مشاوره رایگان

هوش مصنوعی جایگزین کارگران نمی شود، بلکه کارهای مازادی را که افراد از انجام آن ناتوان هستند یا تمایل

5.0| از 1 نظر

دانشگاه ها توان فارغ التحصیل نمودن تعداد نسبتا کافی از کارکنان متخصص مورد نیاز، جهت تامین تقاضای فعلی را نیز ندارند. شاید ربات ها بتوانند به کمک بیایند.

هوش مصنوعی جایگزین کارگران نمی شود، بلکه کارهای مازادی را که افراد از انجام آن ناتوان هستند یا تمایلی به انجام آن ها ندارند را به انجام می رساند، چگونگی آن در زیر بیان می شود

مطالعه ای که اخیرا از سوی Federal Reserve Bank سان فرانسیسکو صورت گرفته است، نشان می دهد که بازار کار ایالات متحده در پتانسیل کامل خود یا فراتر از آن قرار دارد. شاید این خبر از نظر اقتصادی خوب باشد، اما برای شرکت های تکنولوژیکی که ناامیدانه در جستجوی نیروی مستعد واجد شرایط هستند، خوب نمی باشد.

شرکت تحقیقاتی Korn Ferry پیش بینی نموده است که شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی، رسانه و ارتباط از راه دور، با کمبود نیروی مستعد 1/1 میلیون نفری تا سال 2020 مواجه خواهند شد. این گزارش همچنین بیان می کند که تا سال 2030 این تعداد به 3/4 میلیون نفر افزایش خواهد یافت. نتیجه این شرایط، رقابت شدید برای یافتن نیروی متخصص تکنولوژی از بین تعداد رو به کاهش آن ها می باشد. مطالعه مشابهی نشان داده است که نیروی کار ناکافی، 54 درصد از شرکت های بررسی شده را از تحول دیجیتال بازداشته است.

البته داشتن برنامه نویسان ماهر به صورت ناگهانی تحقق نمی یابد. بنابراین، به جای امیدواری به اینکه تاکتیک های سنتی جذب نیرو، کمبود نیروی با استعداد را حل خواهند نمود، شرکت ها باید رویکرد جدیدی اتخاذ کنند – رویکردی که در جستجوی جایگزینی برای استعدادهای انسانی باشد که شرکت ها همواره نیازمند آن هستند، اما در دستیابی به آن با چالش هایی مواجه هستند. این رویکرد همان هوش مصنوعی می باشد.

هوش مصنوعی چه زمانی می تواند معادل انسان در نظر گرفته شود

من اثرات کمبود نیروی با استعداد دست اول را ضمن انجام حرفه خود در حوزه توسعه اپلیکیشن مشاهده نموده ام. این چیزی است که شرکت خود من هم با آن دست و پنجه نرم می کرد، در واقع متاسفانه من فکر می کنم که چشم انداز این موقعیت بدتر از اعداد و ارقام موجود باشد.

دانشگاه ها توان فارغ التحصیل نمودن تعداد نسبتا کافی از کارکنان متخصص مورد نیاز، جهت تامین تقاضای فعلی را نیز ندارند. سال گذشته، بیش از نیم میلیون شغل مرتبط با کامپیوتر وجود داشته است که تکمیل نیرو نشده است، و تکیه بر کارکنان متولد کشورهای خارجی نیز نمی تواند بهترین گزینه باشد چرا که محدودیت های مهاجرت روز به روز سخت تر می شود.

اگر به جای تلاش برای استخدام افراد تازه فارغ التحصیل شده ای که درخواست درآمد 6 رقمی دارند، بتوان بر تکنولوژی برای انجام شغل ها تکیه کرد چه؟ هوش مصنوعی تا جایی پیشرفت کرده است که می تواند نه تنها با اجرای کارهای دستی تکراری نیروی کار، بلکه با خروجی کارکنان متخصص نیز، برابری کند.

قبلا مشاهده کرده ایم که هوش مصنوعی می تواند کدگذاری را به صورت اتوماتیک انجام دهد. شما هدفی را تعیین می کنید و برنامه به صورت اتوماتیک چارچوب مورد نیاز و کدها را ایجاد کرده و ترکیب ایده آل APIs و SDKs را به دست می آورد. احتمالا هوش مصنوعی قادر نباشد کاملا جایگزین یک برنامه نویس انسان شود، اما می توانید بهره وری او را تا حد زیادی افزایش دهد.

همچنانکه نیروی متخصص در حال کاهش است، هوش مصنوعی می تواند کارهای مازادی را که افراد قادر به انجام آن ها نیستند یا تمایلی به انجام آن ندارند را انجام داده و جایگزین نیروی با استعدادی شود که به طرق دیگر، نمی توان جایگزینی برای آن ها تعیین کرد. این گزینه راه حل تمام مشکلات مربوط به نیروی کار نمی باشد، اما می تواند به شما کمک کند تا کارایی و بهره وری خود را ارتقا داده، زمان بیشتری را صرف بازار کرده و کیفیت محصولات را ارتقا دهید – تمام این کارها را میتوانید بدون نیاز به، بکارگیری نیروی جدید به انجام برسانید.

هوش مصنوعی و آینده شرایط کاری

حوزه تکنولوژی تنها صنعتی نمی باشد که در حال یادگیری چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای حفظ شایستگی و بهره وری خود در حرکت رو به جلو می باشد. برای مثال کامیون هایی که به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به راننده حرکت می کنند، به دنبال حذف تصادفات جاده ای، حذف تاخیر از برنامه های تحویل و حذف چالش هایی هستند که شرکت ها در یافتن رانندگان حائز شرایط با آن مواجه می شوند. گفته می شود که حتی صنایعی که رسما مبتنی بر تکنولوژی در نظر گرفته نمی شدند نیز در حال استفاده از آن هستند.

فست فودها نمونه ای از صنایعی هستند که در حال اتخاذ تکنولوژی های جدید می باشند. آمار جابجایی شغلی در صنعت غذا بالا می باشد، اما ربات هایی که در آشپزخانه کار می کنند، هرگز تصمیم به رفتن نخواهند گرفت. برای مثال، من با شرکتی کار می کنم که در حال ایجاد بازوی رباتیک و سیستم حسگری می باشد که می تواند به طور پیوسته، برگرهای عالی را بپزد. آشپزهای رباتیک به معنای آشپزخانه های کوچکتر، هزینه های کمتر نیروی کار و قیمت های مقرون به صرفه تر غذاها برای افراد نیز هستند. به همین جهت، این آشپزهای رباتیک می توانند نیروی انسانی را بدون حدف کردن آن ها، حمایت کنند.

درست است که نمی توان در آینده نزدیک انتظار راه رفتن ربات ها در ادارات را داشت، اما می توانیم هوش مصنوعی را به تمام اشکال خود در رابطه با نیروی کار به کار بگیریم. به یاد داشته باشید که تکنولوژی جایگزین کارکنان نمی شود – بلکه در جاهایی وارد می شود که نیاز نیروی انسانی باشد.

آیا برای به کارگیری هوش مصنوعی آماده هستید؟

کارفرمایان باید با احتیاط لازم، نسبت به هوش مصنوعی خوش بین باشند. چرا که این تکنولوژی می تواند تاثیر بزرگ و به سزایی در بسیاری از بخش ها داشته باشد، اما این به آن معنا نیست که هر گردش کاری، آماده اتوماتیک سازی می باشد. از استراتژی های زیر برای به کارگیری هوش مصنوعی در موثرترین بخش های شرکت خود استفاده کنید:

1-بزرگترین نقاط ضعف خود را شناسایی کنید.

مشکلات با بیشترین مداومت، و چگونگی تشدید آن ها به واسطه کمبود نیروی با استعداد را بررسی کنید. هر واحد، باید توسط فردی رهبری شود که می تواند نسبت به نیازهای آن واحد و نقاط آسیب پذیر شرکت، راه حل هایی را ارائه دهد. با کارمندان صحبت کنید. دانش آن ها و این صحبت ها می تواند به عنوان مبنایی برای نمودارهای سازمانی عمل کند، و به شرکت شما کمک کند تا بزرگترین ضعف های خود را شناسایی کرده و دریابد که چگونه سیستم های هوش مصنوعی بزرگترین نیازهای برآورده نشده شما را پوشش خواهد داد.

مثالی ارائه دهم؟ برای بیان مثالی از اموری که می توان با شناسایی نقاطی که شرکت در آن ها نیاز به رشد دارد، انجام داد، Associated Press شروع به اتوماتیک سازی گزارشات درآمدی خود به جای استفاده از افرادی نمود که این کار را به طور دستی انجام می دادند.

نتیجه: این شرکت قادر شد تا 12 برابر گزارش های بیشتری بنویسد.

2- پست های شغلی را تحلیل کنید تا ببینید در کدام بخش ها می توانید جاهای خالی را پر کنید.

به پست های شغلی تکمیل نشده شرکت خود نگاهی بیندازید تا دریابید که در کدام بخش ها هوش مصنوعی قادر به پر کردن نقش هایی می باشد که شما نمی توانید افراد واجد شرایطی را برای آن ها بیابید.

بیش از 7 میلیون پست شغلی تکمیل نشده در حال حاضر در ایالات متحده وجود دارد، که به این معنا می باشد که یک شرکت در حال رشد – و یا حتی یک شرکت ثابت – به طور طبیعی نیاز به جایگزینی کارمندانی خواهد داشت که به شغل های متفاوت تغییر شغل می دهند یا بازنشسته می شوند. گفته می شود که شرکت های رو به رشد، نیاز مبرمی به سرمایه انسانی در دفاتر خود خواهند داشت تا در مسیر ثابت رشد قرار بگیرند.

هوش مصنوعی می تواند در حوزه هایی به کار گرفته شود که کاندیدهای لازم در دسترس نیستند. برای مثال، گزارش سال 2018 App Association با عنوان State of the app economy نشان داد که تنها یک فارغ التحصیل علوم کامیپوتر برای هر 8 شغل موجود مرتبط با کامپیوتر وجود دارد.

با تحلیل نقش هایی که تکمیل نشده اند و برای تکمیل آن ها با چالش مواجه هستید، حوزه هایی را خواهید یافت که هوش مصنوعی می تواند وارد شده و نیاز شما را تامین کند.

3- به مشاوران هوش مصنوعی اجازه دهید تا با بررسی اینکه چگونه راه های اتوماتیک سازی می توانند گپ های موجود در شرکت شما را پوشش دهند، به شما کمک کنند.

در این مورد ما به افراد دانشگاهی مراجعه کردیم که الگوریتم ها، مقالات و رساله هایی را در این حوزه نوشته بودند. در فضای دانشگاهی، افراد زمان بیشتری برای تحقیق و توسعه تئوری های خود دارند و به واسطه نیاز به کسب رضایت سهامداران یا به دست آوردن موفقیت تجاری، محدود نمی شوند. بنابراین آن ها می توانند افراد کلیدی باشند که دانش مورد نیاز را در اختیار شما قرار داده و در نهایت هوش مصنوعی را برای محیط کاری شما اعمال می کنند.

برای مثال، نزدیک به 50 نفر از آزمایشگاه رباتیک Carnegie Bellon به Uber پیوستند تا به این شرکت در ساخت ماشین های اتومات بدون نیاز به راننده کمک کنند. برخی از با استعداد ترین افراد دانشگاهی، پذیرفتند تا در پروژه مشارکت کرده و تخصص و مهارت لازم را برای شرکت اشتراک گذاری خودرو، در مسیر رشدی که در به بکارگیری هوش مصنوعی دارد، ارائه دهند.

روی هم رفته، احتمالا دو نوع از شرکت ها در آینده وجود خواهند داشت: آنهایی که هوش مصنوعی را به خدمت می گیرند و از آن برای کارایی بیشتر بهره می برند و آن هایی که استفاده از آن را انتخاب نکرده و پتانسیل استفاده از هوش مصنوعی را نادیده می گیرند. من بر روی گروه اول سرمایه گذاری می کنم، که در آن افراد باید انطباق پذیر بوده و به ادغام تکنولوژی با جریان کاری خود مشتاق باشند.

به عبارت دیگر، هوش مصنوعی مشکل کمبود نیروی با استعداد را حل می کند، اما این تنها آغاز راه است. این تکنولوژی در پی از هم گسیختن صنایع فرسوده، تعریف مجدد انتظارات مشتریان و بهینه سازی تمام کارهایی است که شما انجام می دهید. این اقدام چیزی بیش از راه حل شما برای آینده است – هوش مصنوعی از مدت ها پیش یک پارادایم کاملا جدید را آغاز کرده است.

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

رباب احمدی

رباب احمدی | 11/1/2021 10:59:15 AM

قراره چه دنیای پیچیده ای بشه. مطالبتون باعث کنجکاوی آدم میشه