مشاوره رایگان

اهمیت موقعیت یابی برای برند خود آن هم هنگامی که تنها در مرحله شروع کار خود هستید

5.0| از 2 نظر

موقعیت یابی اصطلاحی است که بسیار به آن پرداخته می شود اما اغلب با دیگر فعالیت های بازاریابی در هم آمیخته می شود. April Dunford مشاور تخصصی موقعیت یابی می گوید: استارتاپ های معدودی هستند که فهم دقیقی از معنای موقعیت یابی، چرایی اهمیت آن و چگونگی انجام آن داشته باشند.

موقعیت یابی ممکن است در ظاهر ساده به نظر برسد اما تنها عده معدودی هستند که زمان لازم را به این کار اختصاص می دهند.

اهمیت موقعیت یابی برای برند خود آن هم هنگامی که تنها در مرحله شروع کار خود هستید

موقعیت یابی اصطلاحی است که بسیار به آن پرداخته می شود اما اغلب با دیگر فعالیت های بازاریابی در هم آمیخته می شود. April Dunford مشاور تخصصی موقعیت یابی می گوید: استارتاپ های معدودی هستند که فهم دقیقی از معنای موقعیت یابی، چرایی اهمیت آن و چگونگی انجام آن داشته باشند.

موقعیت یابی به معنای موقعیتی می باشد که یک برند در اذهان مشتریان خود اشغال می کند. این کار بسیار مهم است اما یکی از اشتباهات اصلی که موسسان شرکت ها به هنگام موقعیت یابی کسب و کار خود مرتکب می شوند، انجام بسیار دیر هنگام آن است. شما شروع به طراحی استراتژی های بازاریابی کرده و ایده های نوآورانه خود را در خصوص چگونگی به دست آوردن مخاطبین انبوه کامل می کنید. اما در واقع اساسی ترین تصمیمی که باید در این روزهای اول اتخاذ شود، تعیین این است که دقیقا پیام شما چیست و چگونه با محیط بازار تناسب خواهد یافت؟

زمانیکه این سوالات را پاسخ دادید، می توانید بر روی محصولات خود و استراتژی های بازاریابی که برای مطرح شدن در سطح جهانی لازم هستند متمرکز شوید.

در اینجا نکاتی مطرح می شود که برای هر فردی که در حال آغاز یک کسب و کار جدید است و تلاش می کند تا موقعیت خود را تعریف کند، کمک کننده است.

از تلاقی های مستقیم اجتناب کنید.

در کتاب موقعیت یابی، مبارزه ای برای ذهن  Al Trout و Jack Ries چنین استدلال می کنند که شما هرگز نباید به دنبال رقابت مستقیم با شرکتی باشید که موقعیت قوی و تثبیت شده ای دارد. شما باید همواره به دنبال جایگاه یابی برای محصولات و خدمات خود در قالب تفاوت اساسی با حالت نرمال باشید حتی اگر در بازار مشابهی فعالیت دارید.  

به نقاط قوت و ضعف رقبای خود در حوزه برندینگ توجه داشته باشید.

برای اینکه دریابید موقعیت یابی شرکت شما به چه صورتی باید باشد، قوت ها و ضعف های رقبای خود در حوزه برندینگ را دقیقا تحلیل کنید. این چیزی است که اغلب دپارتمان های بازاریابی به هنگام آغاز کار خود انجام می دهند و مهم است که شما نیز این کار را انجام دهید. اگر می خواهید از برخورد مستقیم جلوگیری کنید، در مورد رقبای خود واقع بین باشید.

با پر کردن فضاهای خالی که توسط رقبای شما ایجاد شده است، درخواهید یافت که رقبایتان کمتر رقیب شما بوده و بیشتر راهنمای شما در یافتن جایگاه مناسب هستند. به همین دلیل است که اغلب فروشگاه های لباس و رستوران ها در یک بخش از شهر متمرکز می شوند. تا جاییکه خدمات آن ها متفاوت باشد، می تواند از نزدیک بودن به رقیب خود منتفع شوند. به ویژه در آغاز کار.

Lyft شرکتی است که به صورت موثری رقیب خود Uber را ارزیابی کرده و از تحلیل های خود برای به دست آوردن بخش بزرگتری از بازار استفاده کرده است. در ظاهر این ها دو شرکت هستند که خدمات مشابهی را ارائه می دهند اما Lyft به سرعت شهرت Uber را با استفاده از شیوه های خاص تحلیل نمود. در نتیجه بر ارائه خدمات دوستانه تر که منجر به تشویق تعامل با رانندگان و مسافرین می شود تمرکز کرد.

بر روی بیانیه موقعیت یابی خود کار کنید.

در دهه 1940 بازاریابی به شدت کار ساده ای بود. اگر بازار شما بازاری با رقابت پایین تر بود، به سادگی باید متن روشنی را تهیه کرده و ویژگی های محصول خود را توضیح می دادید. در دهه 1950 و 1960 چیزها قدری دشوار شدند و تصاویر تعیین می کردند که کدام محصولات و خدمات در مرکز توجه افراد قرار گیرند و موفقیت بیشتری به دست بیاروند.

از همان روزهای اول بازاریابی، همه چیز دارای چرخه منحصر به خود شده است چرا که بیان دقیق آنچه که محصول یا خدمات شما انجام می دهد در دنیایی که تبلیغات مهمترین رکن آن است، بسیار اساسی است. بیانیه شما باید دقیق بوده و بر یک یا دو ویژگی خاص تمرکز کند. این بیانیه باید شما را از دیگر رقبا متمایز کرده و مخاطبین ایده آل شما را هدف گذاری کند.

بیانیه موقعیت یابی آمازون در سال 2001 که این شرکت اغلب به فروش کتاب می پرداخت نمونه ای از بیانیه موثر موقعیت یابی است که اغلب به آن استناد می شود. " برای کاربران شبکه جهانی وب که از کتاب لذت می برند، سایت Amazon.com یک خرده فروش کتاب است که امکان دسترسی سریع به بیش از یک میلیون کتاب را فراهم می کد. برخلاف خرده فروشی های متداول کتاب، این سایت دارای ترکیبی از راحتی ، قیمت های پایین و انتخابی جامع می باشد".

این بیانیه موقعیت یابی تغییر کرده است. اما شما باید توجه زیادی به بیانیه موقعیت یابی خود داشته باشید چرا که هسته اصلی فعالیت های بازاریابی شما را تشکیل می دهد.

مدرک ارائه کنید.

شاید این کار در اولویت موقعیت یابی شما قرار نداشته باشد، اما با استفاده از آن قادر به تهیه نسخه پشتیبان از بیانیه موقعیت خود و موارد مرتبط با آن خواهید بود که خالی از لطف نخواهد بود.

این کار می تواند به سادگی برقراری ارتباط با مشتریانی که از وب سایت شما بازدید کرده اند یا ارائه گزارشات دقیق تر در مورد عملکرد کالا یا خدماتتان باشد. دادن این توانایی به مشتریان بالقوه که قادر به درک پیچیدگی های محصول شما باشند بسیار مهم است حتی اگر در نخستین بازدید آن ها از شرکت شما، مختصری از بیانیه موقعیت یابی ارائه شود.

بخش بندی را در نظر داشته باشید

درحالیکه بیانیه موقعیت یابی یک محصول در بین شرکت های مختلف می تواند متفاوت باشد، بخش بندی در خصوص چگونگی موقعیت یابی یک کسب و کار برای خودش، متفاوت تر خواهد بود. اگر می خواهید مطالب بیشتری را در خصوص بخش بندی بدانید، مقاله Insane Growth را بخوانید اما در مجموع، شما ممکن است دریافته باشد که تقسیم کردن پیام خود بین دو یا سه گروه اصلی از مشتریان می تواند نرخ بازگشت شما را به طور چشمگیری افزایش دهد.

برای مثال مک دونالد از بخش بندی برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده می کند. تبلیغات صبحانه این شرکت، مردانی که در سن اشتغال هستند رابه جای کودکان هدف قرار می دهد و شعبه های بین المللی آن هر دو محصول و تبلیغات را بسته به علائق و ذائقه های محلی در نظر می گیرند. بخش McCafe این شرکت، تلاش می کند تا مشتریانی را از Starbucks جذب کند به این صورت که جوانان و دانش آموزانی که از سلامت خود آگاه هستند را هدف قرار داده و شعبه ای را ارائه می کند که 24 ساعته باز باشد.

این امر به معنای موقعیت یابی محصول در مقیاس کوچک است و احتمالا بخشی از اقدامات بازاریابی شما در آینده را شکل خواهد داد. اما اگر اکنون نیاز به بخش بندی بازار هدف خود را مشاهده می کنید، ارزش انجامش را دارد.

نتیجه گیری

همچنان که Abraham Lincoln گفته است، اگر به من 6 ساعت زمان برای بریدن یک درخت را بدهی، 4 ساعت اول آن را صرف تیز کردن تبر خود خواهم کرد.

موقعیت یابی نخستین مانعی است که در پیش روی موفقیت استارتاپ ها قرار دارد اما اغلب کارآفرینان و بازاریابان در انجام دقیق آن با شکست مواجه می شوند چرا که مشغول بازاریابی عمومی و فعالیت های توسعه محصول می شوند.

اگر بخش بزرگی از ساعات کاری خود را به ماجراجویی در دنیای کسب وکار اختصاص دهید، قبل از انجام هر کار دیگری موفق به موقعیت یابی برای محصولات خود خواهید شد. اگر این کار به درستی انجام شود، نه تنها تضمین خواهد کرد که شما شانس خوبی برای بقا در بازار دارید، بلکه تاثیر رقبا را کاهش داده و به شما کمک خواهد کرد تا از نیاز به تغییرات اساسی بر روی محصولات و خدمات خود در طول زمان، بی نیاز باشید.

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

حنانه رشیدی

حنانه رشیدی | 9/20/2021 10:17:58 AM

چقدر باید مطالعه و تحقیق کنیم که حساب شده پیش بریم. عالی بود

سحر خلیلی

سحر خلیلی | 11/13/2021 12:26:50 PM

ما هم تو مرحله شروع هستیم. ممنون که راهنمای استارتاپا هستین