مشاوره رایگان

کارآفرینی در رشته شیمی

| از 0 نظر

به دلیل ابعاد گسترده ای که بازار کار رشته ی شیمی دارد، کارآفرینی در رشته شیمی را می توان در هر حوزه ای انجام داد. فرصت های شغلی بسیار زیادی در رشته ی شیمی وجود دارند. تنها نکته ی بسیار مهمی که کارآفرینی در رشته شیمی دارد، سرمایه ی اولیه ی بالایی است که مورد نیاز می باشد. فارغ التحصیلان رشته ی شیمی می توانند کارآفرینی را به صورت تیمی شروع کرده و قطعا خیلی زود موفق شده و به درآمد بالایی برسند.  


 برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.


 کارآفرینی در رشته شیمی دارویی

کارآفرینی در رشته شیمی دارویی به طرز شگفت آوری در حال رشد و توسعه می باشد. شیمی دارویی یکی دیگر از شاخه های دانش شیمی می باشد که در آن از مواد شیمیایی برای درمان استفاده می شود. ترکیبات مورد استفاده در انواع داروها به صورت ارگانیک بوده و از مواد آلی استفاده می شود. به این صورت که در این رشته عمدتا با ترکیبات آلی  کوچک، مهندسان شیمی اقدام به ایجاد برخی تغییرات لازم برای کاربرد درمانی می کنند. در رشته ی شیمی دارویی، داروهایی که شناسایی می شوند، سنتز و بررسی شده و در آزمایشگاه های مخصوص تحقیقات لازم بر روی آن ها صورت می پذیرد.

در علم شیمی دارویی، به پیدا کردن روش ها و راهکارهای مناسب جهت درمان بیماری مختلف پرداخته می شود. زیر شاخه های رشته ی شیمی دارویی شامل متابولیسم دارو، فارماکوکینتیک و فارماکودینامیک می باشد. تحقیقات و بررسی های انجام شده ی این زیر شاخه ها در رابطه با تاثیر دارو و مواد می باشد. شیمی دارویی دارای پنج گرایش است که افرادی که قصد کارآفرینی در رشته شیمی دارند با توجه به این گرایش ها عمل می کنند. این گرایش ها به شرح زیر می باشند:

  • شیمی آلی دارویی: در گرایش شیمی آلی دارویی که ادغامی از دو رشته ی شیمی دارویی و شیمی آلی است به بررسی سنتز داروها پرداخته می شود.
  • شیمی معدنی دارویی: این گرایش ادغامی از دو رشته ی شیمی دارویی و شیمی معدنی می باشد. در این گرایش به تولید و تهیه ی داروهایی با ترکیبات فلزی جهت درمان بیماری ها پرداخته می شود.
  • شیمی فیزیک دارویی: این گرایش بین رشته های شیمی فیزیک و شیمی دارویی می باشد. در این گرایش دانشجویان به بررسی خواص فارماکودینامیکی و فارماکوکنتیکی می پردازند.
  • زیست دارو: این گرایش بین رشته ی شیمی دارویی و زیست شیمی می باشد. در این گرایش به بررسی واکنش های شیمیایی بین مولکول های زیستی و دارویی پرداخته می شود.
  • شیمی سرطان: این گرایش میان رشته ای از شیمی دارویی و رشته ی سرطان شناسی می باشد. در این گرایش به ساخت ترکیبات موثر در داروهای ضد سرطانی پرداخته می شود.

البته شیمی دارویی تنها به دارو ختم نشده و به بسیاری از علوم دیگر هم مرتبط است. به این صورت که، کارآفرینی در رشته شیمی دارویی می تواند به تمامی ترکیبات فعالیت های زیستی مرتبط باشد. از جمله علوم مرتبط به این رشته می توان به زیست شناسی، میکروبیولوژی، بیولوژی، سم شناسی، شیمی و ... اشاره کرد. زمینه های کاری که برای رشته ی شیمی دارویی وجود دارد در بیشتر شرکت های تجهیزات پزشکی، داروسازی، بیوتکنولوژی و ... است.

کارآفرینی در رشته شیمی

کارآفرینی در رشته شیمی دارویی

کارآفرینی در رشته مهندسی شیمی

رشته مهندسی شیمی از جمله رشته هایی می باشد که پتانسیل بسیار بالایی برای کارآفرینی در آن وجود دارد. فارغ التحصیلان شیمی و مهندسی شیمی در دوران دانشگاه یاد می گیرند که ترکیب و فرمولاسیونی را تولید کنند که ارزش افزوده به مواد اولیه ببخشد. به همین دلیل می توان گفت که کارآفرینی در رشته شیمی نهادینه شده است. تنها مانعی که در سر راه کارآفرینی در رشته مهندسی وجود دارد، هزینه های بالای تولید و مراحل اداری مورد نیاز برای اخذ جواز تاسیس و بهره برداری می باشد.

مهندس شیمی وظیفه دارد که با آنالیز کردن وضعیت موجود، بهترین راه حل را برای تبدیل مواد خام به محصولات مفید و ارزشمند که همراه با بیشترین کیفیت هستند را ارائه دهد. از دیگر وظایف مهندسان شیمی می توان به نظارت و کنترل بهداشت و کیفیت محصولات اشاره کرد.  در تمامی کارخانه های کوچک  و بزرگ تولید دارو، مواد غذایی و رنگ سازی و ... نیاز به حضور مهندسان شیمی می باشد. این مهندسان اقدام به طراحی و اجرای فرایندهای شیمیایی برای تبدیل مواد اولیه به کالا ها و موادی ارزشمند و کاربردی می نمایند.  

مهندسان شیمی برای کارآفرینی در رشته شیمی می توانند اقدام به راه اندازی کسب و کارهای زیادی در اکثر صنایع نمایند. از جمله ی این حوزه ها می توان به صنایع شیمیایی، نساجی، معدنی، غذایی، دارویی، نفت و گاز و پتروشیمی، انرژی و ... اشاره کرد. همین طور مهندسان شیمی برای کارآفرینی در رشته شیمی می توانند اقدام به راه اندازی آزمایشگاه هم کنند. به صورت کلی برای مهندسی شیمی با توجه به گرایش های مختلفی که دارد، فرصت های شغلی متعددی وجود دارد. کارآفرینی در رشته شیمی برای مهندسان می تواند در حوزه های زیر هم صورت بپذیرد:

  • صنعت بازیافت فلزات و عناصر گران بها
  • صنعت نفت و گاز و پتروشیمی
  • صنعت تولید رنگ و رزین
  • صنعت مواد غذایی مانند کارخانه های قند سازی، کنسرو سازی، لبنیات پاستوریزه، کارخانه نوشابه، سردخانه ها، بخش های نگهداری از مواد غذایی و ...
  • صنعت پلیمری
  • صنعت استخراج فلزات با ارزش
  • صنعت داروسازی
  • و...

کارآفرینی در رشته شیمی

کارآفرینی در رشته شیمی دارویی


 برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.


 کارآفرینی در رشته شیمی کاربردی

در این بخش از کارآفرینی در رشته شیمی به بررسی گرایش شیمی کاربردی می پردازیم. رشته شیمی کاربردی یکی دیگر از گرایش های رشته ی شیمی می باشد. این رشته از بازار کار بسیار پرتقاضایی در انواع صنایع برخوردار است. رشته ی شیمی  کاربردی موجب بهبود کیفیت زندگی می شود. به این صورت که این رشته موجب می شود تا دانشجویان با نگرشی تازه و با استفاده از دانش به دست آمده از علم شیمی اقدام به بررسی اجمالی ترکیب های شیمی، ساختار و ویژگی های ماده و کنترل آزمایشگاهی فرایند های شیمیایی نمایند. شیمی کاربردی با هدف استفاده از دانش به دست آمده در صنایع ایجاد شده، می باشد. کارآفرینی در رشته شیمی کاربردی به دو دسته تقسیم می شود:

  • بخش علم شیمی: کارآفرینی در رشته شیمی کاربردی که مرتبط به بخش علم شیمی می باشد در در حوزه های مختلفی همچون بیولوژی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، بیوتکنولوژی و دیگر رشته های مهندسی صورت می پذیرد.
  • بخش صنایع شیمی: کارآفرینی در رشته شیمی کاربردی که مرتبط به بخش صنایع شیمی می باشد، در حوزه هایی صورت می پذیرد که برای تولید محصولات با استفاده از ترکیب مواد اولیه صورت می پذیرد.

کارآفرینی در رشته شیمی کاربردی برای افرادی جذاب است که کنجکاو هستند، چون در این رشته کارآفرینان با اتم ها، عناصر، مولکول ها، یون ها، ساختارهای مواد، خاصیت و تغییرات آن ها سر و کار دارند. در رشته شیمی کاربردی، کارآفرینان سعی می کنند با سنتز مواد طبیعی یا کم ضرر برای محیط زیست، به طبیعت کمک کنند. کارآفرینی در رشته شیمی کاربردی در حوزه های زیر می تواند صورت بپذیرد:

  • استفاده از گیاهان دارویی برای سنتز مواد دارویی و درمانی
  • ارائه ی خدمات در آزمایشگاه های کنترل کیفی و مواد مصرفی صنایع
  • ارائه ی خدمات در کارخانه های پلاستیک، رنگ و رزین، صنایع دارویی و بهداشتی
  • ارائه ی خدمات تعلیماتی در موسسات تعلیماتی
  • ارائه ی خدمات مرتبط با آزمایشگاه های سنتزی مواد به قصد سنتز مواد جدید
  • ارائه ی خدمات به شرکت های نوبنیاد و حل و فصل مشکلات و چالش های آن ها
  • پذیرش کارهای پژوهشی و شرکت کردن در پروژه های پژوهشی

کارآفرینی در رشته شیمی

کارآفرینی در رشته شیمی کاربردی

ایده کارآفرینی موفق ایرانی در رشته شیمی

کارآفرینی در رشته ی شیمی شاید به نظر دشوار بیاید و نیاز به سرمایه ی اولیه ی بسیار زیادی داشته باشد، ولی از آن جایی که شیمی یک علم گسترده می باشد، کارآفرینی در هر کدام از گرایش های آن از درآمد قابل توجهی برخوردار خواهد بود. از جمله ایده های مناسب برای کارآفرینی در رشته شیمی به شرح زیر هستند:

  • صابون: صابون یکی از محصولات پراستفاده می باشد که برای استحمام و شست و شو مورد استفاده قرار می گیرد. راه اندازی کارگاه تولیدی صابون می تواند کسب و کار سودآوری باشد. فارغ التحصیلان رشته ی شیمی می توانند با ایجاد ترکیب ها و فرمولاسیون های خاص اقدام به تولید صابون های با کیفیت نمایند و سهمی در این بازار بزرگ برای خود داشته باشند.
  • تولید خمیر دندان و دهان شویه: یکی دیگر از محصولات پرکاربرد و کالاهای ضروری که مصرف روزانه و فراوانی در تمامی خانه ها دارد، خمیر دندان و دهان شویه است. فارغ التحصیلان رشته ی شیمی می توانند با تولید این محصولات اقدام به کارآفرینی در رشته ی شیمی نمایند.
  • تولید لاک ناخن: یکی دیگر از ایده های کارآفرینی در رشته شیمی، تولید لاک ناخن می باشد. از آن جایی که در بازار فروش، هیچ برند تولید لاک ناخنی نتوانسته است بازار را قبضه کند، فارغ التحصیلان شیمی می توانند با ایجاد فرمولاسیون خاص سهم بزرگی را از بازار فروش به خود اختصاص دهند.
  • تولید رنگ: ایده ی تولید رنگ یکی دیگر از ایده های کارآفرینی در رشته شیمی می باشد. تولید رنگ می تواند شامل محصولاتی همچون رنگ های مو، رنگ های لباس، رنگ های چرم و ... باشد. کارآفرینان می توانند با تولید محصولات مرغوب و با کیفیت و بسته بندی خوب و برند سازی نبض بازار را در دست بگیرند.
  • تولید انواع اسیدها: تولید اسیدهای مانند فسفریک اسید، سولفوریک اسید، نیتروژن و ... از جمله ایده های مناسب برای کارآفرینی در رشته شیمی می باشد. فرمولاسیون انواع اسیدها در آزمایشگاه های شیکی تهیه می شود، فارغ التحصیلان رشته های شیمی می توانند با تولید این محصولات به درآمد قابل توجهی دست پیدا کنند.

کارآفرینی در رشته شیمی

کارآفرینی در رشته شیمی با سرمایه کم

کارآفرینی در رشته شیمی با سرمایه کم

کارآفرینی در رشته شیمی را همان گونه که در مباحث بالاتر به آن اشاره کردیم، کسب و کاری زودبازده و پرسود می باشد. از آن جایی که ایده های زیادی برای کارآفرینی در رشته شیمی وجود دارد، می توان با سرمایه ی کم هم اقدام به راه اندازی کسب و کار مرتبط با این رشته نمود. از جمله ایده هایی که می توان اقدام به کارآفرینی در رشته شیمی با سرمایه کم شروع کرد، به شرح زیر هستند:

 

  • تولید سفید کننده: از سفید کننده ها برای از بین بردن لکه های لباس ها و شست و شوی سرویس های بهداشتی استفاده می شود. تقاضا برای این محصول همیشه بسیار زیاد است. فارغ التحصیلان شیمی می توانند با طراحی فرمولاسیون های خاص اقدام به تولید این محصول نمایند. کارآفرینی در رشته شیمی با تولید سفید کننده نیاز به سرمایه ی بالایی نداشته و با سرمایه ی اندک می توان اقدام به راه اندازی آن نمود.
  • تولید اسکراب های صورت و پاک کننده های صورت: یکی دیگر از ایده های کارآفرینی در رشته شیمی با سرمایه کم، تولید اسکراب های صورت و پاک کننده های صورت می باشد. تقاضا برای این محصول بسیار زیاد است، کارآفرینان می توانند با تولید محصولات با کیفیت و مرغوب همراه با بسته بندی مناسب و قیمت رقابتی نبض بازار را به راحتی در دست بگیرند.
  • تولید پولیش: راه اندازی کارگاه تولیدی محصولات پولیش همجون پولیش کفش، پولیش چوب، پولیش فلز و پولیش داخلی ماشین یکی دیگر از ایده های کارآفرینی در رشته شیمی با سرمایه کم می باشد. کارآفرینان با تولید این محصولات و برندسازی و بسته بندی آن می توانند چالش کمتری را برای به دست آوردن سهمی از بازار داشته باشند.
  • تولید انواع کودهای شیمیایی: یکی دیگر از ایده های کارآفرینی در رشته شیمی با سرمایه کم، تولید انواع کودهای شیمیایی می باشد. از آن جایی که تمامی کشاورزان در کل دنیا برای کشت محصولات خود نیاز به کود های آلی و معدنی دارند، با راه اندازی محلی مناسب برای تولید انواع کود ها می توان درآمد قابل توجهی را به دست آورد.

کارآفرینی در رشته شیمی

کارآفرینی در رشته شیمی آلی

جمع بندی

تا به این جای مطالب به بررسی کارآفرینی در رشته شیمی پرداختیم. رشته ی شیمی از پتانسیل بسیار بالایی برای کارآفرینی برخوردار است. برای شروع هر فعالیتی نیاز به کسب اطلاعات و دانش مورد نیاز می باشد. برای کارآفرینی در رشته شیمی هم نیاز به تحصیلات آکادمیک است. همین طور برای کارآفرینی در رشته شیمی ممکن است تحصیلات و مدارک دانشگاهی کافی نبوده و نیاز به گذراندن دوره های تخصصی و آموزشی باشد. چون در این رشته دانشجویان یاد می گیرند که ترکیبی را تولید کنند که ارزش افزوده به مواد اولیه ببخشد.

کارآفرینی در رشته شیمی

کارآفرینی در رشته شیمی


 برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.


 

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر