مشاوره رایگان

اهمیت داشتن یک الگوی AntiRole

4.7| از 3 نظر

افرادی که شما نمی خواهید مثل آن ها باشید، همانقدر در آموزش شما موثر بوده اند که افرادی که آرزو دارید مثل آن ها باشید.

اهمیت داشتن یک الگوی AntiRole

لحظه ای به دوران کودکی خود فکر کنید. افرادی که تحسینشان می کردید چه کسانی بودند؟ آیا آن ها برای شما الهام بخش و انگیزه آفرین بودند؟ آیا آن ها سبب شدند که شما شکلی را به خود بگیرید که اکنون هستید؟

زمانی که کودک بودم تنها تعداد معدودی از افراد وجود داشتند که آن ها را ایده آل می پنداشتم. از جمله افرادی که آن ها را بزرگ قلمداد می کردم می توانم به پدربزرگم، معلم مطالعات اجتماعی کلاس هشتم و سوپر استارهایی مانند Michael Jordan اشاره کنم.

من واقعا بر این باورم که به این دلیل به انسانی که اکنون هستم تبدیل شده ام که این افراد به من کمک کردند تا جهت اخلاقی خود را تعیین کنم، شور و اشتیاق خود را بیابم و یاد بگیرم که با تلاش و کوشش می توان هر کاری را انجام داد. حتی در دوران بزرگسالی نیز افرادی وجود دارند که ارزش دارند به عنوان الگو مورد توجه قرار گیرند. این افراد می توانند کارآفرینان یا افراد موفقی مثل Bill Gates باشند یا رهبرانی مانند رئیس جمهور پیشین، مربی یا راهنمای شما که در دانشگاه یا یک کنفرانس او را ملاقات کرده اید.

انواع متفاوت الگوها می توانند بیشترین کمک را به شما بکنند.

همچنان که در مقاله Forbes آمده است تنها یک نوع الگو وجود ندارد. سه نوع الگو وجود دارد که ما باید در زندگی خود داشته باشیم:

الگوی مثبت:

هنگام صحبت در مورد الگوها این گونه افراد به ذهنمان متبادر می شوند. آن ها افرادی هستند که نه تنها برای شما الهام بخش هستند بلکه راهنما و انگیزه بخش شما در دستیابی به حداکثر پتانسیل خود بوده و به شما کمک می کنند تا اصول اخلاقی خود را تعریف کنید.

الگوهای معکوس:

این ها افرادی هستند که شما باید به آن ها احترام بگذارید آن هم به جهت کارهایی که انجام داده اند. اما در عین حال نقص هایی هم دارند که مورد تایید شما نمی باشند. اکنون که سنم بالاتر رفته است، باز هم از کاری که Jordan در تجارت انجام داد، شگفت زده می شوم. اما موافق کارهایی نیستم که او در زندگی شخصی خود انجام داده است.

ضدالگوها:

افرادی هستند که هرگز نباید دنباله رو آن ها باشید. شاید به این دلیل که با اصول اخلاقی آن ها موافق نیستید یا این واقعیت که آن ها به اهداف خود نرسیده اند.

شما از ضدالگوها چه چیزهایی را یاد می گیرید؟ چیزهای زیادی. این ضدالگوها از آن جهت به شما کمک می کنند که سبب می شوند از مشکلات فاجعه بار در زندگی و کار خود اجتناب کنید. در اینجا شیوه های دیگری مطرح می شود که یک ضد الگو می تواند از آن جهت سودمند باشد.

خوب و بد را از هم تشخیص می دهید.

زمانیکه کار خود را شروع کردم، با فردی کار می کردم که اغلب سبب مشاجره شدید می شد. من به این واقعیت احترام می گذاشتم که او در شبکه سازی و ارتباط برقرار کردن با مشتریان بالقوه هیچ مشکلی ندارد. در روزهای خوب او می توانست 12 ساعت کار کند بدون اینکه مشکلی پیش بیاید و از نظم و انضباط خود برای حل امور استفاده کند.

اما زمانیکه حال و حوصله نداشت، داستان کاملا متفاوت بود. روزهایی داشتیم که او هیچ انگیزه ای نداشت و به جای کار سراغ بازی گلف می رفت. همچنین به دنبال میانبرهایی برای ارتباط با مشتریان می گشت، مانند تاکتیک های black hat. اوضاع زمانی خراب تر می شد که مشتری با او موافق نباشد، در آن صورت تمام پل های پشت سر خود را می شکست.

آنچه که من از این فرد یاد گرفتم این بود که تنها روش برای رخ دادن امور مختلف، حرکت رو به جلو و انجام کار است. فرصت ها به صورت اتفاقی در دامان شما قرار نمی گیرند. در عین حال من کارهای مغایر با اخلاق او را به هیچ عنوان تایید نمی کنم، رفتارهایی مانند کنار نیامدن با دیگران و محترم نشمردن آن ها.

به شما کمک می کند تا به عنوان یک فرد رشد کنید.

یک ضد الگو به شما کمک می کند تا به عنوان یک فرد رشد کنید. اگر شما از بی احترامی این افراد به مشتریان یا کارمندان آزرده هستید، این شرایط به شما کمک خواهد کرد تا فرهنگ منحصر به فرد خود را که دوستانه و مبتنی بر تشویق دیگران برای به اشتراک گذاشتن نظرهایشان است، داشته باشید.

درک این نوع موقعیت ها در عین حال میتواند بر زندگی خارج از محیط کار شما نیز تاثیرگذار باشد. در شرایط کاری که به آن اشاره کردم، آن شخص وقت کمی را با خانواده و دوستان خود سپری می کرد. من دریافتم که هرگز نمی خواهم چنین فردی باشم. درست است که ممکن است اوقات زیادی وجود داشته باشد که از دست کسی ناراحت باشم اما پیش از بیرون رفتن از محیط کار خود را آرام می کنم.

از اشتباهات خود یاد بگیرید.

شکست ها ما را آزرده خاطر می کنند اما در عین حال یکی از بهترین شیوه ها برای رشد و یادگیری می باشند. نمونه های زیادی در تمام ابعاد زندگی افراد وجود دارد و نیازی نیست که تنها به شکست های خود توجه کنید. تنها به این نکته توجه کنید که افراد چگونه شکست خورده اند و الگوگیری معکوس انجام دهید.

برای مثال، من یکی از طرفداران Elon Musk بودم. Tesla محصول عالی است و شیوه قفل کردن زمان نیز شیوه ای قابل اعتماد برای مدیریت موثر زمان می باشد. اما با این حال من طرفدار برخی رفتارهای او در سال 2018 مانند بیهوده گویی هایی که در رسانه اجتماعی اش داشت نیز نیستم.

من همچنان بر این باورم که او یک نابغه است و کارهای باورنکردنی انجام داده است. من اخیرا دومین محصول Teslaی خود را نیز خریده ام اما یاد گرفته ام که چه رفتاری را نباید در رسانه اجتماعی داشته باشم، همچنین چگونه با روزنامه نگاران، سرمایه گذاران و کارمندان برخورد کنم. شاید Elon به این دلیل چنین رفتاری را داشته که 120 ساعت در هفته کار می کرده و واقعا فرسوده شده است. بنابراین باید یاد بگیریم تا زمان خود را به درستی برنامه ریزی کرده و به فرد بهینه ای تبدیل شویم.

خود را مجبور کنید که از خود و هم تیمی هایتان حمایت و پشتیبانی کنید.

بیایید فرض کنیم که شما با فردی کار می کنید که رفتارهای گردن کلفتانه دارد. ضمن اینکه این کار باعث می شود کمی قوی تر شوید، شما را نیز تشویق میکند تا از خود دفاع کنید. این قوی شدن بدان معنا نیست که شما خود را به سطح آن ها رسانده و مانند آن ها رفتار کنید. بلکه به این معناست که شما به راحتی از محیط اطراف خود رنجیده نمی شوید.

این فرد ضد الگو شاید بر سر شما فریاد بکشد چون که فکر می کند شما مرتکب اشتباهی شده اید. با آرامی پاسخ دهید که شما تقصیری نداشته و کار اشتباهی انجام نداده اید. این رفتار شما نشان دهنده شیوه خردمندانه در برخورد با افراد است. ضمن اینکه مسئولیت رفتارهای خود را به عهده می گیرید شاید بهتر باشد به شغل دیگری فکر کنید چون احتمالا این رفتارهای سمی ادامه خواهند داشت.

همین اصل در مورد افرادی که به آن ها اهمیت می دهید یا با آن ها کار می کنید نیز صادق است. شاید مدیر عامل شرکت شما به صورتی بر سر دستیاران خود فریاد بزند که اشک آن ها جاری شود. اگر چه شما نمی خواهید وارد دعواهای دیگران شده و یا خود را در شرایط ناراحت کننده ای قرار دهید ، این فرد احتمالا اشاره کردن به رفتار کارفرما و غیر قابل قبول ندانستن آن را مناسب نخواهد دانست. در این شرایط شما موقعیت بهتری دارید تا از این دستیار حمایت کنید. با این برخورد حرفه ای، شما می توانید در جلسه ای خصوصی با مدیر عامل شرکت صحبت کرده و نمونه ای از رفتار صحیح در محیط کسب و کار باشید.

هوش عاطفی خود را بالا ببرید.

من دریافته ام که ضد الگوهایی که در زندگی ام مشاهده کرده ام یک ویژگی مشترک داشته اند و آن نبود هوش عاطفی بوده است. برخی از آن ها تنها در مورد خود صحبت می کنند و به ندرت به سخنان دیگر افراد گوش می کنند. دیگر افراد هم دو دل، تکانشی یا فاقد همدردی هستند. آن ها همان افرادی هستند که هیچ کنترلی بر احساسات خود ندارند. وظیفه ما این است که مدل های اخلاقی را در کسب و کار خود انتخاب کنیم.

انتخاب رفتارهای ضعیف، پیامدهایی در بر دارد، این افراد موفق، بهره ور یا مورد احترام دیگران نخواهند بود. من ترجیح می دهم تا در قطب مخالف این افراد بوده و به صورت مستمر بر روی هوش عاطفی خود کار کنم. اگرچه در طول سالیان گذشته این کار را کرده ام اما این فرایندی است که نیاز به تداوم دارد. همواره نیاز به زمان وجود دارد تا بتوانید به بهترین فردی که می توانید تبدیل شوید.

شکاف ها را پر کنید.

شاید تجربه های دیگری وجود دارد که منعکس کننده انواع الگوهایی است که شما در زندگی خود داشته اید. زمانیکه شما در مورد آن فکر می کنید، می بینید که این افراد در سنین پایین تر، عالی نبوده اند. همه ما نقص هایی داریم و این جزو ویژگی های آدمی است.

زمانیکه این بخش از زندگی را در نظر می گیرید، برخی چراغ های روشن خاموش خواهند شد. شما احتمالا ضد الگوهای بیشتری را از الگوهای مثبت خواهید یافت. من بیشتر چیزها را از ضدالگوهای زندگی خود آموخته ام. ضمن اینکه برای تبدیل شدن به فردی که از نظر فردی و کاری ایده آل من بود نیز تحقیق می کردم.

به شما کمک می کند که دریابید برخی افراد فاسد هستند.

گاهی وقت ها دچار برداشت اشتباه درمورد ضد الگوها می شویم. هر فردی درجات متفاوتی از کمبودها را در زندگی خود دارد. با کار کردن برای قرار گرفتن در سطح بالایی از هوش عاطفی قادر خواهید بود پستی ها و بلندی های زندگی را درک کنید در عین حال احساس نقص در شخصیت خود خواهید کرد و نیاز خواهید داشت تا این واقعیت را درک کنید که برخی افراد سمی هستند.

این افراد سمی عموما منفی و مضر بوده و اصلا حمایت گر نیستند. متاسفانه شما این توانایی را ندارید تا به این افراد کمک کنید. آن ها افراد تندی هستند. تنها راه حل فاصله گرفتن از آن ها و پر کردن اطراف خود با انسان هایی است که مثبت بوده و ارزش های مشترکی با شما دارند.

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

پری جون

پری جون | 12/12/2019 4:39:46 PM

عالی بود

فرید همدوئی

فرید همدوئی | 10/4/2021 1:13:06 PM

مرسی بابت راهنماییا و انگیزه ای که میدین

سامان رسولیان

سامان رسولیان | 11/22/2021 2:12:27 PM

خوشم اومد از این مطلبتون. ممنون