتقال می دهند: من نمی خواهم اینجا باشم. از حرکات هوشمندانه استفاده کنید. از لمس کردن صورت، خاراندن یا تکان های بیش از حد پرهیز کنید.

در نهایت، تمرین کنید تا حالت جسمانی توام با اعتماد به نفسی داشته باشید. بدن خود را منقبض نکنید و از ارائه مطلب به صورت ایستاده اجتناب نکنید. در موقعیت های مناسب از اشاره استفاده کنید اما به صورت متعادل نه افراطی.

مهربانی و حسن نیت را تمرین کنید.

نشان دادن مهربانی و حسن نیت، تماما به شیوه هایی مربوط می شود که ما در دوران مهد کودک می آموزیم.

برای مثال، اگر با کسی برخورد کردید، عذرخواهی کنید اما این کار را با مهربانی انجام دهید. یعنی ارتباط چشمی مثبت برقرار کرده و واقعا احساس پوزش داشته باشید. نیازی نیست که در مقابل آن فرد سر تعظیم فرود بیاورید، این کار برای فردی که به دنبال رهبری همراه با جذبه است، مناسب نخواهد بود. اما واقعی بودن احساس شما در نشان دادن موثر آن به شما کمک خواهد کرد.

بر روی صدای خود کار کنید.

تیک ها و مشکلات آوایی، تاثیر قابل توجهی بر نحوه ادراک مردم از یک گوینده خواهند داشت. فردی با صدای گرم، بیان واضح و با روش آسان صحبت کردن، احساس اعتماد و دوست داشتنی بودن را در افراد بر خواهد انگیخت. در این میان، فردی با صدای تو دماغی، مخاطب را وادار می کند تا توجه خود را به جای دیگری بدهد.

بهترین راه برای حل مشکلات مربوط به صدا، شناسایی آن ها می باشد. از یک دوست خوب بخواهید تا به شما بازخورد دهد، یا صدای خود را ضبط کنید و به آن گوش دهید. یک یا دو مشکل را شناسایی کرده و بر روی آن کار کنید، سپس با صدای بلند صحبت کردن را در فضای شخصی خود تمرین کنید تا این عادت ها در شما درونی شوند.

ویدئوهای مربوط به برنامه های مشهور TED و دیگر مکالمات آنلاین را تماشا کنید. توجه کنید که گام صدا، لحن، سرعت و تاکید گوینده های مختلف با هم متفاوت است. تلاش کنید تا این تاکتیک ها را در سخنان روزمره خود به کار ببرید. تمرین کردن، برای تبدیل یک شیوه سخن گفتن به یک عادت، الزامی می باشد.

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

امیرحسین منوچهری

امیرحسین منوچهری | 10/20/2021 11:11:14 AM

سعی میکنم مدیر خوبی باشم. البته از راهنماییای شما هم کمک گرفتم