مشاوره رایگان

فین تک

5.0| از 1 نظر

این روز ها در تمام حوزه های کسب وکار به طور مداوم اصطلاح فین تک شنیده می شود. به زبان ساده Fintech نوعی فناوری است که باعث ایجاد در سهولت داد و ستد اقتصادی می شود و باعث افزایش سرعت کار می گردد. می توان گفت تقریبا تمام افراد در کسب و کار خود از این نوع تکنیک در حال استفاده هستند، اما تعداد کمی از ماهیت دقیق آن باخبرند.

فین تک چیست؟

Fintech نام فناوری جدیدی است که بر روی خدمات مالی تمرکز دارد و هر نوع خدمات مالی، از مشاغل گرفته تا مصرف کنندگان را در بر می گیرد. کلمه ی انگلیسی Fintech از ترکیب دو کلمه ی مالی Financial و فناوری Technology ساخته شده است. در لغت نامه آکسفورد این اصطلاح این گونه تعریف می شود، فین تک به کلیه ی فرایند هایی که توسط برنامه های کامپیوتری و سایر تکنولوژی هایی که جهت حمایت یا فعال سازی خدمات مالی و بانکی استفاده می شوند اطلاق می گردد. به زبان ساده تر این اصطلاح به معنای بهره گیری از تکنولوژی‌ در جهت بهبود و کارآمدتر کردن خدمات مالی به کار می رود. در معادل سازی این اصطلاح با زبان فارسی از عبارت، فناوری مالی یا نوآوری در خدمات مالی استفاده می شود.

فین تک به کسب و کار ها و کمپانی هایی اشاره دارد که هدف آن ها استفاده ی‌ نوآورانه از فناوری جهت بهبود و کارآمدتر کردن سرویس های مالی است. کارآفرینان، صاحبان کسب و کار ها و سرمایه گذاران کشور به تازگی با این حوزه آشنا شده اند و به آن علاقه خود را نشان داده اند. از همین رو کسب و کار های جدید و خلاقانه ای در حوزه ی فناوری مالی شروع به فعالیت کرده اند. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که فین تک می تواند تحول بزرگی در آینده ی نظام بانکداری به وجود بیاورد. ایجاد نوآوری در ارائه ی خدمات مالی شامل انواع سرویس ها مانند، خدمات پرداخت قبوض، انتقال پول، سرمایه گذاری، خدمات وام، بیمه و... می شود. این نوع سرویس ها خدمات جدیدی نیستند، و همیشه چنین خدماتی به روش های گوناگون ارائه می شده اند.

Fintech در حقیقت به کار گیری فناوری روز و استفاده از زیر ساخت های دیجیتالی برای جایگزینی روش های قدیمی با روش های جدید و کارآمدتر جهت ارائه این گونه از خدمات است. در حال حاضر استارت آپ های بسیاری در حوزه فین تک در کشور شروع به فعالیت کرده اند. اما این حوزه فقط به استارت آپ ها محدود نیست و بنگاه های سنتی مانند بانک ها هم در خدمات خود انواع نوآوری ها را ارائه می کنند.

فین تک

Fintech نام فناوری جدیدی است که بر روی خدمات مالی تمرکز دارد.

فین تک های موفق ایرانی کدامند؟

در ایران خدمات ارزی مرتبط با رمز ارزها، بیمه، تامین مالی جمعی و استارتاپ های شاخص در تمامی زیرشاخه های خود بر اساس فناوری فین تک فعالیت می کنند. از مهمترین چالش هایی که ارگان های مبتنی به خدمات Fintech در ایران با آن مواجه هستند رگولاتوری و قانون گذاری است. برخی از استارتاپ های فین تک در اوایل کار و عدم نا آشنایی سیستم دادستانی کشور با این فناوری به دلیل همین مشکلات فیلتر شدند که پس از مدتی مجددا شروع به کار کردند. بانک مرکزی در اولین موضع گیری خود در برابر این نوع فناوری اعلام داشت که این شیوه منجر به تولید ارزش می شود.

در نهایت پرداخت رایان به عنوان ضوابط فعالیت فین تک های پرداختی توسط بانک مرکزی منتشر شد. یکی از تاثیرگذارترین تشکل ها در به رسمیت شمردن کسب و کار های مبتنی بر فین تک در ایران انجمن Fintech بوده است. شرکت های فعال در زمینه ی فین تک در کشور با ارائه ی خدمات متنوع و تقریبا مشابه با رقبای خارجی، در داخل ایران به شرکت های موفقی در این حوزه مبدل گشته اند. در ادامه ی این مطلب به معرفی موفق ترین فین تک های ایرانی می پردازیم:

  • زرین پال: این شرکت در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد. زرین پال در واقع یک درگاه پرداخت اینترنتی است که توانسته با ایجاد بستری امن، مطمئن، پر سرعت و راحت فرایند پرداخت خوشایندی را برای تمام خریداران و فروشندگان به وجود بیاورد. این شرکت خدمات خود را در حوزه های مختلف با عناوینی چون زرین گیت، زرین کارت، زرین لینک، تضمین پرداخت، لینک های شخصی، برنامه های مبتنی بر گوشی های هوشمند و کامپیوتر های شخصی، کیف پول الکترونیکی و مسیردهی هوشمند به کاربران ارائه می دهد.
  • آسان پرداخت: شرکت پرطرفدار آسان پرداخت که بیشتر با نام اختصاری آپ شناخته می‌شود، در سال ۱۳۸۸ تاسیس شد. پلتفرم آپ خدمات خود را در یک اپلیکیشن موبایلی ارائه می دهد که بر روی تمام گوشی های هوشمند قابل نصب و استفاده است. کاربران با استفاده از رمز دوم کارت بانکی خود قادر به استفاده از خدمات متنوع موجود در این پلتفرم هستند.
  • پی پینگ: این شرکت در سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را در زمینه ی خدمات مبتنی بر Fintech آغاز کرد. این شرکت خدمات انتقال و دریافت پول را با ایجاد بستری مطمئن و امن به مشتریان خود ارائه می دهد.
  • مانیار: شرکت مانیار در سال ۱۳۹۵ شروع به فعالیت کرد. مانیار در حال حاضر به عنوان نخستین شبکه ی اجتماعی مالی شناخته می شود. از خدمات شرکت مانیار می توان ارائه ی درگاه پرداخت کیف پولی، خدمات کیف پول، درگاه پرداخت، لینک پرداخت، پرداخت QR کد و... را برشمرد.
  • کوانت کن: این شرکت در سال ۱۳۹۵ تاسیس گردید. این شرکت به ارائه ی خدمات در حوزه معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه می پردازد. مشتریان کوانت کن افرادی هستند که قصد استفاده از ابزارهای جدید در انجام معاملات بازار سرمایه را دارند، یا سرمایه گذارانی هستند که می خواهند بر روی این ابزار ها سرمایه گذاری کنند.
  • فون پی: یکی دیگر از شرکت های داخلی بسیار موفق در حوزه فین تک، فون پی می باشد. این شرکت با ارائه ی خدمات متنوع خود فرآیند پرداخت به صورت آفلاین و آنلاین را به مرحله ی جدیدی وارد کرده است. این شرکت اولین بار با هدف ارائه ی خدمات یک کیف پول جهت رفع مشکل پول خرد برای پرداخت کرایه تاکسی تاسیس شد.

فین تک

شرکت های فعال در زمینه ی فین تک در کشور با ارائه ی خدمات متنوع و تقریبا مشابه با رقبای خارجی، در داخل ایران به شرکت های موفقی در این حوزه مبدل گشته اند.

فین تک چه مزایایی دارد؟

در حال حاضر Fintech به یکی از جنبه های اصلی و بزرگ موسسه های مالی معتبر تبدیل شده است. در نتیجه ی تحولات ایجاد شده، بسیاری از موسسات مالی شناخته شده ی جهان در این حوزه در حال فعالیت می باشند. همان طور که تا به این جا مطرح شد، Fintech در حوزه های مختلفی از صنایع مالی نفوذ کرده است و بسیار کاربرد دارد و همه ی افراد به نحوی با آن سروکار دارند. در ادامه به بررسی برخی از مزایای آن می پردازیم:

  • Fintech به طور مستقیم به ادغام فناوری در نحوه ارائه کلیه ی خدمات مالی اشاره دارد.
  • فین تک سبب بهبود در نحوه ارائه و استفاده از خدمات مالی می شود.
  • بودجه ی موجود در حوزه ی تکنولوژی Fintech روز به روز در حال افزایش است.
  • Fintech در پیشرفت و نفوذ ارزهای دیجیتال و پول دیجیتال به معاملات تاثیر دارد.
  • خدمات مالی از بخش هایی است که به شدت تحت نظارت و کنترل دولت های مختلف در جهان قرار دارد. ادغام تکنولوژی با خدمات مالی فرایند نظارت دولت ها را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.
  • خدمات مبتنی بر Fintech معمولا به صورت آنلاین ارائه می گردند. این موضوع دسترسی مشتریان را بسیار آسان تر و سریع تر از هر زمان دیگری می‌ کند.
  • از آنجا ‌که مشتریان قادرند خدمات و محصولات خود را از راه دور و بدون هیچ محدودیت جغرافیایی خریداری کنند، می توانند از خدمات به مراتب بیشتری بهره مند گردند.
  • شرکت هایی که از فناوری Fintech استفاده می کنند، دیگر نیازی به سرمایه گذاری در زیرساخت های فیزیکی خود مانند افتتاح شعب حضوری ندارند. این موضوع به شدت باعث کاهش هزینه ها می شود و باعث ارائه معاملات ارزان تر به مصرف‌کنندگان می گردد.
  • فناوری های جدید به شرکت های فین تک این امکان را می دهد تا بتوانند اطلاعات بیشتری را درباره ی مشتریان خود جمع آوری کنند. شرکت های خدمات مالی می توانند از این بانک اطلاعاتی جهت ارائه خدمات شخصی سازی شده به مشتریان خود بهره ببرند.

فین تک

فین تک سبب بهبود در نحوه ارائه و استفاده از خدمات مالی می شود.

فین تک چه کاربردی در سرویسهای مالی و  اقتصاد مدرن دارد؟

نام فین تک با فناوری پیوند خورده است و ما را مدام به یاد تکنولوژی های در حال تغییر می اندازد. شرکت ها و بانک های سنتی باید برای تحقق اهداف خود از خدمات Fintech استفاده کنند.

  • بانکداری: می توان گفت که همراه بانک ها نمونه ای روشن از صنعت فین تک هستند. امروزه مشتریان بانکی به طور فزاینده ای نیازمند دسترسی آسان به حساب های بانکی خود هستند. در حال حاضر بانک ها، بیشتر خدمات خود را با استفاده از اپلیکیشن های همراه بانک به مشتریان ارائه می دهند.
  • ارزهای دیجیتال و بلاک چین: ظهور فین تک همزمان با تولد ارزهای دیجیتال و بلاک چین بوده است. بلاک‌چین، فناوری برای استخراج کریپتوکارنسی و استقرار آن می باشد. پیشرفت تکنولوژی ارزهای دیجیتال هم به بلاک چین و هم به Fintech وابسته است. اگر‌ چه بلاک چین و ارزهای دیجیتال خارج از حوزه ی Fintech هستند، هر دو نیاز بسیار مبرمی به تکنولوژی و برنامه ها دارند تا بتوانند فناوری مالی را به جلو ببرند.
  • صنعت پرداخت: جابجایی پول یکی از خدماتی است که فین تک در آن به خوبی عمل کرده است. با توجه به همین موضوع، شرکت ها و اپلیکیشن های مختلفی برای ارائه خدمات پرداخت ایجاد شده اند. با بهره گیری از خدمات پلتفرم های پرداخت گوشی های هوشمند، انتقال پول به صورت آنلاین در هر نقطه ی جغرافیایی آسان تر از همیشه شده است.
  • لندتک: Fintech با ایجاد ساده سازی در ارزیابی ریسک، افزایش سرعت فرایندهای تایید و تسهیل در دسترسی ها، سیستم های اعتبارسنجی را برای افراد پیاده سازی می کند. در حال حاضر میلیاردها نفر در سراسر دنیا می توانند با استفاده از گوشی همراه خود درخواست وام کنند. جهت گیری های جدید در علوم داده و توانایی مدل سازی و ارزیابی ریسک، تخصیص اعتبار به مردم را افزایش داده است. همچنین مصرف کنندگان می توانند به هر تعداد که بخواهند درخواست گزارش‌ اعتباری دهند. به این ترتیب لندتک باعث شفاف تر شدن کل دنیای وام دهی برای همه شده است.
  • بیمه یا اینشورتک: در حالی که امروزه اینشورتک به سرعت در حال مبدل شدن به یک صنعت جداگانه از فین تک است ولی همچنان زیر چتر آن عمل می کند. خدمات بیمه ای در پذیرش فناوری های جدید تا حدودی کند عمل می کند. اما در حال حاضر برخی از استارت آپ های Fintech در حال همکاری با شرکت های بیمه سنتی می باشند تا به انجام فرآیندهای آن به صورت خودکار و افزایش پوشش بیمه کمک کنند.

فین تک

می توان گفت که همراه بانک ها نمونه ای روشن از صنعت فین تک هستند.

تفاوت فین تک و استارت آپ چیست؟

‌نباید فین تک را با خدمات الکترونیک که توسط بانک ها ارائه می شود اشتباه گرفت. نباید فراموش کنید که استفاده از فناوری در حوزه های مالی با نوآوری همراه است. صرفا استفاده از فناوری جدید به معنای فناوری Fintech نیست. فراگیری شبکه ی اینترنت و استفاده از تکنولوژی های دیجیتال زمینه ی ارائه ی خدمات نوآورانه مالی را فراهم کرده است. البته Fintech محدود به فناوری اطلاعات و فضای اینترنت نیست و ممکن است از شیوه های خلاقانه دیگری در آن استفاده شود. به عنوان مثال تولید اسکناس های پلیمری که قابل شست و شو باشند یک فعالیت در حوزه فناوری مالی محسوب می شود.

برای درک بهتر مفهوم استارتاپ فین تک لازم است اول مفهوم استارتاپ را مورد بررسی قرار دهیم. برخورداری از یک تعریف جامع و دقیق از استارتاپ مانند مفاهیم نوین بسیاری از کسب و کار ها چندان ساده نیست. استارتاپ، کسب و کاری نوپا و جوان است که با شناخت و برجسته کردن یک نیاز مهم در جامعه ایجاد می گردد. استارتاپ عمدتا بر پایه و اساس فناوری و دانش روز بنا می شود و از ابزارهای پیشرفته جهت گسترش آن استفاده می کنند. با توجه به این تعریف، در کشورمان استارتاپ های موفقی چون، اسنپ، تپسی، دیجی‌کالا، دیوار، علی بابا، نماوا، فیلیمو و… هستند که هر یک با تکیه بر فناوری نیازهای متفاوتی از جامعه را برطرف می کنند.

با توجه به این موارد استارتاپ Fintech، استارتاپی است که با بهره گیری از فناوری روز، خدمات مالی مختلفی جهت بهبود نقل و انتقالات مالی و راحتی کاربران ارائه می کند. در حقیقت فین تک ها به طور خاص و منحصر به فرد در زمینه ی خدمات پولی و مالی سرویس دهی می کنند. بستر و زمینه ی فعالیت استارتاپ Fintech غالبا مبتنی بر فضای اینترنت و گوشی های هوشمند است. همچنین با استفاده از رایانه های شخصی و استفاده از برخی نرم افزار ها و مرورگرها می توان از خدمات فین تک استفاده کرد.

 فین تک

ظهور فین تک همزمان با تولد ارزهای دیجیتال و بلاک چین بوده است.

جمع بندی

به طور کلی فین تک، نوعی استارت آپ‌ مبتنی بر فناوری است که با به کارگیری تکنولوژی های پیشرفته در انواع حوزه های صنعت مالی مانند، خدمات بانکداری، بورس و بیمه میکوشد تا خدمات مالی را به ‌صورت ارزشمند‌، باکیفیت، ارزان تر و در دسترس تر در اختیار عموم مشتریان خود قرار دهد. تفاوت محصولات و خدمات این نوع استارت آپ ها در برخورداری از فناوری برای ایجاد نوآوری در خدمات مالی و خلق ارزش های جدید در مقایسه با فعالان سنتی مانند بانک ها می باشد.

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

ارش

ارش | 4/23/2023 6:15:20 PM

بسیار عالی ولی تواست برنامه بیگو لایو هک شدام میتوانید به من کمک کنید