مشاوره رایگان

نظر Deepak Choprak در مورد انگیزش آرام سازی و یافتن آرامش در عصر اطلاعات

4.0| از 1 نظر

تکنولوژی می تواند مانعی بر سر راه ذهن آگاهی باشد، اما Chopra روش هایی را برای کمک به انجام این دو کار در کنار هم شناسایی کرده است.

نظر Deepak Choprak  در مورد انگیزش آرام سازی و یافتن آرامش در عصر اطلاعات

ما دقیقا در میانه عصر اطلاعات قرار داریم، احساس افراد در این دوره، مانند قرار گرفتن در میانه سیلی است که هرگز نمی توان بر روی آن ایستاد. در خصوص این موضوع که: چگونه موفقیت اتفاق میفتد، معلم مذهبی و نویسنده پرفروش آقای Deepak Chopra توصیه های خود در مورد یافتن آرامش در طوفان مستمر اطلاعات و اینکه چگونه اجازه دهیم کدام نوع از اطلاعات بر ما تاثیر بگذارند، را ارائه می دهد. وی همچنین کارهای رومزه هر صبح خود، استراتژی های ایجاد عادت و چگونگی روبرویی کارآفرینان با موانع که موجب ایجاد انگیزه ای طولانی مدت در آن ها می شود را مورد اشاره قرار می دهد. این بخش شامل یک راهنمای آرام سازی نیز می باشد که توسط Chopra انجام می شود.

این برنامه در مورد "موفقیت چطور اتفاق میوفته؟" هست که برای درک بهتر ویژگی های اون، به چت با مبتکران، نویسندگان، هنرمندان و دیگر شخصیت های بی نظیر می پردازیم

 

"کس دیگه ای در دره سیلیکون نبود که اینطور فکر نمیکنه؟"

"یکی از افسوس های من این بود که ما باید زودتر وارد عمل می شدیم"

"این خیلی خوبه که جهان میگه تو نمیتونی. پس چطور این منابع گردهم اومدن؟"

 

ممنون از اینکه با ما ملحق شدید و اکنون به این موضوع می پردازیم: موفقیت چطور اتفاق میوفته؟

 

[1]H: سلام. هیدن فیلد[2]؛ کمک ویراستار برنامه کارآفرین هستم و امروز همراه دیپاک چوپرا[3]؛ یک شخص معنوی هستیم. از او بطور گسترده تحت عنوان یک معلم معنوی در زمینه طب و خوددرمانی یاد میشه و 88 کتاب نوشته که به 43 زبان ترجمه شده. او همچنین موسس بنیاد چوپرا؛ یک سازمان غیرانتفاعی که برنامه هایی به کودکان جویای هنر ارائه میده، از زنان کم درآمد قبل از زایمان و نوجوانان حمایت میکنه و برنامه هایی برای تمرین تمرکز (مدیتیشن) به زندانیان ارائه میده. این هفته، فایلهای صوتی جدیدی منتشر کرده که هر قسمت 5 دقیقه هست و بر یافتن آرامش در دنیای نا آرام تمرکز داره. چند لحظه دیگه با دیپاک درباره موضوعاتی از قبیل: چطور با انگیزه بمونیم، چطور از مقایسه خودمون با دیگران بپرهیزیم و چیزهای بیشتر صحبت میکنیم اما اول صحبت های اسپانسر ما رو بشنوید:

 

اگه بخوایید ریسک کنید و مشکلات رو حل کنید، به بیمه نیاز دارید تا در این مسیر مراقبتون باشه. این چیزی هست که Hiscox به اون اختصاص پیدا میکنه. Hiscox یک بیمه کسب و کار حرفه ای هست و میدونه که هر کسب و کاری مثل یک اثر انگشت یا بارکد بی نظیر میمونه. به همین دلیل راه حل های هوشمند تیلور، نیازهای خاص هر کسب و کار رو پوشش میده و در نتیجه کارآفرینان احساس امنیت میکنن. رضایت از خدمات مشتریان 97 درصده. برای دریافت راهنمایی یا خط مشی به سایت hiscox.com رجوع کنید.

 

H: ما در عصر اطلاعات قرار داریم و وقتی زمان سپری میشه، روابطمون با اطلاعات، رسانه و تبلیغات بیشتر میشه و این مثل این که برهنه در مقابل سیل بایستیم. به نظر شما مهمترین بخش از توصیه شما برای کسی که میخواد در این دوره به آرامش و یک فضای اطلاعاتی تاثیرگذار برسه، چیه؟

 

[4]D: فکر میکنم که مهمترین چیز برای همه بخصوص اونهایی که به دنبال اقدام جدید برای بینش، خلاقیت در درک، تصور و دسترسی به اون اقدام هستن، باید یک ذهن آروم داشته باشن. ما با اطلاعات فراوانی رو به رو هستیم که نیازی نیست با همه این اطلاعات سروکار داشته باشیم مگر اینکه بخشی از اونها رو انتخاب کنیم. به عبارت دیگه، اطلاعاتی که دارید، مربوط به اون پروژه ای هست که دارید. پس روش شخصی من از 9 مرحله رد میشه. من در ابتدا، نتایج مورد نظر رو که از مفاهیم پروژه محسوب میشه، در نظر میگیرم و بطور انتخابی اطلاعاتی مرتبط با پروژه رو جمع آوری میکنم و بعدش اطلاعات رو تجزیه و تحلیل میکنم که تمام اینها زمانبره پس اول شما باید دید واضحی از نتایج مورد نظر داشته باشید. در مرحله بعد باید بطور انتخابی اطلاعات جمع آوری کنید یعنی تفکرتون نسبت به سرمایه گذاری در یک پروژه معین مشخص باشه و نیازه همه ابعاد پروژه رو بدونید از جمله: رقبا چه کسانی هستن؛ اکوسیستم چیه و اینکه پروژه در مورد چیه اهمیت نداره؛ یا اینکه چه کسانی زنجیره تامین هستن؛ مشتریان چه کسانی هستن؛ سرمایه گذاران احتمالی چه کسانی هستن؛ اکوسیستم این پروژه چطوره و چه کسی قراره سود ببره. اینها مربوط به بخش دوم بود و در بخش سوم وارد تجزیه و تحلیل اطلاعات و حقایق میشیم و اطلاعات رو هرس میکنیم.[5] اینهم از سه گام اولیه. در گام چهارم من بطور کامل خودم رو آماده میکنم که اینکار میتونه با رفتن به مرخصی، تعطیلات آخر هفته، گوش دادن به موسیقی یا پرداختن به یک سرگرمی باشه که من کلی تمرین مدیتیشن میکنم. گام پنجم، لحظه ایه بینش دارید و در واقع یک پیشرفت غیرمنتظره محسوب میشه به شرطی که زمان خوبی برای استراحت داشته باشید و بینش شما واضح و الهام بخش باشه. که این خودش به شما انگیزه پیاده سازی ایده هاتون رو در ابعاد کوچک میده. وقتی پیاده سازی کردید و پاسخ خوبی گرفتید، میتونید با چیزهای دیگه ادغامش کنید و در آخرین گام به یک تجربه جدید دست پیدا کنید. من این موارد رو 9آی (9I) نامگذاری میکنم چون با I شروع میشن: نتیجه مورد نظر،[6] جمع آوری اطلاعات،[7] تجزیه و تحلیل اطلاعات،[8] تکوین،[9] بینش،[10] الهام بینش،[11] ادغام،[12] پیاده سازی[13] و تجسم.[14] این فرایندی هست که من طی میکنم و از اطلاعات نامربوط استفاده نمیکنم.

 

H: نکات خوبی بود و این مراحل گام به گام رو دوست دارم و احتمالاً برای شنوندگان ما مفیده. هر ساله خواست بیشتر مردم اینه که میخوان بیشتر صرفه جویی کنن، تغذیه سالم داشته باشن، بیشتر ورزش کنن و غیره که تمام اینها مربوط به ایجاد عادت هستن. یک رمزی برای موفقیت هست که شما قطعاً بهش دست یافتی که میخوام ازتون بپرسم که شنوندگان به بگید کسی که روش های مختلفی رو امتحان کرده اما در عادی سازی ها شکست خورده، بهترین توصیه شما چیه؟

 

D: به یک چیز باید توجه کنیم که اگه یک کاری رو برای 6 هفته انجام بدیم، در واقع شبکه های عصبی در مغزمون ایجاد کردیم که دانشمندان به اون "پتانسیل بلند مدت شبکه های عصبی" میگن که دلیل عادی شدن اونها اینه که شما اونها رو از طریق انعطاف‌ پذیری عصبی و شبکه های عصبی تشکیل دادید و اگه تشکیل ندید، فرصتش رو از دست میدید. پس برای عادی سازی باید حداقل 6 هفته تلاش کنیم. اما من معتقدم که بین عادت و آداب و رسوم یک تفاوتی وجود داره. آداب و رسوم یعنی وقتی یک کاری رو با آگاهی ذهنی انجام میدی که این رسم شما رو به تجربه ای متصل میکنه که بطور احساسی خواستار ایجاد اون هستید. پس آداب و رسوم راهی برای تمرکز بر هدف و شبکه سازی برای هدفه. و وقتی شما عادت ها رو وارد سطحی از آداب و رسوم می کنید، به راحتی فعالیت ژنتیکی رو از طریق مدلسازی وراژنتیک ریشه دار می کنید تا دوباره اون شبکه های عصبی رو ایجاد کنه. پس اگه شما بطور همزمان در حال دویدن و گوش دادن موسیقی باشید و لذت ببرید، این به یک رسم تبدیل میشه یا اگه یوگا رو با دم و بازدم همزمان انجام بدید، این براتون یک رسم میشه. برای من نوشتن در هر روز به یک رسم تبدیل شده که قبل از نوشتن کمی تجسم و خیال پردازی می کنم. بنابراین یک مکان با کلی مفهوم از عادت ها به آداب و رسوم ارتقاء پیدا میکنه. آداب و رسوم راهی برای محصور کردن انرژی و شبکه بندی اون برای نتیجه مورد نظره.

 

H: نکته خوبیه. من فکر میکنم خیلی از ما مردم در اول صبح به سمت گوشی میریم که این برای سلامتی خوب نیست. اگه یکی از ویژگی های صبح معمولی شما، آداب و رسومه و اینکه اولین کاری که در صبح انجام میدید، آماده شدن برای کل روزه، چه چیزی رو پیشنهاد میکنید؟

 

D: خب من یک رسم طولانی در صبح دارم که مردم شاید چنین کاری نکنن. من قبل طلوع خورشید بیدار میشم و به سقف خونه خیره میشم. بعدش رسمی مبنی بر تنفس و مدیتیشن دارم و سپس اهداف رو برای هر روز باهم ترکیب میکنم: بدنی شاد و پرانرژی، قلبی پر از عشق و محبت، ذهنی پاک که بازتاب داشته باشه و سَبُکی وجود خودم. من هیچوقت فناوری (گوشی) رو داخل تخت خوابم نگه نمیدارم. یک تلویزیون دارم اما هیچوقت روشنش نمیکنم و برای مواقعی هست که همسرم به شهر میره چون ما خونه ساحلی داریم. همسرم گاهی اوقات در تخت تلویزیون تماشا میکنه اما من در تخت خواب، تلویزیون نمیبینم و با لوازم الکترونیکی کار نمیکنم. وقتی مراسم تموم میشه به اتاق هال میرم که موبایل و تمام ابزارهام اونجاست. اولین چیزی که چک میکنم اینه که چقدر خوب خوابیدم. برای این کار برنامه ای در گوشی برای خواب، تمرین و حتی متغیر ضربان قلب دارم. در واقع اول این موارد رو چک میکنم. و بعد مواردی از قبیل: چند ساعت خوابیدم؛ خواب های من چقد طول میکشه؛ خواب عمیق چطور؛ ضربان قلب چطور؛ وقتی این بررسی هارو انجام میدم، چه حسی دارم. بعدش فقط پیامک ها چک میکنم و بعد از این، پیامک ها رو در طول برنامه ریزی روزانه بررسی میکنم. بیشترین اوقات موبایلم خاموشه و وقتی که میخوام پیامک ها یا ایمیل ها خودم رو چک کنم، براش برنامه ریزی میکنم و کاملاً برای اینکار تمرکز میکنم و کار دیگه ای انجام نمیدم. البته رابطه خوبی با شبکه های اجتماعی دارم چون صبح هر روز یک پست در اینستاگرام، فیس بوک یا توییتر میزارم. وقتی ساعت 10 شد، برای این روز یا هرچی که این روز کاری ازم بخواد، آماده هستم. اما اساساً از طلوع خورشید تا ساعت 10 این رسم ها رو انجام میدم. حالا برای اونهایی که دارن گوش میدن یا تحمل این کار رو ندارن یا زمان و تحمل این کار رو ندارن، میتونن یک نسخه کوتاه تر از این کارها رو انجام بدن. اینطور که کاری انجام ندن و فقط در تخت بشینن یا دراز بکشن و به سقف نگاه کنن. نیازی نیست به چیزی فکر کنن یا چیزی رو احساس کنن، فقط در تخت باشن و بعدش چند نفس عمیق بکشن و از تخت بیان بیرون و هرکاری دوست دارن انجام بدن.

 

H: نکته خوبی بود. من نسخه کوتاه شده رو دوست دارم و شاید امتحانش کنم

 

D: شاید بتونی یوگا هم تمرین کنی. واسه همین نمیدونم که مردم تا ساعت 11 چه کارهایی میتونن انجام بدن

 

H: این عالیه. تکنولوژی میتونه مانعی برای آگاهی ذهنی باشه. اگه یک برنامه ریزی نداشته باشیم، بطور پیوسته به دنبال نرم افزار میگردیم و در شبکه های اجتماعی مشغول هستیم. اما شما یک راهی پیدا کردید تا تکنولوژی و آگاهی ذهنی باهم سازش کنن مثل تجربه مدیتیشن مجازی و Alexa Skills که در سایت Amazon هست و کاربران با دستگاه هاشون میتونن بازتاب های روزانه شما رو به اشتراک بزارن. بنابراین آیا برنامه های مدیتیشن که بر اختیار ما بر تکنولوژی تاثیر داره، میتونه به مردمی که تا حالا مدیتیشن رو امتحان نکردن و رابطه ناسالم با موبایل دارن، کمک کنه؟

D: نه. فکر میکنم که برنامه های مدیتیشن برای مبتدی ها مفید باشه. همچنین اگه این برنامه علاوه بر دادن بازخورد به مدیتیشن شما، بهتون کاهش ضربان قلب رو هم نشون بده، برنامه خوبیه که من بهتون پیشنهاد میکنم. شما میتونید برای خودتون برنامه ریزی کنید مثلاً امروز برنامه تمرین تنفس دارید. من برنامه منتشر کردم به اسم Jiyo که 25 فرد تخصص در زمینه های مختلف بر این برنامه کار کردن. تجربه من میگه مردمی که هرگز مدیتیشن، یوگا و تکنیک های تنفسی رو امتحان نکردن یا بر غذا خوردن ذهنی[15] یا هر چیزی که منجر به افزایش آگاهی بشه تمرکز نکردن، این برنامه ها برای افرادی مبتدی خیلی خوبه چون بهتون بازخورد میده و وقتی که براتون عادی شد، میتونید بر استفاده یا عدم استفاده از اون تصمیم بگیرید.

 

H: میخواستم درباره سن شبکه های اجتماعی هم بپرسم که به طور آشکار شفافیت در جنبه های مختلف زندگی رو افزایش داده. مثل موفقیت های ما در وقتی که همه چیز خوب پیش میره یا وقتی که در حال تلاش هستیم و این تدوین صوتی درباره نحوه موفق شدنه اما وقتی فردی موفق میشه و شما عقب میمونید، راحت قابل درکه. بنابراین چطور مردم میتونن چشم انداز خودمون رو در بلند مدت تغییر بدن و از مقایسه کردن خود با دیگران در کوتاه مدت جلوگیری کند و بر اهداف خودشون تمرکز کنن؟

 

D: بهشون پیشنهاد میکنم که هیچوقت خودتون رو برای کسی آماده نکنید. اگه واقعاً میخواید موفق بشید، باید اون چیزی رو تعریف کنید که معنای موفقیت باشه. در تعریف من از موفقیت، موفقیت یعنی 1: درک پیشرفت اهداف با ارزش. 2: توانایی داشتن عشق و محبت. 3: یک ذهن آرام که می تونه به خلاقیت و چشم انداز دسترسی داشته باشه. 4: تصور اینکه موفقیت به موفقیت میرسه. موفقیت بلند مدت زمانی رخ میده که شما بر یک پروژه یا شرکت تمرکز کنید که واقعاً نسبت به اون شوق زیادی داشته باشید و فکر کردن بهش، لذت فراوانی براتون داشته باشه. اگه موفقیت رو فقط با هدف پول بدست بیارید، ممکنه به عنوان یک شرکت خیلی موفق بشید اما از طرفی هم ممکنه به مسائلی مثل طلاق، حمله قلبی، بچه های قاچاق چی، مواد و مرگ ختم بشه که باید تمام پول هاتون رو خرج این موارد بکنید تا بتونید این مشکلات رو حل کنید.

 

H: میخوام یکم درباره برنامه Alexa Skills که منتشر کردید صحبت کنم. کاربران آمریکا میتونن این برنامه رو نصب کنن و میشه افکارشون رو در موضوعات مختلف مثل پتانسیل انسان، شادی، معنویت و سلامتی در احساسات دید. شما چه موضوعاتی رو دنبال می کنید که میتونه صمیمت رو فضای خونه مردم منتقل کنه؟ چیزی که شاید اول صبح سراغش برن.

 

D: در واقع هر روز یک بینش یا یک ایده که در اون روز تجربه میکنم رو به اشتراک میزارم. پس زیاد درباره نتایجی که از شنوندگان میخوام فکر نمیکنم. مردمی خارج از شبکه های اجتماعی هستن که با من هم عقیده هستن و لذت میبرن. پس همه ما مخاطبین منتخبی خواهیم داشت که وقتی مشتاق به اشتراک گذاری ایده های شخصی برای دگرگونی، الهام بخشیدن و ایجاد خلاقیت باشیم، بطور خودکار به ما جذب میشن. پس روال من خیلی ساده هست؛ من فقط کنار این میکروفون میشینم و درباره چیزی که در اون روز بهش فکر میکنم، صحبت میکنم.

 

H: بسیار خب. و نسبت به شنوندگانی که در مسافرت، محل کار یا هرجایی در حال شنیدن هستن و نمیتونن از یک تحریک پایدار فرار کنن، آیا از ارائه یک راهنمایی کوتاه درباره مدیتیشن احساس راحتی می کنید؟

 

D: الان؟ قطعاً احساس راحتی میکنم. هرجایی که باشید به غیر از پشت فرمون ماشین، شما میتونید در یک قطار، اتوبوس و محل کار برای چند دقیقه بی سر و صدا بشینید و از فرصت استفاده کنید؛ پاهاتون رو محکم به زمین بچسبونید و مطمئن بشید که پشتی دارید تا کمرتون آسیب نبینه؛ دستانتون رو باز نگه دارید و شاید بخواید که چشمانتون رو ببندید و برای چند دقیقه یا حتی یک دقیقه شاهد نفس های خودتون باشید. و گاهی اوقات می تونید اثربخشی نفس عمیق خودتون رو به حالت تن‌آرامی یا ریلکسیشن[16] افزایش بدید. از این طریق در ذهن خود برای دم تا 4 بشمارید؛ برای 2 ثانیه مکث کنید و سپس 4 ثانیه بازدم. 2 ثانیه مکث، 4 ثانیه دم و 2 ثانیه مکث و 4 ثانیه بازدم. اینکار رو حتی برای یک دقیقه انجام بدید. اونوقت ضربان قلبتون پایین میاد؛ سرعت تنفس شما پایین میاد و بطور عمیق احساس آرامش می کنید. تمام آگاهی خودت رو به سینه و قلب خودت منتقل کن و اونجا نگهش دار و در ذهن خودت این سوال رو بپرس: من کی هستم؟ سعی نکنید پاسخ بدید؛ فقط بپرسید و ازش رد شید. اجازه بدید هر تصویری در ذهن یا افکارتون به خودی خود ظاهر شه و حالا یک سوال دیگه برسید: من چی میخوام؟ بازهم دنبال جواب نباشید و فقط همین رو بپرسید: من چی میخوام؟ اجازه بدید هر تصویر در ذهن یا افکارتون به خودی خود ظاهر شه. سوال سوم: هدف امروز من چیه؟ اجازه بدید هر تصویری در ذهن یا افکارتون به خودی خود ظاهر شه. آخرین سوال: باید از چی سپاسگذار باشم؟ اجازه بدید هر تصویری در ذهن یا افکارتون به خودی خود ظاهر شه. بعد چند ثانیه به تمرکز بر تنفس برگردید. 4 ثانیه دم، 2 ثانیه مکث، 4 ثانیه بازدم. برای 30 ثانیه یا هر چقدر که راحت هستید میتونید انجامش بدید. و بعد از اینکار چشمانتون رو باز کنید و نشاط رو در بدنتون احساس کنید. حالا شما آماده یک روز پرانرژی و با آسایش هستید.

 

H: خیلی ممنون بابت توضیحاتی که دادین. فکر کنم میتونم هر روز اینکار رو انجام بدیم. از صحبت باهاتون خوشحال شدم و از حضور شما در تدوین صوتی متشکرم.

 

D: از کجا تماس میگیرید؟

 

H: نیویورک

 

D: خوبه. منم در نیویورک هستم.

 

H: عالیه. امروز این شهر کلی شلوغ و تحت فشار بود و قطعاً میتونیم از توضیحات شما استفاده کنیم.

 

D: اما روز خوبی بود.

 

H: آره واقعاً. خیلی ممنون. اینهم از داستان امروز؛ امیدوارم که لذت برده باشید. برنامه "موفقیت چطور اتفاق میوفته؟" هر هفته پخش میشه. برای اطلاع از پخش هر قسمت لطفاً در iTunes، Stitcher، Google Play یا هرجایی که به تدوین های صوتی (پادکست) مورد علاقه خودتون گوش میدید، مارو دنبال کنید. این پست رو لایک کنید، به اشتراک بگذارید و نظرتون رو برامون بنوسید تا در بهبود به ما کمک کنه. برای دیدن قسمت ها و تدوین های صوتی بیشتر، وارد سایت entrepreneur.com بشید.

این بود اثرات جزیره کارافرینی entrepreneur.com. ممنون

 

[1]  صحبت های هیدن فیلد؛ مجری برنامه

[2]  Hayden Field

[3]  Deepak Chopra

[4]  صحبت های دیپاک چوپرا؛ مهمان برنامه

[5]  منظور ساده سازی و حذف اطلاعات اضافی است.

[6]  Intended outcome

[7]  Information gathering

[8]  Information analysis

[9]  Incubation

[10]  Insight

[11]  Insight inspiration

[12]  Integration

[13]  Implementation

[14]  Incarnation

[15]  غذا خوردن با تمرکز و فکر کردن به مسائل مختلف مثل آینده

[16]  تکنیکی برای کسب آرامش و رسیدن به تمرکز بهتر و رهایی از تنشهای ذهنی به کمک آرام‌ سازی عضلات بدن

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

پرهام مسعودی

پرهام مسعودی | 10/21/2021 12:49:56 PM

چه گفتگوی خوب و مفیدی بود. 2بار خوندمش