مشاوره رایگان

طرح کسب و کار کوچک

| از 0 نظر

طرح کسب و کار کوچک، از جمله ایده ها و فعالیت هایی می باشد که می تواند زمینه ساز یک فرآیند سودمند و پول ساز باشد. امروزه بسیاری از جوانان، در پی پاسخ دادن به سوال هایی در زمینه ی راه های کسب و کار و به طور کلی شغل می باشند. بنابراین لازم است با مبحثی به نام طرح کسب و کار کوچک، بیشتر آشنا شوند. در دنیای کنونی، کسب و کار ها و مشاغل، دستخوش تغییرات زیادی شده اند. همین موضوع سبب شده است تا افرادی که به دنبال کسب و کار هستند، تمام زوایا و موضوعات مربوط به این عنصر را پیگیری کنند و پس از رسیدن به یک نتیجه منطقی، آن را دنبال کنند.

در ادامه، می خواهیم طرح کسب و کار کوچک و مباحث پیرامون آن را با هم شناسایی کنیم و درباره ی آن ها بیشتر بدانیم. اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات پیرامون این مباحث می باشید، لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

طرح کسب و کار کوچک خانگی

قبل از اینکه وارد موضوع طرح کسب و کار کوچک خانگی شویم، اجازه دهید تعریفی از کسب و کار کوچک ارائه دهیم. کسب و کار کوچک، به یک فعالیت شغلی گفته می شود که دارای نیروی کار با تعداد کمی بوده و محصولات یا خدمات آن نیز محدود می باشد. البته شاید فکر کنید که یک کسب و کار کوچک، در کنار چنین ویژگی هایی، درآمدی کمی نیز دارد اما اشتباه می کنید. این کسب و کار ها، دارای آینده ای بزرگ می باشند که همین موضوع، سبب ایجاد منبع درآمد زیادی می شود. یک کسب و کار کوچک، دارای مزایای زیادی می باشد. پرداختن به کار های مورد علاقه، آزادی عمل، انعطاف پذیری و ... از جمله ویژگی های این فعالیت شغلی می باشد.

طرح کسب و کار کوچک

طرح کسب و کار کوچک، می تواند بسیار مهم و حیاتی قلمداد شود

طرح کسب و کار کوچک، به ایده، برنامه یا نقشه راهی گفته می شود که بر اساس آن، سنگ بنای کسب و کار پی ریزی می شود. اهمیت این طرح در همین جمله نهفته است. اگر طرح مناسبی برای یک کسب و کار کوچک طراحی نشود، ممکن است در آینده بنای آن ریخته و از بین برود. بنابراین بسیار مهم است که طرح کسب و کار، جذاب و گیرا باشد و در دنیای کنونی، برای مردم مفید واقع شود.

طرح کسب و کار کوچک خانگی، شامل موارد زیادی می شود. در واقع یک کسب و کار خانگی، می تواند محدوده وسیعی از فعالیت ها را شامل شود. هرچقدر این ایده و طرح خلاقانه و جذاب تر باشد، مشتریان بیشتری را به دنبال خود می کشاند. طراحی سایت و پشتیبانی، ترجمه متون، پرورش گل و گیاه، بازاریابی و دریافت پورسانت، نویسندگی و تولید محتوا، وبلاگ نویسی، تهیه غذای خانگی و ... از جمله چنین کسب و کار های کوچک می باشد.

طرح توجیهی برای کسب و کار کوچک چیست؟

طرح توجیهی برای کسب و کار کوچک، در واقع نسخه ای پیشرفته تر از طرح کسب و کار کوچک می باشد که می تواند به عنوان نقشه ی راه، مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع کارآفرینان برای اینکه خطری، کسب و کار آن ها را تهدید نکند، اقدام به طراحی یک نقشه برای پیشبرد اهداف خود می کنند. این نقشه، طرح توجیهی نام دارد. اصلی ترین مزیت این طرح، به حداقل رساندن ریسک های موجود در راه رسیدن به یک کسب و کار موفق است. اگر یک طرح توجیهی برای کسب و کار خود دارید، می توانید مشاهده کنید که در حال حاضر در چه مسیری قرار دارید و برای اینکه به هدف خود برسید، باید چه کار هایی انجام دهید.

طرح کسب و کار کوچک

طرح توجیهی کسب و کار، باید شفاف و قابل فهم باشد

امروزه به طرح کسب و کار کوچک که همان طرح توجیهی می باشد، Business Plan گفته می شود. این طرح توجیهی، قادر است به سوالاتی که با چی، کجا، چه وقت، چگونه، چه کسی و چرا آغاز می شوند را پاسخ دهد. در واقع هر وقت از مسیری که در آن قرار دارید خارج شوید یا ندانید باید چه کاری انجام دهید، بیزینس پلن به کمک شما می آید و ادامه ی مسیر را برای شما روشن می کند. نکته ی مهمی که درباره ی طرح توجیهی یا طرح کسب و کار کوچک وجود دارد، این می باشد که این طرح و برنامه، باید مشمول ویژگی های شود. این ویژگی ها به 5 دسته ی زیر تقسیم می شوند:

  • شفاف و مشخص بودن
  • قابل اندازه گیری بودن
  • واقعی بودن
  • شامل محدوده ی زمانی بودن
  • قابل دستیابی بودن

طرح کسب و کار کوچک یا طرح توجیهی یا بیزینس پلن، شامل بخش بندی های مختلفی مانند چشم انداز، مأموریت، اهداف، استراتژی ها، برنامه ها و ریسک ها می شود. بنابراین طرح توجیهی قابل ارائه، باید شامل موارد فوق باشند.

ایده هایی برای طرح کسب و کار های کوچک با اینترنت

ایده و طرح کسب و کار کوچک، می تواند یک عنصر بسیار مهم و حیاتی برای شروع هر فرآیندی باشد. در واقع این ایده است که در ذهن کارآفرین جرقه می زند و باعث به وجود آمدن سیستمی از کسب و کار می شود. بنابراین بسیار مهم است که این موضوع را حیاتی جلوه دهیم و به خوبی روی آن تحقیق انجام دهیم. امروزه بسیاری از کار ها و فرآیند و مشاغل، بر پایه ی اینترنت می باشند. بنابراین گام نهادن در مسیری که از اینترنت سرچشمه می گیرد، می توان مفید و سودمند باشد. ایده های زیادی در زمینه کسب و کار های اینترنتی وجود دارد. بسیاری از افراد با ارائه ی همین ایده ها، در حال حاضر به درآمدزایی مشغول می باشند. از مزایای طرح کسب و کار کوچک حول محور اینترنت، استقلال داشتن در شغل، کار به صورت انعطاف پذیر، بازدهی مناسب و سرمایه ی کم می باشد.

طرح کسب و کار کوچک

حتی کسب و کار های اینترنتی نیز نیازمند یک برنامه ی مدون می باشند

اگر می خواهید ایده هایی از طرح کسب و کار کوچک در اینترنت را دریافت کنید، کافیست به محیط اینترنت سری بزنید و این موارد را در آن مشاهده کنید. به عنوان مثال می توانید به راحتی و با رفتن به اینستاگرام، از مشاغلی که به وسیله ی اینترنت به وجود آمده اند، بازدید کنید. آنلاین شاپ، آموزش و تدریس مجازی، حسابداری آنلاین، فروش غذای خانگی و ... از جمله این مشاغل می باشند. آنلاین شاپ، یک نوع ایده از طرح کسب و کار کوچک می باشد که با خرید محصول آغاز و با فروش آن، پایان می پذیرد.

دریافت تبلیغات، سایت آموزشی، تولید محتوای بصری، بلاگری، مشاور حقوقی، عکاسی و ... از جمله ایده هایی برای طرح کسب و کار کوچک می باشند که می توان آن ها را دنبال کرد و از این مسیر، به درآمدزایی قابل توجهی رسید.

طرح کسب و کار کوچک برای روستاهای ایران

طرح کسب و کار کوچک مختص روستاهای ایران، یک ایده ی جذاب و فوق العاده می باشد. تمرکز اکثر افراد روی بافت شهری بوده و بسیاری از افراد به دلیل عدم پیشرفت روستا، آن را برای درآمدزایی، منبعی مناسب نمی دانند. همین موضوع سبب می شود که منابع درآمدزایی در روستا، آنچنان که باید و شاید دست نخورده باقی بماند. بنابراین بهترین کار در چنین موقعیتی، این است که با یک ایده ی خلاقانه و ارائه ی طرح کسب و کار کوچک در روستا، اقدام به درآمدزایی کنید.

طرح کسب و کار کوچک

کسب و کار های کوچک موجود در روستاها نیز دسته ی بزرگی را پوشش می دهند

این طرح کسب و کار کوچک که مختص روستاها می باشد، می تواند موارد زیادی را شامل شود. به عنوان مثال، می توانید از طریق فروش محصولات روستایی مانند گلیم، عروسک محلی، ترشیجات محلی، سبزی های محلی، تولید دامی و ... اقدام به درآمدزایی کنید. از طرفی دیگر، می توانید با احداث یک کارگاه خیاطی، افراد روستایی را با هزینه ی کمتر به عنوان نیروی کار جذب کنید و با ارسال محصولات به شهر، درآمد قابل توجهی را بدست بیاورید.

از طرفی دیگر، طرح کسب و کار کوچک مختص روستاها تنها به موارد فوق محدود نمی شود. شما می توانید یک آژانس یا تور مسافرتی ارائه دهید و از روستاهای مورد نظر، بازدید به عمل بیاورید. در چنین حالتی می توانید با درآمدزایی مناسبی رو به رو شوید. البته که چنین ایده هایی زیاد می باشند. در چنین حالتی، مهم ارائه ی خلاقانه تر ایده و پیاده سازی آن می باشد.

اهمیت دریافت مشاوره برای ایجاد کسب و کارهای کوچک

قطعا استفاده از توانایی های یک شخص باتجربه در هر زمینه ای، می تواند باعث موفقیت شود. در زمینه ی طرح کسب و کار کوچک نیز این موضوع صدق می کند. می توان برای ارائه ی یک طرح خلاقانه، نزد یک مشاور خبره رفت و از توانایی های وی برای راه اندازی کسب و کار، استفاده کرد. مشاور به خوبی می تواند ریسک ها و مخاطراتی که در این زمینه وجود دارد را به کارآفرین گوشزد کند و مسیر منتهی به هدف را برای وی، ترسیم نماید.

طرح کسب و کار کوچک

دریافت مشاوره برای کسب و کار، می تواند این کسب و کار را در رسیدن به اهداف، کمک شایانی کند

به طور کلی، مشاور در زمینه ی طرح کسب و کار کوچک، خبره می باشد و این مسیر را قبل از کارآفرین طی کرده است. به نوعی می توان گفت که وی چم و خم کار را بلد است و می تواند به خوبی کمک های زیادی به شخص نماید. اهمیت دریافت مشاوره هنگامی مشخص می شود که کسب و کار، وارد یک چالش سخت شده و کارآفرین، نمی تواند پاسخی برای آن پیدا کند. در چنین حالتی، مشاور تمام این موارد را پیش بینی کرده است و برای آن ها نیز راه حلی مناسبی در نظر دارد.

کلام آخر

همانطور که در مقاله طرح کسب و کار کوچک عنوان کردیم، برای اینکه فرآیند راه اندازی کسب و کار به بهترین شکل ممکن انجام شود، نیاز است یک طرح، برنامه یا استراتژی مدونی برنامه ریزی شود و براساس آن و به صورت گام گام، مراحل طی شود. داشتن طرح و هدف، از جمله اساسی ترین نیاز های یک کسب و کار می باشد که باید قبل از آغاز آن، بررسی و پیاده شود.

در انتهای این مقاله، امیدواریم از خواندن مقاله طرح کسب و کار کوچک، نهایت لذت را برده باشید و اطلاعات مفید و کاملی از آن دریافت کرده باشید.

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر