مشاوره رایگان

مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی

5.0| از 2 نظر

آیا شما از آن دسته از اشخاصی هستید که به هنگام خرید کالا باید از نزدیک آن را بررسی کنید یا می خواهید هنگام خرید کردن، به تماشای فیلم بنشینید و به سایر کارهای خود بپردازید. شاید برای شما این پرسش پیش بیاید که مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی چیست. برای خرید یک کالای باکیفیت ابتدا با دقت درباره ی محصول مورد نظر تحقیق کنید و متناسب با انتظارات خود آن را انتخاب کنید. در این مقاله قصد داریم با مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی آشنا شویم.

مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی از فروشگاه ها مواد غذایی

مزایای خرید غیر حضوری از سوپرمارکت: انجام خرید‌ غیر حضوری در شرایط کنونی جامعه، پیش از هر چیزی باعث سلامت جانی افراد و حفاظت آن ها در برابر بیماری کرونا خواهد شد و این موضوع خود به تنهایی از مهمترین مزایای خرید از فروشگاه های مواد غذایی اینترنتی می باشد. با توجه به اهمیت مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی مواد خوراکی برخی از مزایای خرید غیر حضوری را نام میبریم.

  • با خرید از فروشگاه آنلاین و به صورت غیر حضوری تا حد زیادی در زمان صرفه جویی می گردد و همچنین از آلودگی و ترافیک در امان خواهید ماند.
  • در فروشگاه های غیر حضوری هیچ محدودیتی برای تعداد حضور مشتریان وجود ندارد. پس در این حالت مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی، مزیت خرید غیر حضوری بیشتر از معایبش است.
  • تحویل سفارشات در سریع ترین زمان ممکن درب منزل و بیمه بودن تمام مرسولات شما.
  • حق انتخاب کالا‌های گسترده تر در فروشگاه های اینترنتی.
  • شفافیت قیمت ها و قابلیت مقایسه اطلاعات مربوط به هر محصول.
  • بررسی نظرات کاربران در ارتباط با محصولات مختلف و نوع خدمات فروشگاه به مشتریان.
  • بسیاری از سوپرمارکت‌های آنلاین دارای نرم افزار موبایلی می باشند و استفاده از آنها برای خرید اینترنتی در بسیاری از مواقع آسان تر می باشد.

معایب خرید غیر حضوری از سوپرمارکت: مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی بسیاری هستند و با این که خرید از فروشگاه های آنلاین مزایای فراوانی دارد، اما به این معنی نیست که معایبی در پی نخواهد داشت. برخی از مهمترین معایب خرید از فروشگاه های آنلاین به شرح زیر می باشد:

  • ممکن است سایت فروشگاهی معتبر نباشد. پس باید در گزینش بهترین فروشگاه اینترنتی نهایت دقت را به کار بگیرید.
  • در خرید اینترنتی کالاها نمی توانید کالای مورد نظر خود را لمس کنید و یا بررسی های دقیقی بر روی آن انجام دهید.
  • ممکن است کالا خریداری شده به صورت اینترنتی، به موقع به دستتان نرسد و با تاخیر در ارسال مواجه گردد.

 مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی

در گزینش بهترین فروشگاه اینترنتی نهایت دقت را به کار بگیرید.

تولیدکنندگان از چه مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی برخوردار هستند؟

مزایا خرید و فروش اینترنتی برای تولیدکنندگان: تولید کنندگان می توانند خدمات بهتری با استفاده از فروشگاه آنلاین به خریداران ارائه کنند. فضای اینترنت به تولیدکنندگان این قابلیت را می دهد تا به پرسش های مشتریان خود پاسخ دهند. وبینار هایی برای افزایش فروش یا تبلیغات برگزار کنند و به مشکلات خریداران رسیدگی کنند. تمام این کارها بدون هیچ گونه اتلاف وقت انجام می شوند. با در نظر گرفتن این موارد مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی برای فروشندگان و تولید کنندگان بیشتر مزیت محسوب می شود تا عیب.

  • برای شروع یک استارتاپ، هزینه ی کمتری لازم است: راه اندازی فروشگاه آنلاین کار پیچیده و پرهزینه ای نمی باشد. نیازی به اجاره ی ملک، خرید خودرو و لوازم اداری و... نیست و به تعداد محدودی کارمند احتیاج است. در فروشگاه آنلاین محدودیت ها از بین می روند: از دیگر مزایای ایجاد فروشگاه آنلاین این است که فواصل از بین می روند. فاصله ی خریداران تا فروشگاه فقط به اندازه ی یک کلیک است.
  • می‌توانید در هر مکانی کار کنید: نیازی نیست در زمستان و در هوای سرد یا آلوده از خانه خارج شوید. فروشگاه آنلاین شما را از قید‌ و ‌بند مکان آزاد می کند و این امکان را فراهم می کند که هر جا دوست دارید کار کنید.

معایب خرید و فروش اینترنتی برای تولیدکنندگان: مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی برای تولید کنندگان فراوان و متفاوت می باشند. علاوه بر مزایای فراوان، معایبی نیز برای تولید کنندگان وجود دارد. این معایب عبارتند از:

  • کاهش رضایت خریدار در لحظه: برخلاف خرید حضوری، کاربر پس از انتخاب کالای مورد نظر خود از فروشگاه اینترنتی قادر به استفاده بلافاصله از آن نخواهد بود. همین امر باعث می شود که در یک لحظه تصمیم خود را عوض کند.
  • موانع فناوری: سرعت کند اینترنت در لود شدن صفحات سایت و ایجاد مشکل برای ثبت نام در سایت فروشگاه و باز کردن حساب در آنها از عوامل عمده ی نارضایتی خریداران و ایجاد مشکلات برای تولید کنندگان است.

مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی

عدم وجود امنیت کافی برای انجام مبادلات از مهم ترین نگرانی های تولید کنندگان است.

مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی و آنلاین لباس

  • مزایا خرید و فروش اینترنتی پوشاک

سهولت و راحتی: سهولت و راحتی مهمترین مزیت فروشگاه آنلاین لباس است. برای خرید لباس لازم نیست ساعت ها در مراکز خرید بگردید یا در صف پرداخت منتظر بمانید. فروشگاه های آنلاین این قابلیت را به شما می‌دهند که ۲۴ شبانه روز قادر به خرید کردن باشید. مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی لباس بسیار زیاد است ولی با توجه به سهولت خرید می توان از معایب آن چشم پوشی کرد.

فروش ویژه: اکثر فروشگاه های آنلاین لباس ها را در فروش ویژه و تخفیف های ویژه به خریداران خود ارائه می دهند. فروشگاه های اینترنتی و غیر حضوری معمولا معاف از مالیات هستند و به همین دلیل در برخی موارد قیمت‌ اجناس شان کمتر است.

تنوع بیشتر: در فروشگاه آنلاین لباس تقریبا هر برند یا هر نوع لباسی را که بخواهید، موجود است و می توانید محصولات باکیفیت خارجی و حتی ایرانی را خریداری کنید. از مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی می توان به مزیت بزرگ آن که تنوع بسیار است اشاره کرد.

ارسال هدیه: با خرید از فروشگاه آنلاین لباس به راحتی می توانید برای دوستانتان، در هر کجا که باشند، هدیه بخرید و ارسال کنید. آنها حتی بسته شما را کادوپیچ می‌کنند.

  • معایب خرید و فروش اینترنتی پوشاک

مشکلات حمل و نقل و تاخیر در ارسال فروشگاه آنلاین: حتی بهترین شرکت های حمل و نقل و فروشگاه های آنلاین ممکن است بدقول شوند و این مسئله خارج از کنترل می باشد. گاهی حتی هزینه بیشتری برای تحویل فوری پرداخت کرده اید. اما باز هم مشکلاتی در حمل و نقل به وجود می آید و باعث می گردد چند روز بسته دیرتر به مقصد برسد. از مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی می توان به عیب بزرگ ارسال کالا و تاخیر آن اشاره کرد.

فریب و کلاهبرداری: هک اطلاعات کارت اعتباری و فروش محصولات تقلبی، وب سایت های فروشگاه جعلی و... البته اگر از سایت های فروشگاهی معتبر خرید کنید این خطرات به کمترین میزان خود می رسد.

مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی

سهولت و راحتی مهمترین مزیت فروشگاه آنلاین لباس است.

مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی از اینستاگرام

مزایای خرید غیر حضوری کالا از شبکه اجتماعی اینستاگرام: امری طبیعی است وقتی مردم به چیزی علاقه نشان می دهند، حتما مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی و ویژگی ها و برتری هایی در آن دیده اند.

  • اینستاگرام مانند شهر بازی است: محلی که مردم در آن به قصد تفریح جمع شده اند، طبیعی است که خرید هم می‌کنند. شبکه اجتماعی اینستاگرام محلی است برای تجمعات مردم. افراد در پیج ها حضور پیدا می کنند و اخبار، مطلب، کلیپ، جوک، داستان، نقل قول و… می بینند و برای دیگران به اشتراک می گذارند. در این میان به پیج های فروش محصولات هم سری می زنند و خرید می کنند.
  • فضای دورهمی و غیر رسمی: مردم می دانند که صاحب پیج اینستا یکی مانند خودشان است. فروشنده در خانه میوه خشک می‌کند و در پیجش به فروش می رساند. شخصی دیگر عکس محصولات بافتنی و دستباف را گذاشته و در جستجوی خریدار است.

معایب خرید غیر حضوری از شبکه اجتماعی اینستاگرام: مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی در شبکه های اینترنتی کمی حساس هستند و نیاز به اعتماد بیشتری دارند. در اینستاگرام چیزی به نام مجوز وجود ندارد و همین یک مشکل بزرگ است. زمانی که ما فرد فروشنده را نمی شناسیم و بیشتر مواقع حتی شماره تلفن همراه هم از او نداریم چه برسد به شماره تلفن ثابت و فقط از طریق دایرکت با او در ارتباط هستیم، چگونه باید به او اعتماد کنیم.

  • از کجا مشخص است که در صورت خرید و واریز وجه، محصول را برای ما ارسال کند. ممکن است محصولی را که ارسال می کنند همان که در تبلیغ به آن اشاره شد نباشد.
  • فروشگاه های اینستاگرامی آدرس و مشخصات روشن و مشخصی ندارند.
  • مجوز و پروانه ای برای فعالیت خود کسب نکرده اند.
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی از وزارت صنعت و معدن نیستند.
  • همچنین هیچ گونه رسید و فاکتوری برای خرید مشتری ارائه نمی کنند.

تمام این ها نمونه هایی از مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی هستند که البته معایب آن قابل چشم پوشی هستند.

 مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی

فروشگاه های اینستاگرامی آدرس و مشخصات روشن و مشخصی ندارند.

مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی در مقایسه با خرید حضوری

انتخاب کالا: به طور معمول خرید کالا دو دلیل اصلی دارد، اول این که به یک کالا نیاز دارید و به خرید آن اقدام می‌کنید و یا با دیدن یک کالا به آن علاقه مند می شوید و بدون این که به آن احتیاج داشته باشید آن را تهیه می کنید. مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی بسیار هستند که بسته به شرایط خودتان باید تصمیم بگیرید که آیا با خرید حضوری احساس راحتی بیشتر می کنید یا خرید اینترنتی.

در خرید به صورت اینترنتی به سادگی می توانید تنوع انواع کالاهای مختلف را بررسی کنید. بدون این که با پیاده روی های طولانی در بازار دچار خستگی شوید.

در خرید به صورت حضوری می توانید کالا را لمس کنید و از نزدیک کیفیت آن را بسنجید، اما فروشگاه های اینترنتی با قرار دادن تصاویر از زوایای متفاوت، کالا را معرفی می کنند.

مقایسه قیمت: مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی در زمان مقایسه ی قیمت کالا ها بیشتر مشخص می شود. در خرید به صورت اینترنتی به سادگی می توانید قیمت کالا را با نمونه های مشابه آن در دیگر سایت ها بررسی کنید. اما در فروشگاه های حضوری این فرایند زمان بر و مشکل است.

پرداخت هزینه: مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی در زمان پرداخت وجه کالا بیشتر عیب آن محسوب می شود. در خرید به صورت حضوری پس از خرید و دریافت کالا، می توانید هزینه ی آن را پرداخت ‌کنید. این کار باعث اطمینان بیشتر در خریدار می شود. البته برخی از فروشگاه های اینترنتی از این امکان برخوردار هستند. اما اغلب فروشگاه ها به دلیل ایجاد مزاحمت و خرید‌های غیر واقعی از این روش پرداخت استفاده نمی کنند. در خرید حضوری، همان لحظه کالای مورد نظر خود را به دست می‌آورید. اما در خرید به صورت غیر حضوری مدت زمانی به طول می انجامد تا کالا توسط پیک به دستتان برسد که در این حالت مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی در بحث ارسال کالا بیشتر عیب آن محسوب می شود.

خدمات پس از فروش: با توجه به نوع کالا خریداری شده هم در نوع خرید حضوری و هم در خرید اینترنتی، خدمات پس از فروش توسط فروشگاه ها عرضه می شود. برای خرید کالاهای فاقد گارانتی، خرید حضوری پیشنهاد می شود. اما برای خرید کالاهایی که دارای ضمانت نامه هستند، مثل لوازم برقی آشپزخانه خرید اینترنتی بسیار به صرفه تر هستند. مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی در زمینه ی خدمات پس از فروش با حالت خرید حضوری تفاوت چندانی ندارد.

مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی

از معایب خرید اینترنتی می توان به عیب بزرگ ارسال کالا و تاخیر آن اشاره کرد.

جمع بندی

مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی در این مقاله برای شما شرح داده شد، اما بیشتر به نظر می رسد وجود مزایای بیشتر نسبت به معایبی که قابل چشم پوشی هستند باعث شده که مشتریان به سمت خرید اینترنتی روی آورند. در هنگام خرید حضوری به تمام ویژگی ها و قابلیت های کالا توجه کنید. اما اگر به صورت اینترنتی خرید می کنید می توانید با مطالعه ی مقالات مربوط به آن محصول در سایت های مختلف، اطلاعات لازم را کسب کنید. مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی بسیار زیادی وجود دارند. در چند سال اخیر فروش اینترنتی انواع کالاها در سراسر کشور رواج فراوانی پیدا کرده است.

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

مستر زنبیل

مستر زنبیل | 2/7/2023 9:47:22 AM

ممنون از مطالب زیباتون https://www.mrzanbil.com/

مستر زنبیل

مستر زنبیل | 2/23/2023 10:55:18 AM

با توجه به این که دیگه خرید اینترنتی تقریبا جا افتاده شده مردم حتی خریدهای روزانه خودشون رو هم آنلاین انجام می دهند برو