مشاوره رایگان

چگونه یک کارآفرین درون سازمانی را در شرکت خود کشف کنید

5.0| از 1 نظر

شما نیاز دارید که این افراد را گلچین کرده، توامند ساخته و آن ها و ایده های بسیار خوبشان را قبل از اینکه از دست بدهید، در شرکت خود حفظ کنید.

چگونه یک کارآفرین درون سازمانی را در شرکت خود کشف کنید

در شرکت شما ممکن است کارآفرینان درون سازمانی وجود داشته باشند که از سوی شما مورد غفلت قرار گرفته اند. نباید اجازه دهید که این افراد برای زمان طولانی نادیده گرفته شوند، در عوض این افراد را گلچین کرده، توانمند ساخته و قبل از اینکه برای همیشه از دستشان بدهید، آن را حفظ کنید.

البته که در آغاز باید بدانید که به دنبال چه چیزی هستید. کارآفرین درون سازمانی به چه فردی اطلاق می شود.

به طور ساده این اصطلاح به فردی در داخل یک سازمان برمی گردد که دارای روح کارآفرینی باشد. این کارمندان توانایی خود برای ایجاد تعادل بین رویاهای روزمره و انجام کار را نشان می دهند. آن ها افرادی هستند که زمان خود را صرف ایده های جدید نوآورانه برای کسب و کار شما و همچنین تلاش برای وارد کردن این ایده های جدید به زندگی می کنند.

بنابراین حتما درک می کنید که چرا کشف و توانمندساختن این افراد بسیار مهم است، حفظ و توانمندساختن کارآفرینان درون سازمانی به شما امکان می دهد تا روند نوآوری در داخل شرکت خود را به صورت اساسی تقویت کنید.

اما چگونه باید این افراد را که به رشد شرکت شما کمک خواهند کرد را شناسایی کنید؟ در اینجا 5 مشخصه مهم مطرح می شود که باید در یک کارآفرین درون سازمانی وجود داشته باشد.

خود مبتکران پر شور و اشتیاق هستند

کارآفرینان درون سازمانی قطعا نوآور هستند، اما اگر تا کنون ایده های نوآورانه خود را با شما در میان نگذاشته اند، کشف کردن آن ها کار دشواری خواهد بود. به همین دلیل است که باید به دنبال کارمندانی باشید که مبتکران پر شور و اشتیاقی هستند. افراد مبتکر به حدی سخت کوش هستند که کار خود را بدون کمک دیگران پیش می برند. آن ها برای خود اهدافی تعیین کرده و به آن ها دست می یابند، آن ها فرایند حل مسئله را آغاز می کنند و از پذیرفتن ریسک و ارتقای خود باکی ندارند.

به کارمندانی توجه کنید که شغل های پاره وقت و پروژه هایی دارند که در خانه بر روی آن ها کار می کنند. کارمندانی که شغل جانبی دارند، معمولا کارآفرینان درون سازمانی نوآوری برای شما خواهند بود.

صرفا با پول انگیزه نمی یابند.

ویژگی دیگر کارآفرینان درون سازمانی این است که آن ها صرفا به واسطه پول انگیزه نمی یابند. یک کارآفرین درون سازمانی، احتمالا از کسب پول راضی خواهد بود اما این چیزی نیست که او را به سمت موفقیت بکشاند. در واقع، طبق مطالعه ای که توسط Harvard Business Review انجام گرفته است، افرادی که بیشتر بر درآمد خود تمرکز دارند، تمرکز کمتری بر کنجکاوی ذهنی خود یا یادگیری مهارت های جدید دارند. این امر عملکرد شغلی آن ها را تنزل می دهد.

به دنبال کارمندانی باشید که صرفا به دنبال پول نباشند. کارآفرینان درون سازمانی بیشتر تحت تاثیر آزادی هستند. به این معنا که برای آن ها توانایی اجرای ایده های جدید و حمایت از سوی مدیریت ارزش بسیار دارد.

تشنه دانش هستند

یک کارآفرین درون سازمانی، تمام عمر خود مشغول یادگیری است و همیشه تشنه دانش می باشد. کارمندی که همواره در حال یادگیری مهارت های جدید است، فردی است که ایده های جدیدی را برای شما مطرح خواهد ساخت. هرچقدر کارمندان یادگیری بیشتری داشته باشند، توانایی بیشتری برای استفاده از آن دانش در جهت کاربردهای مفید برای کسب و کار شما خواهند داشت.

طبق گفته Robert Epstein یک روانشناس و محقق حوزه خلاقیت و نوآوری، 4 ویژگی اساسی وجود دارد که می تواند منجر به خلاقیت بیشتر در فرد شود، این ویژگی ها در افرادی وجود دارد که:

  • ایده های جدیدی در سر می پرورانند.
  • به دنیال مسئولیت های چالش برانگیز هستند.
  • سطح دانش خود را وسیع تر می کنند.
  • اطراف خود را با افراد و چیزهای جالب پر می کنند.

یک تشنه دانش فردی است که: دوره های آموزشی، مطالعه و گوش دادن را ادامه داده و نسبت به نقش ها و وظایف همکاران خود کنجکاو است، این افراد بسیار خلاق هستند. افزایش خلاقیت به معنای داشتن ایده های نوآورانه بیشتر می باشد.

توانایی پروراندن ایده های نوآروانه دارند

یک فرد کارآفرین تنها ایده نوآورانه را مطرح کرده و آن را رها نمی کند. بلکه او با استفاده از زمان و تلاش خود، این ایده ها را به طرق زیر پرورش می دهد:

  • طوفان ذهنی
  • تحقیقات
  • برنامه ریزی دقیق
  • ارائه یک پروپوزال

به کارمندانی توجه کنید که ایده های جدید دارند، اما تنها به آن هایی که این ایده ها را در نیمه راه رها نمی کنند. یک کارآفرین ایده های خود را با تحقیقات و برنامه ریزی به مرحله عمل می رساند.

آمادگی تغییر دارند

قابلیت انطباق، علامت دیگر یک کارآفرین درون سازمانی است. یک کارآفرین درون سازمانی می داند که ایده شگفت انگیزی دارد اما در عین حال اشتیاق و توانایی این را هم دارد که در صورت تشخیص ناکارآمد بودن این ایده، تغییراتی را در آن اعمال کند.

این افراد از شکست نمی هراسند، در عوض آن را به عنوان یک درس می پذیرند و برای حرکت رو به جلو از آن استفاده می کنند. زمانی که این فرد با شکست مواجه می شود، از این فرصت برای رشد خود استفاده کرده و قوی تر از قبل و با ایده های بهتر از قبل به کار خود بر می گردد.

نوبت شماست

با این توصیه ها برای نحوه کشف یک کارآفرین درون سازمانی، شما قادر به شناسایی استعدادهای برتر در سازمان خود خواهید بود، افرادی که به شما کمک خواهند کرد تا کسب و کار خود را به مرحله بعد برسانید. من مطمئنم که شما قبلا حداقل یک کارمند را در ذهن داشته اید. به یاد داشته باشید که این افراد را توانمند سازید، آن ها را به ورکشاپ ها و کنفرانس های مختلف بفرستید، و به آن ها اجازه دهید تا خلاق باشند و ایده های خود را به اجرا درآورند. اگر آن ها احساس کنند که در سمت خود توانمند شده اند، به احتمال زیاد ایده های جدید خود را با شما به اشتراک خواهند گذاشت.

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

محمود عدالت پرور

محمود عدالت پرور | 10/20/2021 10:34:42 AM

هم تیمیای من همشون یه پا کارآفرینن. پر از ایده و استعداد