مشاوره رایگان

چاقی شرکت ها به چه معناست و چرا شما به کاهش وزن نیاز خواهید داشت

5.0| از 2 نظر

در این مبحث بیان می شود که چرا داشتن یک رژیم پولی برای شرکت همچنان پس از دستیابی به موفقیت های عالی، یک ایده ضروری است.

چاقی شرکت ها به چه معناست و چرا شما به کاهش وزن نیاز خواهید داشت

گزیده زیر از کتاب Benjamin Gilad و Mark Chussil با عنوان The new employee manual: A no holds barred look at corporate life می باشد. اکنون می توانید آن را از Amazon Barnes and Noble Apple books Indie bound خریداری کنید.

چاقی در تجارت به چه معناست؟

همچنان که شرکت ها قوی تر می شوند، رشد می کنند و پیشرفت می یابند، در اشکال متعددی چاقی را انباشته می کنند: ذخایر نقدی بزرگ، مازاد بودجه واحدها در پایان سال، و یا پیچ و خم بوروکراتیک واحدهای تجاری، خطوط تولید، شرکا و شرکت های تابعه. آنچه که به عنوان سازمانی لاغر و متوسط کار خود را شروع کرده بود، اکنون به گوساله پرواری تبدیل شده است.

البته که منظور ما افزایش وزن نیست. بلکه ما در مورد حرکت رو به جلو، تضمین آینده، وجود دامنه گسترده ای از را حل ها، برآوردن نیازهای جدیدی مشتریان و تضمین موقعیت رهبری خود در بازار سخن می گوییم. به اصطلاح انسانی منظور ما این است که شرکت دارای پول کافی به عنوان سرمایه و سوخت خود می باشد.

هیچ ابزار روشن مالی برای سنجش چاقی شرکت ها وجود ندارد که بتواند در دانشکده کسب و کار قابل تعلیم دادن باشد. برخی انباشته های کوچک چربی، به هنگام پایان چرخه بودجه سالانه که واحدها و بخش ها سریع به دنبال خرج کردن بودجه باقیمانده هستند تا به سال آینده موکول نشود، مشخص می شوند. مشخص است که این هزینه ها ضروری نیستند چرا اگر بودند پیش از این خرج می شدند. این خرج کردن تنها مبلغ کمی را شامل می شود.

هزینه ها یا سرمایه گذاری های غیر ضروری را جریان آزاد چربی ( که از جریان آزاد پول نقد که یک مفهوم مالی می باشد گرته برداری شده است ) می نامیم. جریان آزاد چربی مشخصا در سرمایه گذاری ها و هزینه کردهایی که متضاد منطق رقابتی یا اصول اقتصادی هستند اما عموما توسط مدیران به عنوان اموری ضروری برای موقعیت یابی شرکت در آینده شناخته می شوند، دیده می شود.

جریان آزاد چربی، علامت هشدار کلاسیک می باشد که نشان می دهد یک شرکت در حال نزدیک شدن به نقطه حمله قلبی یا یک نوع بحران می باشد. و درمان خانگی کلاسیکی که به دنبال این بحران برای تسکین دادن آن صورت می گیرد، عمدتا از طریق اخراج یک سوم نیروی انسانی یا تعداد بیشتری از آن ها صورت می گیرد.

امروز شرکت های اپل، مایکروسافت، سیسکو، آلفابت و دیگر شرکت های بزرگ، دارای ذخایر پول نقد بسیار زیادی هستند که از طریق واحدهای اخذ مالیات در خارج از ایالات متحده به دست می آید. این قطعا کار غیر قانونی نمی باشد. اما یک پیش بینی وجود دارد: زمانیکه شما چربی آزاد زیادی داشته باشید، مانند یک برنده بد اقبال لاتاری خرج خواهید کرد.

وجود سهم انباشته نقدی زیاد، الزاما نشانگر چربی آزاد نمی باشد. استفاده از پول نقد برای سرمایه گذاری استراتژیک با قیمتی مقرون به صرفه، کار بیهوده ای محسوب نمی شود، یا پرداختن بخشی از آن به ذی نفعان. نگه داشتن سود در قالب پول نقد در کشورهایی با مالیات پایین برای پس انداز، نیز ممکن است همسو با منافع سهامداران باشد.

علاوه بر این اندازه ذخیره نقدی نیز الزاما نشانگر اسراف نمی باشد و کلا به اندازه صنعت مورد نظر بستگی دارد. برای مثال، شرکت های بزرگ حوزه داروسازی مانند Amgen و Gilead Sciences با هم حدود 60 بیلیون دلار ذخیره پول نقد در تاریخ ژوئن 2017 داشته اند، اما این پول الزاما چیز بدی نمی باشد.

پیتر دراکر گفته است: اگر شما نتوانید چربی انباشته را بسنجید، نخواهید توانست آن را مدیریت کنید. آنچه که منظور او می باشد این است که اطمینان یابید که چیزهای صحیحی را اندازه گرفته اید. سنجش چیزهای اشتباه به این دلیل که می توانند مورد سنجش قرار گیرند، نمونه ای از کار بیهوده می باشد. آوردن یک مربی بسکتبال مشهور یا رئیس پیشین به یک جلسه فروش سالانه برای داشتن یک سخنرانی انگیزشی به قیمت 10000 دلار در هر ثانیه، نمونه دیگری است. حتی اگر فرد کمتر شناخته شده ای را نیز دعوت کنیید، افراد آن انگیزه را خواهند داشت.

شما قادر به سنجش دقیق چربی انباشته و هزینه کرد بیهوده همراه با آن نخواهید بود، اما ما می توانیم توسعه و رشد آن را توصیف کنیم. در مرحله کارآفرینی، شرکت ها چربی بسیار کمی دارند. تنها مقدار کافی برای خریدن قهوه هنگام صبحانه و اجاره یک دوچرخه برای سهامداران که بتوانند از دفتر خود به نزدیکترین دفتر Kinko بروند. خود Kinko هم نمی تواند چربی چندانی ایجاد کند چرا که به کارآفرینانی با جریان چربی آزاد کم، ارائه خدمت می کند. Fedex، Kinko را خریده و نام آن را به Fedex Office تغییر داد. Fedex جریان چربی نسبی دارد چرا که مالک آن تقریبا حکم رئیس را دارد. این یک مرحله عالی برای کار کردن برای شرکت می باشد چرا که افراد دارای تاثیر واقعی بوده، اقدامات واقعی را انجام داده و تاثیرات واقعی را امتحان می کنند.

اگر شرکت به سرعت رشد کند، به ویژه اگر در سطح جهان گسترش یابد، چربی نیز با آن رشد خواهد کرد. مطالعات دقیق و کنترل شده ما نشان می دهد که BMI در این مرحله حدود 10 درصد از کل بودجه می باشد، و اغلب صرف سفرهای کاری و سرگرمی مشتریان می شود. بخشی از این چربی اختصاص به قهوه رایگان یا اسنک رایگان برای تمام کارمندان و یا شانس دیدن سوپراستارهای درجه یک سینما در جشن معرفی یک محصول می شود. اما فریب این سرگرمی را نخورید. این چربی می تواند به صورت بهتری صرف رقابتی ماندن شرکت، سرمایه گذاری بر روی پروژه ها و یا برنامه ریزی برای طولانی مدت شود.

زمانیکه شرکت در صنعتی که در آن فعال است تثبیت شود، در این صورت این بازیکن بزرگ، دارای چربی بیشتری نسبت به گذشته خواهد بود، به طور میانگین درصد آن 17 خواهد بود. با گذشت زمان که این همگرایی کامل شود، شرکت های بزرگ شبیه هم شده و مسیر یکدیگر را دنبال می کنند، در این زمان چربی شرکت ها به بالاترین حد رسیده و به اوج خود یعنی حدود 31 درصد می رسد.

در مباحثات دانشکده های کسب و کار، اساتید اغلب به ناتوانی یک شرکت در انطباق با تغییرات به عنوان دلیلی برای کاهش انباشته نقدی آن ها اشاره می کنند. اما این توضیحات به اندازه کافی دقیق نیستند. چرا برخی فعالان نمی توانند انطباق پیدا کنند؟ چون که به قدری چاق شده اند که نمی توانند سریع حرکت کنند. آن ها تغییر را تشخیص می دهند، اما در کار گیر کرده اند. اجازه ندهید که این اتفاق برای کسب و کار در حال رشد شما هم اتفاق بیفتد.

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

النا فهمیده

النا فهمیده | 10/3/2021 11:07:35 AM

کتابشو خریدم. ممنون از انتشار این مطلب

کیمیا رهبرشریف

کیمیا رهبرشریف | 11/23/2021 1:11:24 PM

تمثیلای باحالی بودن. شفاف میشه موضوع