مشاوره رایگان

آیا به دنبال به دست آوردن سرمایه گذار جدیدی هستید نخست این کار را انجام دهید

4.5| از 2 نظر

زمانیکه صحبت از سرمایه گذار می شود، آنچه که واقعا اهمیت دارد این است که شما دارای ارزش های مشترکی باشید.

آیا به دنبال به دست آوردن سرمایه گذار جدیدی هستید نخست این کار را انجام دهید

همگام بودن با تحولاتی که در زندگی امروز مطرح می شود بسیار دشوار است، اما کسانی که در فضای تکنولوژی فعالیت دارند باید نسبت به سناتور ایالات متحده Elizabeth Warren ،  D-Mass و برنامه او برای فروپاشی شرکت های تکنولوژیکی بزرگ و تنظیم یکپارچگی تکنولوژیکی اطلاع داشته باشند.

درحالیکه Warren قصد خوبی داشته و بر این باور است که امثال آمازون، گوگل و فیس بوک مشاغل کوچک را خراب می کنند، اما برنامه او برای جلوگیری از دستیابی غول های فناوری به استارتاپ ها، به عقیده من نوآوری را به شدت تضعیف کرده و به صنعت صدمه می زند.

استدلال من چیست؟ اینکه خرید استارتاپ ها نیازمند رضایت می باشد. استارتاپ هایی که به شرکت های تکنولوژیکی فروخته می شوند، دارای حق انتخاب هستند. هیچ کسی آن ها را مجبور نمی کند. در واقع، بسیاری از استارتاپ ها با این امید که روزی توسط یک مالک بزرگ خریداری شوند، راه اندازی می شوند.

شما باید نگاهی به ماهیت خطر پذیر آن ها بیندازید تا متوجه این امر شوید. بسیاری از این سرمایه گذاران تنها با یک برنامه خروج قوی، وارد این کار می شوند.

محدود کردن خرید استارتاپ ها در واقع می تواند زمینه را برای بسته شدن کسب و کارهای کوچک فراهم کند. تمام ایده ها دارای سرمایه گذاری مستقل نیستند و خرید آن ها می تواند منجر به حفظ استارتاپ های نوآورانه شود.

قطعا شرکت های کمتری در سال 2018 موفقب به تامین بودجه مورد نیاز خود شده اند و تعداد معاملات 7/5 درصد کاهش یافته است. اما این ماهیت صنعت سرمایه گذاری است.

در عوض دولت باید فرایند ثبت یوتیلیتی پتنت ها را بهبود بخشد. به این دلیل که برای کارآفرینان بسیار دشوار است که بتوانند پتنتی را برای پلتفرم های نرم افزاری به دست بیاورند، مگر اینکه نوآوری جدیدی مانند یک الگوریتم نوین را به کار بگیرند.

جلوگیری از اینکه یک غول حوزه تکنولوژی بتواند عملکرد نرم افزاری یک استارتاپ را کپی کند، مسئله ای بسیار بزرگتر از داشتن یکپارچکی و مالکیت بیش از حد است.

باید تاکتیک بهتری وجود داشته باشد که بتواند ریسک پذیری و سرمایه گذاری در استارتاپ ها را از طریق قراردادهای دولتی، بخشودگی مالیاتی، کمک های مالی و امثال آن تشویق کند. قوانین قوی تر مربوط به بخش خصوصی نیز بد نخواهد بود. انجام هر یک از موارد بالا، ضمن تقویت قوانین موجود، منجر به بهبود فضای رقابتی در فضای تکنولوژی خواهد شد.

بهترین روش ها برای ارتباطات سرمایه گذاری بهتر

اگر برنامه سناتور Warren پیش برود، به راحتی می تواند سرمایه گذاران را کنار بزند. و همانطور که شما نیز احتمالا می دانید، انتخاب سرمایه گذار خوب، می تواند منجر به نابودی رویاهای شما و یا بالعکس از بین بردن موانع پیش رو برای دستیابی به حداکثر توانایی هایتان شود. داشتن گزینه های کمتر به این معنا خواهد بود که شما به اندازه کسی که در شرکت شما سرمایه گذاری می کند، تیزبین نبوده اید.

من در فرایند طاقت فرسا و شاید هیجان انگیز تاسیس دو شرکت تکنولوژیکی بوده ام، بنابراین می دانم که مهمتر از همه تجربیات سرمایه گذار است که می تواند مانند یک معجزه عمل کند و یا باعث شکست کسب و کار شود.

در بدترین موارد، علت تنها مربوط به منابع مالی نبوده بلکه در قطع ارتباط کامل در ارتباطات سرمایه گذار و استارتاپ بوده است. در این حالت هیچ تصور مشترکی برای کسب و کار وجود نداشته و ارزش ها نیز متفاوت هستند. بدیهی است که بینش و ارزش های مشترک، دو عنصر مهم برای داشتن روابط خوب هستند.

تعیین اینکه آیا شما و سرمایه گذار بالقوه شرکت، دارای دیدگاه و ارزش مشترک هستید یا خیر، چیز کوچکی نیست، در عین حال توجه به دستور العمل های زیر نیز می تواند کمک کننده باشد:

1-در مورد انگیزه و برنامه های آتی سوال کنید.

همواره پرسش این سوال که چرا سرمایه گذار خواهان مشارکت در کسب و کار شما می باشد، بسیار عاقلانه است. بنابراین دریابید که غیر از مسائل مالی انگیزه آن ها چیست. پاسخ این سوال، دیدگاه دقیقی در مورد هدف سرمایه گذار از مشارکت به شما خواهد داد.

علاوه بر این از سرمایه گذار بالقوه بپرسید که ظرف 5 تا 10 سال آینده جایگاه شرکت را چگونه می بینند. افرادی بدون داشتن پاسخ دقیق احتمالا تناسب خوبی با شما ندارند. ضمن اینکه پاسخ به این سوال نیازمند اهداف و دیدگاه مشترک برای پیش بینی مسیر مربوط به 10 سال آینده می باشد.

پرسش درمورد انگیزه ها و برنامه های یک سرمایه گذار، اطلاعات بیشتری در مورد چرایی مشارکت یک فرد در سرمایه گذاری، صرف نظر از سودهای کوتاه مدت به شما خواهد داد.

شما باید دریابید که آیا سرمایه گذاران با اهداف طولانی مدت شما هماهنگی دارند و یا تنها از شرکت شما برای تقویت پرتفولیوی خود استفاده خواهند کرد. پرسیدن چند سوال بیشتر در این مورد، اطلاعات بسیار بیشتری از آنچه که فکر کنید، در اختیارتان خواهد گذاشت.

علاوه بر این سوال کنید که به اعتقاد سرمایه گذار، چند دور سرمایه گذاری برای کار شما کافی خواهد بود. سرمایه گذارانی با اهداف کوتاه مدت، یک یا دو بار را کافی خواهند دانست. سپس در مورد انتظارات آن ها درباره اندازه این دورها بپرسید. هرچه این عدد کوچکتر باشد، نشان می دهد که این فرد به دنبال اعمال کنترل بیشتری بر کسب و کار شما خواهد بود.

2- تاثیرگذاری و یا عدم صلاحیت این فرد را در ملاقات های خود تشخیص دهید.

هرگز اهمیت تاثیرگذاری سرمایه گذار در کسب و کار خود را نادیده نگیرید. شراکت با سرمایه گذاران قدرتمند، می تواند زمینه را برای سرمایه گذاری های بعدی، کانال های توزیع جدید و تبلیغات رسانه ای متفاوت تر فراهم کند. علاوه بر این می تواند منابع بیشتری را در مدیریت منابع انسانی، بازاریابی و فعالیت های کلی شرکت فراهم کند.

در اغلب موارد، شرکت ها در استارتاپ های نوپا سرمایه گذاری می کنند. سپس دوباره کارآفرینان نیاز به حمایت شرکت خواهند داشت. غول نرم افزاری SAP یک برنامه مبتنی بر استارتاپ ها را ایجاد کرده تا کارآفرینان خلاق را با منابع و تکنولوژی SAP مرتبط کند و منجر به تسریع امور و ورود سریعتر به بازار شود. بیش از 5000 مورد از فروشندگان مستقل نرم افزار، در این برنامه شرکت کرده اند ( البته هزینه سالانه آن 2620 دلار می باشد ).

سرمایه گذاران ممکن است به طرق گوناگون و با معرفی افراد به سمت یک استارتاپ کشیده شوند و بهترین حالت زمانی خواهد بود که ارزش های مشترکی بین آن ها برقرار باشد. اما اگر این دوست، هیچ موفقیتی پیش از این نداشته باشد، باید دقت کنید.

حتی اگر سرمایه گذار دارای بودجه مورد نیاز شما هم باشد، ممکن است برخی مشکلات، اختلال ایجاد کنند. پول تنها یک عامل است، و قطعا مهمترین عامل در پیدا کردن شریک سرمایه گذار صحیح نخواهد بود.

3- انتظارات را مدیریت کرده و اهداف واقع گرایانه ای تعیین کنید.

تعیین انتظارات برای داشتن ارتباطات متعادل الزامی می باشد. سرمایه گذاران را از مزایای بلندمدت حضور در شرکت و سطح استرس کاری برای دستیابی به اهداف آگاه کرده و از تعهد به اهداف درآمدی کوتاه مدت اجتناب کنید. در این بین هر عاملی در رابطه با شرایط بازار و رقبا، می تواند اهداف درآمدی شما را تحت تاثیر قرار دهد. حتی درصورتیکه مشکلات پیش آمده تقصیر شما نباشد، به جهت تعهدی که دارید مسئولیت آن بر شانه های شما خواهد بود.

مواردی که می توانید برای توسعه بیشتر کسب و کار از آن ها بهره جویید می تواند شامل انتشار نسخه جدیدی از یک اپ، ویژگی های اضافه شده به محصول، افزودن فروشگاه های جدید و یا دستیابی به کاربران فعال به صورت برنامه ریزی شده در هر ماه باشد. تمام این ها اهداف ملموسی هستند که قابل دستیابی و سنجش بوده و در محدوده زمانی خاصی قادر به دستیابی می باشند.

در مورد سرمایه گذاران مهمترین چیز این است که شما ارزش های مشترکی با یکدیگر داشته باشید. لزومی ندارد که همه این ارزش ها نوع دوستانه باشند. اگر هر دوی شما به، به دست آوردن سریع و آسان پول اهمیت می دهید، در این صورت با هم تناسب دارید. بگذارید فرد دیگری یک استارتاپ خیرخواهانه و نوع دوستانه را راه اندازی کند. مهم این است که شما هماهنگی کافی را با یکدیگر دارید.

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

سعید مالکیان

سعید مالکیان | 10/16/2021 2:14:52 PM

نکاتی که میذارین خیلی عالی و راهگشا هستن. ممنون

آناهید زمردی

آناهید زمردی | 12/15/2021 9:06:53 AM

ممنون از راهنماییاتون. عالین