مشاوره رایگان

کارآفرینی در مدارس

5.0| از 1 نظر

امروزه واژه ی کارآفرینی زیاد به گوشمان می خورد، اما تا به حال به این فکر کرده اید که باید نقطه ی شروع این موضوع آموزش کارآفرینی در مدارس باشد. همیشه در رسانه ها از اشخاص کارآفرین تجلیل می شود و از آن ها به عنوان یک الگوی موفق در کسب و کار نام برده می شود. دنیای این روز ها، دنیایی در هم پیچیده است که با فوران ایده های ناب همراه شده است. اما چرا باید آموزش کارآفرینی در مدارس اهمیت داشته باشد؟

اهمیت آموزش کارآفرینی در مدارس چیست؟

کارآفرینی مبدل به یک امر ضروری برای جوامع مختلف گردیده است، زیرا این امر نه تنها امکان دستیابی فرد به منابع مالی حاصل از ایده را مهیا می‌کند، بلکه با حل مشکلات به شیوه ای نوین، موجبات پیشرفت و توسعه یک کشور را زمینه سازی میکند. با توجه به اهمیت کارآفرینی، کشورهای در حال توسعه از جمله ایران در پی ایجاد، گسترش و آموزش کارآفرینی در مدارس جهت شناسایی و هدفمند سازی افراد کارآفرین از کودکی و نوجوانی می باشند.

فراهم کردن فرصت کارآفرینی در کشور می تواند آینده ی روشنی را در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای کشورمان رقم بزند. با ایجاد آموزش کارآفرینی در مدارس دانش آموزان برای حل مشکلات و مسائل با یکدیگر و به صورت گروهی فعالیت می کنند. همچنین به طور آنلاین مورد آموزش قرار میگیرند و دانش و هنر را با یکدیگر ادغام می کنند. بیشتر موسسات، آموزش کارآفرینی را که باید اساس آموزش آن ها باشد را جدی نمی گیرند. آموزش کارآفرینی در مدارس از نظر اجتماعی و اقتصادی به نفع تمام دانش آموزان است. زیرا به کودکان و نوجوانان می آموزد که آزادانه بیندیشند و مهارت ها و استعدادهای نهفته ی خود را بپرورانند.

علاوه بر این ایجاد فرصت ها و عدالت اجتماعی را تضمین می کند. همچنین باعث القای اعتماد به نفس به دانش‌آموزان می شود. لزوما نیازی نیست که مهارت های کارآفرینی توسط معلمان آموزشگاه تدریس شود. بلکه می توانند با سایر سازمان های دیگر در زمینه ی آموزش کارآفرینی در مدارس در ارتباط باشند. آموزش کارآفرینی باعث ایجاد و افزایش فرصت های اقتصادی می شود. معمولا کودکان توسط معلمان و خانواده ی خود به ریسک پذیری و ارتکاب اشتباه تشویق نمی شوند. در صورتی که این دو عامل برای ابتکار و خلاقیت ضروری می باشند. شاید اگر دانش آموزان به مطالعه کارآفرینی در مدارس تشویق گردند، مجبور به آزادانه فکر کردن شوند، تا یاد بگیرند در صورت شکست خوردن باید باز به راه خود ادامه دهند. کسب اینگونه تجربیات به آنها الهام می بخشند تا در آینده افرادی خلاق، مبتکر و نوآور شوند.

کارآفرینی در مدارس

آموزش کارآفرینی در مدارس از نظر اجتماعی و اقتصادی به نفع تمام دانش آموزان است. 

آموزش کارآفرینی در مدارس ابتدایی شامل چه مواردی است؟

به لطف افراد آینده نگر و روشنفکر، آموزش کارآفرینی به مدارس راه یافته است. با حصول پیشرفت در روند آموزش کارآفرینی، دانش آموزان تشویق می شوند که در دوره ی دبیرستان، ایده های خود را برای  راه اندازی شرکت به واقعیت تبدیل کنند. مدارس می توانند از این طریق سرمایه گذاران خلاق و خطرپذیر را برای تخصیص بودجه ی استارتاپ های دانش آموزان گرد هم آورند. مواردی که باید برای آموزش کارآفرینی در مدارس در نظر گرفته شود، شامل:

  • تدوین سیاست های کلی برنامه آموزش کارآفرینی در مدارس و به طور کلی در نظام آموزش و پرورش با بهره گیری از تجربیات سایر کشورهای پیشرفته و مشاوره ی خبرگان این امر.
  • افزودن بخش هایی با موضوع کارآفرینی در کتاب های درسی در پایه ها و رشته های مختلف. بهتر است آموزش کارآفرینی در خلال دروس دیگر انجام گیرد و درسی مجزا نباشد. زیرا کارآفرینی به علوم مختلف گره خورده است. برای مثال در تمام دروس از جمله جغرافیا، جامعه شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی می‌توان از مباحث کارآفرینی استفاده کرد.
  • تدوین محتواهای آموزشی برای کارآفرینی در مدارس، سطح و توانایی دانش‌ آموزان امری بسیار مهم و حیاتی است. زیرا با نظر به پیچیدگی مفهوم کارآفرینی، امکان معرفی کلیه ی جوانب آن و یادگیری تمام موضوعات آن برای مخاطبین در هر سنی امکان پذیر نیست.
  • آموزش مسئولین آموزش و پرورش به ویژه دبیران در زمینه ی اهمیت کارآفرینی و نقش آن در جامعه و روش های آموزش و یادگیری آن برای دانش آموزان.
  • تدوین محتواهای الکترونیکی تصویری با موضوع کارآفرینی برای جذابیت بیشتر نسبت به محتواهای درسی.
  • برگزاری مراسمات و جشن ها مختلف، به بهانه ی ترویج آموزش کارآفرینی در مدارس، با دعوت کردن از کارآفرینان موفق که سابقا دانش آموز بوده اند.
  • برپایی دوره های کارورزی کارآفرینانه مختص دانش آموزانی که علاقه دارند در آینده کارآفرین شوند.
  • استفاده از معلمان خاص این رشته.
  • آموزش فعالیت های میدانی و عملی کارآفرینی به جای آموزش های تئوری، به طوری که دانش آموزان با انجام این فعالیت ها با کارآفرینی آشنا گردند.

 کارآفرینی در مدارس

به لطف افراد آینده نگر و روشنفکر، آموزش کارآفرینی به مدارس راه یافته است.

بازده طرح کارآفرینی در مدارس چقدر بوده است؟

امروزه کارآفرینی به عنوان واحدهای درسی در برخی از مدارس تدریس می شود. در دنیا موسساتی وجود دارند که مهارت های کارآفرینی را با برگزاری دوره هایی به دیگران آموزش می دهند. بسیاری از نظریه پردازان اعتقاد دارند، که اصول و مبانی کارآفرینی در مدارس باید در رده های سنی پایین تر آموزش داده شود. این موضوع باعث می شود که هرگاه فرد به سن جوانی رسید این آموزش ها بازتابی بیرونی و عملی به خود بگیرد و در زمان درست، آن فرد را مبدل به یک کارآفرین موفق کند. آموزش کارآفرینی باید با شعار، مشکلات یک فرصت هستند؛ صورت گیرد.

یک کارآفرین اول باید مشکلات موجود در اطرافش را شناسایی کند. سپس به عنوان یک فرصت و دستاورد جدید، برای برطرف کردن آن ها به راه حل هایی سریع و بدیع بیندیشد. برای رسیدن به این اهداف، آموزش کارآفرینی در مدارس تلاش در افزایش توانایی جهت تغییر در نگرش اشخاص دارد. تاکید آموزشگاه های کارآفرینی بر روی یادگیری هرچه بیشتر دانش آموزان است. در مدارس مهارت هایی به صورت تئوری و بعضا عملی جهت ایجاد تغییر در دیدگاه، تفکر عمیق، تقویت کار تیمی به دانش آموزان، آموزش داده می شود. زمانی یک مدرسه ی کارآفرینی به اهداف خود می رسد که ایده های دانش آموزان به مرحله کاربری برسد.

کاربرد رویکرد مدرسه کارآفرینی در همه جا نمود پیدا می کند. رویکرد به تدریس کارآفرینی در مدارس بیش از همه در مدارس کسب و کار مورد نیاز می باشد. زیرا آموزش های تکمیلی برای مدیران و کارآفرینان در مدارس کسب و کار، می تواند به ایجاد و نوآوری بیشتر در کسب و کار های بزرگ و نوین منتهی شود. اما ایده های نوین به مدارس کارآفرینی و آموزش کارآفرینی در مدارس، نیازمند بینشی جدید در نظام آموزشی ما می باشد. مانند هم اندیشی دانشجویان و اساتید که موفق به کشف ناشناخته ها می شوند. چنانچه به توسعه دانش مدیریتی به منظور تغییر در توانایی های خود در جهت مدیریت کسب و کار ها و سازمان ها می اندیشید، ایجاد تغییر در نظام آموزش کارآفرینی در مدارس کنونی از ضروریات آن می باشد.

 کارآفرینی در مدارس

یک کارآفرین اول باید مشکلات موجود در اطرافش را شناسایی کند.

تربیت روحیه کارآفرینی در مدارس دبیرستانی

شرایط اقتصادی حال حاضر کشور اقتضا می کند تا اشخاص خلاق با ایده ها و راه حل های نوین، پا در عرصه ی کسب و کار و اقتصاد بگذارند. پرداختن به مسئله ی آموزش کارآفرینی در مدارس دبیرستانی و ایجاد فرصت های کارآفرینی در ایران بیش از پیش مورد نیاز می باشد. باید همواره در نظر داشت که آن چه سرنوشت انسان را می سازد استعدادهایش نیست، بلکه انتخاب هایش می باشد. امروزه بحث کارآفرینی چیزی فراتر از یک انتخاب است و تبدیل به ضرورت گردیده است. هدف از آموزش کارآفرینی در مدارس این می باشد که جوانان به جای این که به فکر استخدام و محقق کردن اهداف مدیران خود باشند، با خلاقیت و طرح ایده های جدید و با کسب مهارت های کارآفرینی، در جهت تحقق رویاهایشان تلاش کنند.

تربیت نیروی انسانی با خصوصیاتی چون خلاقیت، تخصص، کارآفرین، مسئولیت پذیر، آینده نگر، فعال و نوآور و... از مهمترین اهداف آموزش کارآفرینی در مدارس است. در آموزشگاه های کارآفرینی افراد از ابتدا با مهارت های اجتماعی آشنا می گردند. در کشور ما راه زیادی تا رسیدن به مدارس کارآفرینی موفق و پربازده مانده است. در این حوزه هم باید از سوی بخش خصوصی و هم بخش دولتی حمایت های فراوانی صورت گیرد. برخی از مدارس و موسسات کارآفرینی علاوه بر آموزش های تئوری با برگزاری دوره ها و کارگاه های مختلف به آموزش توانمندی اجتماعی، مهارت های ارتباطی، نگرش های خلاقانه و… می پردازند. هدف اصلی آن ها کاهش اشخاصی است که بدون توجه به نیازهای جامعه وارد دانشگاه ها می شوند.

به دلیل فرآیندهای آموزشی ناکارآمد، بدون یادگیری مهارت های لازم و کاربردی، پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه ها، به جای این که به بازار کار مرتبط با رشته خود جذب شوند فقط موجب افزایش آمار بیکاران می شوند. اشخاص کارآفرین علاوه بر اینکه قادرند به موفقیت های بزرگ و منافع شخصی دست یابند، می توانند منشا تحولات بزرگی در حوزه های صنعتی، تولیدی و خدماتی گردند. در مدارس با رویکرد کارآفرینی، دستیابی به منابع و منافع مالی ناشی از امور کارآفرینی، یک ارزش مهم تلقی می‌شود. این ارزش ها خود انگیزه ای برای خلق ایده های نوین و به ثمر رساندن آن ها می باشد.

کارآفرینی در مدارس

در کشور ما راه زیادی تا رسیدن به مدارس کارآفرینی موفق و پربازده مانده است.

بهترین روش های آموزش مهارت کارآفرینی در مدارس

در کشور ما  این تصور به اشتباه جا افتاده است که، آموزش کارآفرینی در مدارس یک پدیده نوظهور و در ارتباط با بخش خصوصی است. در صورتی که دولت قادر است، تاثیر زیادی بر سلامت محیطی و فکری کارآفرینی داشته باشد. این نوع نگرش سبب عملکرد بهتر کارآفرینان در راستای رشد اقتصادی کشور می شود. دولت می تواند با سرمایه گذاری در تاسیس و ایجاد فرصت های کارآفرینی در ایران مشارکت داشته باشد. تا به واسطه ی این فعالیت ها استعدادهای بیشتری کشف گردند و به کار گرفته شوند. پرورش افراد تیزهوش و خلاقی که برای بزرگترین مشکلات جامعه، راه‌حل های سریع و منطقی ارائه می‌کنند، می تواند سرمایه گذاری بسیار پر سودی برای یک کشور محسوب گردد.

  • افزایش مهارت در کارهای تیمی با استفاده از آموزش های کارآفرینی در مدارس.
  • پرورش خلاقیت در ایجاد کسب و کار های جدید و کارآفرینی.
  • برنامه ریزی شخصی بلند مدت برای تبدیل شدن به یک کارآفرین.
  • تقویت مهارت های سخنوری و فن بیان.
  • شناسایی افراد خلاق و نوآور با برگزاری دوره های کارآفرینی در مدارس.
  • آموزش مهارت های افزایش تحمل شکست ایده ها.
  • شناسایی افراد خلاق و فروش ایده های ناب.
  • آموزش تکنیک های ایده یابی و حل مسئله با آموزش های کارآفرینی در مدارس.
  • آشنایی با رشته های دانشگاهی کارآفرینی و حوزه فعالیت آن.

در کلاس های کارآفرینی در مدارس دستیابی به منابع و منافع مالی ناشی از کارآفرینی برای فرد، یک ارزش تلقی می گردد. این ارزش خود انگیزه ای برای ایجاد فرصت و خلق ایده های نو و به ثمر رساندن آن ها می باشد. بحث کسب و کار و به ويژه كارآفريني از اصول اساسي و مهم زندگي هر شخص و اجتماعي می باشد كه در تمام دوران و اجتماعات بشري نقش اساسی دارد. كارآفرين چرخ زندگي انسان ها را در اين دنيا دچار تحول و دگرگونی می کند. بايد روحيه‌ ای پايداري در غلبه بر مشكلات و برخورداری از عزمي راسخ براي كسب موفقيت را به تمام دانش آموزان آموخت تا منجر به افزایش اعتماد به نفس آنها گردد.

کارآفرینی در مدارس

در کلاس های کارآفرینی در مدارس دستیابی به منابع و منافع مالی ناشی از کارآفرینی برای فرد، یک ارزش تلقی می گردد.

جمع بندی

در پایان عنوان نمودن این نکته ضروری است، که هدف از آموزش کارآفرینی در مدارس تنها برای راه اندازی یک کسب وکار و کارآفرینی انتفاعی برای خود نیست. بلکه کارآفرینی یک روش و شیوه ی زندگی است که در تمام ابعاد زندگی شخصی، سازمانی و اجتماعی فرد کاربردی مهم دارد. دانش آموزان کارمندان، مسئولان، مدیران و کارآفرینان آینده ی این مرز و بوم هستند. چنانچه با مباحث مهم کارآفرینی آشنا شوند، به هنگام تصمیم گیری برای زندگی و شغل خود بهتر عمل خواهند کرد.

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

صدیقه پرورده نعیمی

صدیقه پرورده نعیمی | 1/21/2024 9:21:24 AM

کارآفرینی شغلی ست که باعث رشد و تکامل هر انسان میشود که در درجه اول خودشناسی و ایجاد اعتماد وباور با ارزشهای درونی خود شخص میشود و با ایجاداقتصاد مشارکتی و نوآوری و خلاقیت باعث پیشرفت جامعه و درنهایت با کسب مهارت نوین گامی به سوی توسعه اقتصادی کشورمان میشود