مشاوره رایگان

چه زمانی کسب و کار شما باید در قبال موضوعات اجتماعی موضعی را اتخاذ کند

5.0| از 1 نظر

موضع گیری قبلا در تجارت ممنوع بود، اما اکنون تقریبا لازم است.

چه زمانی کسب و کار شما باید در قبال موضوعات اجتماعی موضعی را اتخاذ کند

من شغل خود در زمینه مدیریت برند را در Johnson & Johnson آغاز کردم، یک سازمان بازاریابی کالاهای بسته شده به شیوه کلاسیک در داخل یک شرکت دارویی بسیار خوب. نخستین مسئولیت من در بخش شامپوی کودک این شرکت بود. من 26 ساله بودم و هرگز در زندگی ام فرزندی نداشتم.

در آن زمان Jonson & Johnson یک شرکت محافظه کار بود و ما از یک رویکرد بازاریابی کلاسیک پیروی می کردیم. هدف ما عموما مادران جوان بودند و در واقع فکر من مبنی بر اینکه پدران نیز باید در تعادل با مادران در نظر گرفته شوند، افراطی محسوب می شد.

ما هرگز در مورد یک موضوع اجتماعی یا سیاسی نظری نمی دادیم. به هیچ وجه. چرا باید ریسک می کردیم و بخشی از مشتریان خود را از دست می دادیم؟

زمانیکه من مسئولیت بازاریابی Clean & Clean را بر عهده گرفتم، ما نخستین برند Johnson & Johnson بودیم که در MTV تبلیغ می شدیم، و چند مورد از گروه های افراطی ما را تهدید به تحریم کرده بودند. من اینگونه استدلال می کردم که ما تنها به دنبال برقراری ارتباط با گروه هدف خود که همان دختران نوجوان می باشد در زمینه ای تفریحی که کاملا رایج هست هستیم. این حداکثر کاری بود که می توانستم انجام دهم و فراتر از آن ممنوع بود.

اکنون همه چیز تغییر کرده است. می توان این امر را به انقلاب دیجیتال، رسانه های اجتماعی و یا فعالیت بیشتر برند ها در جامعه و یا تمام این عوامل نسبت داد. دلیل این امر هرچه که باشد، برندها امروز تابوها را شکسته اند و در قبال موضوعات اجتماعی که مطرح می شود موضع گیری می کنند. اکنون مشتریان می خواهند بدانند که یک برند در قبال موضوعات اجتماعی که برایشان مهم است، چه موضع گیری دارد. آن ها به دنبال برندهایی هستند که تاثیر مثبتی را بر محیط اطراف خود می گذارد.

Patagonia از دولت به جهت حمایت از اراضی عمومی شکایت کرده است. Nike ورزشکاران را در زمینه علاقه فردی شان حمایت می کند، چه امور اجتماعی و یا امور دیگر. محصولات ورزشی Dick سیاست های این شرکت در قبال فروش اسلحه را تغییر داده و Starbucks به دنبال حل تبعیض نژادی می باشد.

این برندها می دانند که چه چیزی برای مشتریانشان مهم است، بنابراین تلاش می کنند تا تاثیرگذار باشند. قبلا به هیچ وجه شاهد چنین چیزی نبوده ایم و همواره ممنوع بوده است.

اما چرا باید هر برندی در قبال هر موضوعی، موضع گیری کند؟ به عنوان یک مدیر برند، چگونه درمی یابید که به کدام سو باید حرکت کنید؟

چگونه دریابیم که چه چیزی مهم است.

به مصرف کنندگام، مشتریان، کارمندان و تمام افرادی که به کسب و کار شما مرتبط هستند توجه کنید و دریابید که چه چیزی برای آن ها مهم است. با آن ها صحبت کنید، کانال های اجتماعی آن ها را دنبال کنید، دریابید که چه چیزهایی بر آن ها تاثیر می گذارد و نگرانی های آن ها را بدانید. اگر آن ها نگران موضوع خاصی هستند، شما نیز باید نگران آن باشید.

به ویژه از شما می خواهم تا یک سری اقدامات معنادار را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که همیشه نیازی به مباحثه نخواهد بود. امروز Johnson & Johnson مشاغل مربوط به پرستاری را حمایت می کند چرا که پرستاران عنصر اصلی در مراقبت از سلامت هستند. NYU از دانشجویان پزشکی خود شهریه دریافت نمی کند تا حمایت پزشکان متخصص قوی را به دست بیاورد. برندها و سازمان های بی شماری تلاش می کنند تا شکاف دستمردی را از بین ببرند. در هیچ یک از این موضوعات، بحث و جدالی در کار نیست، بلکه فرصت هایی برای برندهاست تا از تغییرات مطرح شده استفاده کنند.

حتی نیازی نیست که شما یک موضع عمومی داشته باشید. درک یک موضوع اجتماعی و آگاهی از اهمیت آن، تمام چیزی است که شما باید انجام دهید. این درک، می تواند به شکل گیری برنامه ریزی کلی شما کمک کند و تنها تصدیق موضوعات اجتماعی می تواند برای کسب و کار شما کافی باشد.

قطعا این کار به هیچ وجه نمی تواند ممنوع باشد.

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

حامد لطفعلی زاده

حامد لطفعلی زاده | 10/17/2021 11:20:04 AM

چه جنبه هایی هستن که باید بهشون توجه کرد. مرسی از تیم جزیره کارآفرینی