مشاوره رایگان

استارت آپ چیست؟

| از 0 نظر

 استارت آپ یا کمک نوآور مفهومی است که، یکی دو دهه بیشتر از عمر آن نمی گذرد. این عنوان به شرکت های نوپا اطلاق می شود که معمولا بر پایه ی ایده های نو شکل می گیرند. نحوه و سبک کسب و کار  در آن مشخص نیست و میزان سود و ضرر آن در حد و اندازه فرضیات است. از موفق ترین کمک نوآور ها که به درآمد های میلیارد دلاری دست پیدا کرده اند می توان به گوگل، مایکروسافت، اپل و... اشاره کرد. کمک نوآور  یک سازمان به صورت موقت است که با هدف یافتن یک کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر به وجود آمده است.

استارت آپ چیست و چگونه راه اندازی میشود؟

استارت آپ یک شرکت با ماهیت کارآفرینی است که حول محور ایده های نو و خلاقانه شکل می گیرد. در واقع فرد و افرادی روشن فکر با ایده های نو به دنبال روش هایی برای کسب درآمد از ایده های خود هستند. معمولا شرکت های نوپا قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت قدیمی دارند. این بدان معنا است که می توان با سرمایه و نیروی کار کمتر، زمینه ی رشد بیشتری نسبت به شرکت های قدیمی فراهم کرد.

به هر شرکتی نوپایی نمی توان عنوان استارت آپ را اطلاق کرد. شرکت های مقلد که از شرکت های موفق دیگر کپی برداری می کنند نمی توانند کمک نوآور باشند. روند شروع کار استارت آپ بدین گونه است که عده ای به عنوان همکار برای تحقق بخشیدن به ایده ی خود دور هم جمع می شوند و با معرفی یک شخص به عنوان مدیر عامل شرکت، کار خود را آغاز می کنند.

ایده راه اندازی کسب و کار، حرف اول را برای شروع می زند. ایده را بسنجید و ارزیابی کنید و سپس اقدام به تاسیس شرکت خود کنید. ایده ی نو نیاز به بررسی و تحقیقات فراوان دارد. در صفحات مختلف اینترنتی به مفهوم و تعریف استارت آپ یا کمک نوآور و مبانی و اصول مربوط به آن پرداخت شده است. با جستجو در فضای اینترنت، در برخی از صفحات به تعریف های گوناگونی از استارت آپ می توان دست پیدا کرد. به طور کلی می توان کمک نوآور را به پروژه هایی اطلاق کرد که در جریان آن، یک ایده نو و خام، با تلاش و کوشش جمعی، به تولید یک محصول یا خدمات منجر می شود.

شروع استارت آپ در زمینه ی یک کار علمی خیلی پیچیده، به عنوان مثال یک اختراع، می تواند پر چالش و بسیار سخت باشد. با یک گروه متخصص در امر مارکتینگ زمینه ورود محصول یا خدمات خود را به بازار، به عنوان یک محصول یا خدمات جدید و نوآورانه فراهم کنید. ایده ‌های موفق استارت آپی در سطح جهانی و داخلی بر روی پروژه های علمی پیچیده فعالیت نمی‌کنند. ایده های ساده در تولید یک محصول یا ارائه خدمات، در بازاریابی موفق‌تر و پولساز تر از سایرین هستند.

کمک نوآور کل مسیر را برای راه اندازی کسب و کار از صفر تا صد طی می‌کند. تمامی مراحل را به روش آزمون و خطا و با یادگیری تکنیک ها و مبانی اصولی آن به انجام می رساند.

استارتاپ 

 موفق ترین استارت آپ ها در ایران چیست؟

کمک نوآور های موفق در کشور را به شش گروه کلی تقسیم بندی کرده‌ایم که ممکن است هر کدام از آنها دارای زیر مجموعه ‌های دیگری نیز باشند:

  • کمک نوآور های کوچک: این دسته از اشتغال، بیشتر به صورت مشاغل کوچک شناخته می‌شوند. مشاغل کوچک معمولاً به صورت خانوادگی اداره می شوند. فرض کنید که یک خانواده تصمیم می‌گیرد که اقدام به تاسیس یک شرکت خدماتی کند. می خواهند از طریق ارائه خدمات به جامعه، برای خود کسب درآمد کنند. در بعضی مواقع ممکن است چند نفر از دوستان با همکاری یکدیگر، در زمینه تولید یک محصول خاص، مانند تولید کیف و کفش به توافق برسند. و در این راه اقدام به سرمایه گذاری دسته جمعی کنند. این سبک از مشاغل از سودآوری کمی برخوردار هستند، ولی از ثبات کاری بیشتری نسبت به انواع دیگر کسب و کار ها برخوردار می باشند.
  • استارت آپ های مقیاس پذیر: کمک نوآور های مقیاس پذیر علاوه بر تمرکز بر روی سوددهی بالا، نگرش و هدف جهانی شدن را نیز در سر دارند. آنها برای رسیدن به هدف جهانی شدن، در صدد جذب سرمایه ی بیشتر برای گسترش کار خود هستند.
  • کمک نوآور های کوچک زیر مجموعه شرکت‌های بزرگ: این نوع استارت آپ ها به نمایندگی از شرکت‌ اصلی وظیفه دارند که در جهت تحقق و بهبود عملکرد شرکت اصلی خود قدم بردارند. این گروه از کمک نوآور ها دارای معیار های زیادی هستند و تلاش می‌کنند که فعالیتشان بیشتر جنبه تحقیقاتی و مطالعاتی داشته باشد. آن ها اقدامات اولیه و پیش زمینه ای را برای شرکت‌ اصلی انجام می دهند.
  • استارت آپ در زمینه شبکه‌های اجتماعی: احتمالاً با معقوله کسب درآمد از اینترنت و استفاده از ابزارهایی مانند اینستاگرام، تلگرام و... آشنا هستید. می‌دانید که به صورت انفرادی می‌توان در این حوزه اقدام به کسب درآمد کرد. اما برخی از ایده پردازان، ترجیح می‌دهند برای موفقیت بیشتر به صورت گروهی وارد این حوزه از کارآفرینی شوند.

با طی کردن مراحل راه اندازی یک استارت آپ ،استارت آپ به مرحله ی بهره برداری می رسد. می‌توان با بررسی شرایط، ادعا کرد که به فروش محصول و یا ارائه خدمات منجر خواهد شد.

استارتاپ

مشاغل استارت آپ چیست و نیاز به چه مدرکی دارد؟

مفهوم کمک نوآور سبک زندگی شامل ارتباط افراد با سبک های مختلف زندگی است. در واقع هدف این نوع استارت آپ ، کمک به زندگی افراد جامعه با استفاده از ارائه روش‌های مختلف زندگی است. برای مثال ممکن است یک گروه از مخاطبان آموزش روش‌های آشپزی را انتخاب کند و گروه دیگر در زمینه حفظ سلامت شروع به فعالیت کنند. ممکن است این فرآیند به صورت مجازی و در قالب کلاس های گروهی مجازی انجام گیرد.

در مرحله نخست، در ابتدای بحث به تفاوت های یک ایده استارت آپی و ایده اقتباسی اشاره کردیم و گفتیم که یک ایده جدید و یکتا می تواند مفهوم کمک نوآور داشته باشد. اما در این ایده مشخص نکردیم که کارها قرار است به چه صورتی انجام شود. همچنین نوع استارت آپ چگونه خواهد بود. ایجاد مدرک اجتماعی و اعتبارسنجی برای استارت آپ از مراحل مهم برای تکامل بخشیدن به آن است. فرض کنید که مرحله  اول را پشت سر گذاشته اید و اطمینان دارید که کمک نوآور شما قادر به حل مشکلی می باشد. خب این راه کار چقدر برای کاربران یا مشتری با ارزش است؟ آیا مردم بابت راه حل، خدمات و یا محصول شما هزینه‌ای پرداخت می کنند؟ تمامی ایده ‌ها عالی هستند، اما ممکن است پول‌ساز نباشند. این کسب‌ و‌کارها هستند که پول‌ سازند. زمانی که اطمینان حاصل کردید که مردم حاضرند به خاطر محصول یا خدمات شما هزینه ای پرداخت کنند، آن زمان است که دارای یک ایده استارت‌ آپی مناسب هستید.

زمانی که در یک محتوای رسانه ای ظاهر می‌شوید، این نشان آن است که استارت آپ شما از ارزش و ظرفیت خبرساز بودن برخوردار است. ممکن است این خبر چندان بزرگ و شگفت انگیز نباشد اما موثر است. اگر شخصی سرمایه خود را با چشم داشتی مالی، به کسب و کار شما بسپارد، این خود نشانه خوبی برای سرمایه گذاران دیگر است. حتی اگر مبلغ آن ناچیز باشد.

استارتاپ

 

تفاوت کسب و کار و استارت آپ چیست؟

در واقع اگر با نحوه ی موفقیت استارت آپ های معروف در جهان آشنا باشید، حتما با این سخنان موسسین آنها آشنایی دارید که می گویند: ما این روزها را گذرانده ایم و این بحران ها را رفع کرده ایم. در هر نوع کسب و کار توجه به قوانین و نکات مدیریتی بسیار حائز اهمیت هستند. کسب موفقیت در هر نوع کمک نوآور، را به سادگی نمی توان پیش بینی کرد.

  • استارت آپ دارای رشد مرحله ای است: بهتر است کمک نوآور را مانند یک پیاز تصور کنید که مراحل رشد را به صورت لایه لایه طی کرده و به بلوغ رسیده است. از سوی دیگر در کسب و‌کار های سنتی معمولاً سرمایه ای برای شروع یک کار در نظر گرفته می شود و بلافاصله مراحل راه اندازی و ارائه خدمات آغاز می‌گردد. برای مثال، یک کیف جدید تولید می کنید و برای فروش آن اقدام به بازاریابی می کنید. مشتریان جدیدی را جذب می کنید و به کسب و‌کار خود رونق می بخشید. با انجام این مراحل شما مفهوم استارت آپ را به شکل دقیق و مرحله به مرحله اجرا کرده‌اید. اما با اجاره کردن یک مغازه و قرار دادن کیف هایی با برندهای مختلف و فروش آن ها، از یک سبک سنتی کمک نوآور استفاده کرده‌اید.
  • استارت آپ ها مبتنی بر مباحث علمی هستند: یکی از مهم ترین نکاتی که درمورد کمک نوآور وجود دارد، این است که پیشرفت آن ها بر اساس اصول علمی انجام می‌گیرد. حتی تبلیغات، بازاریابی و فروش آنها، با توجه به اصول علمی روز دنیا امکان پذیر می شود. پس زمانی که با هدف راه اندازی یک استارت آپ کار خود را شروع می کنید، باید متکی بر علم و دانش، اقدام به راه اندازی استارت آپ کنید و با گذر زمان آن را توسعه دهید. این در حالی است که در کسب و‌کار به روش سنتی، می‌توانید تمام مراحل کار را از پدر یا از استاد خود به صورت تجربی یاد بگیرید و بلافاصله کمک نوآور آن ها را دنبال کنید.

ویژگی های یک استارت اپ کارآمد و موفق چیست؟

  • تیم متخصص: وجود یک تیم متخصص که تمام اعضای آن با دقت انتخاب شوند و دارای تخصص در جایگاه خود باشند. معمولا یک تیم کاری موفق از اعضایی حرفه ای با رضایت شغلی و ماندگاری طولانی تشکیل شده اند. بنابراین اولین اصل در شروع هر کسب وکاری، انتخاب هم تیمی های مناسب می باشد.
  • خلاقیت محور بودن کمک نوآور: استعداد و خلاقیت از عناصر اصلی تشکیل دهنده و توسعه یک استارت آپ می باشد. نتیجه خلاقیت هر کمک نوآور، خلق محصولات جدید و ایجاد بازارهای جدید برای فروش این محصولات می باشد.
  • ریسک پذیری: ریسک پذیری از ویژگی های ساختاری تمام استارت آپ ها و مدیران فعال در این حوزه می باشد. اگر تصمیم گیری و انتخاب های مدیران در زمان و مکان درست اتخاذ نشود، باعث شکست کسب و کار خواهد شد. پرسنل شرکت در این امر بسیار تاثیرگذار خواهند بود، زیرا با وجود حتی یک فرد نامناسب موجب شکست ایده خواهد شد.
  • بهبود مستمر: فقط برخی از افراد به تفکر تلاش برای بهترین بودن بها و ارزش می دهند. این افراد تلاش می کنند که در هر شرایطی بهترین عملکرد را داشته باشند. بهبود مستمر به معنای توجه به جایگاه فعلی خود، تعیین اهداف واقع بینانه و انجام اقدامات درست و لازم جهت رسیدن به هدف می باشد. با بر آورده شدن یک هدف، این فرآیند را برای اهداف بعدی تکرار کنید.
  • تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف: هر شخص دارای نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود می باشد و این امر ارتباطی به استعداد و میزان مطالعه او ندارد. در واقع هیچ انسانی کامل نمی باشد و حتی افراد خردمند و موفق هم دارای نقاط ضعف هستند. تنها عاملی که باعث می شود یک فرد به موفقیت برسد، توجه به نقاط قوت، ضعف و تلاش برای رفع نقاط ضعف خود می باشد. همچنین با تمرکز بر روی نقاط قوت خود برای قوی تر شدن تلاش می کند.

جمع بندی

به این نکته توجه داشته باشید که شناسایی و تحلیل رقبا، به طور مستقیم بر استراتژی و مدیریت استارت آپ شما تاثیرگذار می باشد. ناگفته نماند که صرف نظر از حوزه تخصصی شما، رقابت و درگیری شدید بین شما و رقبایتان خیلی دور از انتظار نخواهد بود. برای رسیدن به موفقیت در کمک نوآور خود، باید شناخت کاملی از رقبای خود داشته باشید و استراتژی های خود را بر مبنای آن تنظیم کنید.

 استارتاپ

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر