مشاوره رایگان

کار پخش مواد غذایی

| از 0 نظر

کار پخش مواد غذایی یکی از فرصت های کسب درآمد می باشد. امروزه به دلیل تنوع بیشتری که در مواد غذایی وجود دارد، فرصت های شغلی متعدد و زیادی در این حوزه ایجاد شده اند. کار پخش مواد غذایی و توزیع محصولات غذایی کار ساده و آسانی نمی باشد و با چالش ها و سختی های زیادی همراه است. کار پخش مواد غذایی به فرایند و پروسه ی جمع آوری محصولات از تولیدکنندگان و ذخیره ی آن در شرایط متناسب با نوع کالا گفته می شود. البته کار پخش مواد غذایی تنها به خوراکی ها محدود نمی شود. این کار می تواند شامل محصولات متنوعی جهت مصرف غذا همچون دستمال، ظرف و ظروف و فنجان هم  باشد.


      برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.  


استراتژی های بازاریابی برای کار پخش مواد غذایی

در کار پخش مواد غذایی، روش ها و تکنیک های موثری برای این کار وجود دارند. با در نظر گرفتن این موضوع که در میان صنایع مختلف رقابت های بسیار شدیدی در صنعت غذا و بازاریابی محصولات غذایی وجود دارد، استفاده از استراتژی های بازاریابی برای کار پخش مواد غذایی موجب افزایش فروش و کسب درآمد زیادی می شوند. از جمله روش ها و تکنیک های موثر برای بازاریابی و تبلیغات مواد غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از نمایشگاه ها: یکی از روش ها و استراتژی های موثر در بازاریابی کار پخش مواد غذایی، استفاده از نمایشگاه ها می باشد. برای این کار می توان در نمایشگاه هایی که در شهرهای مختلف دایر می شوند، شرکت کرده و با ارائه ی محصولات در این نمایشگاه ها، مشتریان زیادی را کسب کرد.
  • تبلیغات روی جعبه محصول: تبلیغات روی جعبه ی محصول یکی دیگر از روش ها و استراتژی های بازاریابی کار پخش مواد غذایی می باشد. هر اندازه جذابیت نوع بسته بندی بهتر باشد و از تبلیغات جذابی بر روی جعبه محصول استفاده شود، در بازار فروش محصول مورد نظر شناخته تر می شود. از این رو تبلیغات روی جعبه ی محصول می تواند در بازار فروش نقش بسیار مهمی را ایفا کند.
  • تبلیغات آنلاین: امروزه بیشتر شرکت هایی که در کار پخش مواد غذایی مشغول هستند، تبلیغات بنری و کاغذی را بی اثر می دانند. از این رو اکثرا تلاش می کنند تا با استفاده از روش های جدیدی همچون شبکه های اجتماعی، بازاریابی دیجیتالی، بازاریابی اینترنتی و رسانه های جمعی ذهن مخاطبان خود را درگیر کنند. افرادی که در کار پخش مواد غذایی مشغول هستند، می توانند با استفاده از شیوه های نوین سهم قابل توجهی از بازار فروش را به خود اختصاص دهند.
  • روابط عمومی: با در نظر گرفت این موضوع که تمامی مواد غذایی دارای تاریخ انقضا هستند و از دوام کمتری برخوردارند، فعالیت در این حوزه می تواند توام با استرس و تنش های روحی زیادی باشد. از این رو برای موفقیت در این کار باید روابط عمومی بالایی داشته و قبل از شروع به کار رقبای خود را شناسایی کرد.

کار پخش مواد غذایی

انواع کسب و کار پخش مواد غذایی

انتخاب و بهینه سازی زنجیره تامین مواد غذایی

در این بخش از محتوای کار پخش مواد غذایی به نحوه ی انتخاب و بهینه سازی زنجیره ی تامین مواد غذایی می پردازیم. زنجیره ی تامین در صنعت مواد غذایی یک فرایند و پروسه ی بسیار می باشد. این پروسه زمینه ساز روابط بسیار مهم در میان تولید کنندگان و مشتریان می باشد. هر چند که کارکرد این زنجیره در صنایع مختلف شبیه به هم می باشد، ولی صنایع مواد غذایی یکی از بهترین و موفق ترین نمونه ها در بهره گیری از مزیت های زنجیره ی تامین است. در کار پخش مواد غذایی، بازارهای متعدد رقابتی با گردش های مالی فراوان وجود دارند. این زنجیره های منحصر به فرد شبکه ی پیچیده از نهادهای به هم پیوسته هستند که برای در دسترس قرار دادن مواد غذایی با هم کار می کنند.

 روش ها و استراتژی های متعدد و زیادی در ارتباط با  انتخاب تامین کنندگان، حمل و نقل، انبارداری و توزیع مواد غذایی وجود دارند. تمامی این استراتژی ها به منظور بهینه سازی زنجیره ی تامین می باشند. به صورت کلی 6 جزء اصلی در این فرایند وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  • برنامه ریزی: تمامی شرکت هایی که در کار پخش مواد غذایی هستند، باید تمامی منابع مورد نیاز را در راستای تامین تقاضا برنامه ریزی و مدیریت کنند.
  • پیدا کردن منبع مناسب: منظور از این روش، پیدا کردن تامین کننده هایی است که شرکت ها برای تهیه ی محصول مورد نظر خود آن ها را انتخاب می کنند. بعد از عقد قرارداد، مدیران زنجیره ی تامین از پروسه های مختلفی جهت نظارت و مدیریت روابط میان دو طرف بهره مند می شوند.
  • تولید: در این استراتژی، مدیران زنجیره ی تامین در کار پخش مواد غذایی فعالیت های لازم را جهت پذیرش مواد اولیه، تولید محصول ، بسته بندی و ... در نظر می گیرند. اکثر شرکت های پخش مواد غذایی کیفیت و میزان تولید را مورد ارزیابی قرار می دهند تا اطمینان کافی را از تولید محصولات مطابق با استانداردهای مورد قبول کسب نمایند.
  • عرضه ی محصول به بازار: این روش شامل هماهنگی سفارشات مشتری، تعیین زمان تحویل، ارسال محصول به بازار فروش، صورت حساب های مشتریان و ... می باشد. این قسمت متکی به لوازم حمل و نقلی می باشد که برای ارسال محصول به مشتریان استفاده می شود. اکثر شرکت هایی که در کار پخش مواد غذایی هستند، این فرایند را به سازمان های متخصص واگذار می کنند.
  • پشتیبانی: تامین کنندگان نیاز به یک کارشناسانی جهت پاسخگویی به مشتریان دارند. این شبکه ی انعطاف پذیر موجب بازگرداندن محصولات معیوب و مازاد و یا ناخواسته می شود. در صورتی که محصول مورد نظر مطابق با استانداردهای مد نظر مشتری نباشد، بایستی بعد از بررسی به انبار بازگردانده شود.
  • ارزیابی نهایی: زنجیره ی تامین در کار پخش مواد غذایی به نظارت بر اطلاعات در سراسر زنجیره نیاز دارد تا بتوانند از انطباق زنجیره با تمامی قوانین اطمینان حاصل نماید.

 کار پخش مواد غذایی

بررسی کسب و کار پخش مواد غذایی


      برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.   


مدیریت کیفیت و ایمنی در کار پخش مواد غذایی

در این بخش از محتوای کار پخش مواد غذایی به بررسی استانداردها و رویه های مرتبط با مدیریت کیفیت و ایمنی در کار پخش مواد غذایی می پردازیم. به این صورت که، استانداردها و ریه های مربوط به مدیریت کیفیت، ایمنی و بهداشت در کار پخش مواد غذایی شامل مراحل زیر می شود:

  • نگهداری: یکی از اصول و استراتژی های مدیریت کیفیت، نگهداری می باشد. نگهداری مواد غذایی باید به گونه ای باشد که مانع رشد باکتری ها، قارچ ها و سایر میکروارگانیسم ها شود. از آن جایی که مسمومیت غذایی بیشتر اوقات به وسیله ی باکتری های ناشی از مواد غذایی می باشد که به صورت نادرست تهیه و ذخیره و نگهداری می شوند. از این رو در این بخش از مدیریت کیفیت در کار پخش مواد غذایی بایستی نهایت دقت را در نگهداری محصولات غذایی داشت.
  • بسته بندی: هر شرکتی که قصد فعالیت در کار پخش مواد غذایی دارد، نیاز به اخذ برخی مجوزهایی می باشد. مجوز بسته بندی یکی از مجوزهای مورد نیاز برای این کار می باشد. بسته بندی محصولات در کار پخش مواد غذایی شرایط مخصوص به خودش را دارد. در زمان بسته بندی استاندارد، باید برخی شرایط را در نظر داشته باشید. از جمله ی این شرایط قابلیت چاپ بر روی بسته بندی و قابلیت شکل پذیری به کمک باد یا فناوری های حرارتی می باشد.
  • بررسی کیفیت : بررسی کیفیت یکی دیگر از استراتژی های مدیریت کیفیت در کار پخش مواد غذایی می باشد. ثبات و نداشتن پراکندگی در ویژگی ها و کارایی و عملکرد نمایان گر جنبه های مختلف کیفیت محصول می باشد. کیفیت محصول قبل از تولید و در زمان تولید به وسیله بخش کنترل کیفیت مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته می شود.
  • اطمینان از سلامت محصولات غذایی: مدیریت کیفیت در کار پخش مواد غذایی وظیفه ی کنترل کیفیت محصول را از لحاظ اطمینان از سلامت محصولات غذایی دارد. کنترل کیفیت با بررسی محصول و مطابقت آن با استانداردهای اجباری موجب کاهش هزینه ها در میان انواع محصولات و استفاده از آن و خطرات احتمالی مصرف آن می شود.

کار پخش مواد غذایی

کسب و کار پخش مواد غذایی

مدیریت موجودی و انبارداری در کار پخش مواد غذایی

مدیریت موجودی و انبارداری در کار پخش مواد غذایی یکی از اصلی ترین و حساس ترین بخش  این کار می باشد. مدیریت موجودی و انبارداری به فرایند ذخیره سازی موجودی  گفته می شود. در این فرایند محصولات در شرایط مطلوب به چرخه ی تکمیل حواله ارسال می شوند. همین طور این محصولات در انبارهای کوچک تر و مغازه هایی که قابل شناسایی هستند، توزیع می شوند. اکثر خرده فروشی ها با منابع مالی کم اقدام به استفاده از یک فضا به عنوان انبار برای این کار می کنند. انبار به جایی که محصولات در آن نگهداری می شوند، گفته می شود. مرکز بخش هم محلی است که نه تنها محصولات در آن نگهداری می شوند، بلکه به فرایند تکمیل حواله هم وارد می شوند. انبارداری کار ساده ای نمی باشد و مستلزم برنامه ریزی هایی بر پایه ی برخی نکات بنیادی است.

 روش ها و راهکارهایی برای بهینه سازی مدیریت موجودی و انبارداری در کار پخش مواد غذایی وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  • سیستم های مدیریت موجودی: امروزه اهمیت شناسایی و رهگیری محصولات در فرایند انبارداری و مدیریت موجودی بر کسی پوشیده نمی باشد. از این رو برخی ابزارها و سیستم هایی هم برای مدیریت موجودی و انبارداری تعبیه شده اند که در کار پخش مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • تحلیل تقاضا: با افزایش تقاضا و سرعت ورود و خروج کالا در انبار، کنترل فرایند انبارداری و مدیریت موجودی دشوار می شود. این امر موجب ایجاد دغدغه هایی برای مدیران می شود، از این رو با تحلیل تقاضا و کنترل بر ورود و خروج محصولات، مدیران می توانند کنترل دقیقی را بر این فرایند داشته باشند.
  • کنترل کیفیت و کاهش تقاضا: مدیران با برنامه ریزی و بررسی کنترل کیفیت می توانند اقدام به انجام فعالیت هایی نمایند که موجب برآورده شدن سفارشات مشتریان به نحو احسنت شوند. هدف اصلی کنترل کیفیت و کاهش تقاضا، اطمینان از اثربخشی عملیات به صورت کامل می باشد. محصولات و خدمات باید به صورتی باشند که به نحو عالی به دست مشتریان برسند.

 کار پخش مواد غذایی

نحوه ی کسب و کار پخش مواد غذایی

استراتژی های توزیع و فروش مواد غذایی

برای موفقیت کار پخش مواد غذایی نیاز به برخی استراتژی های توزیع و فروش مواد غذایی می باشد. این روش ها و استراتژی ها تاثیر بسیار زیادی در افزایش فروش و کسب درآمد بالا برای این کار دارند. از جمله استراتژی ها و روش های توزیع و فروش مواد غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از شبکه توزیع: استفاده از شبکه ی توزیع یکی از استراتژی های تاثیر گذار در کار پخش مواد غذایی می باشد. مدیریت فروش با انجام برخی فعالیت های مختلف موجب برنامه ریزی، سازماندهی و توسعه ی شبکه ی توزیع می شود. این موضوع بستگی به اندازه ی سازمان شرکت توزیع مواد غذایی دارد.
  • خدمات تحویل سریع: خدمات تحویل سریع یکی دیگر از روش ها و استراتژی های کار پخش مواد غذایی است که موجب ایجاد یک شناخت جامع نسبت به مشتریان می شود. در این روش با استخدام نیروهای فروش می توان موجب افزایش کیفیت خدمات تحویل سریع شد.
  • فروشگاه های عمده فروشی: فروشگاه های عمده فروشی یکی دیگر از استراتژی های توزیع و فروش مواد غذایی می باشد. در این فروشگاه ها محصولات به صورت عمده با قیمت مقرون به صرفه تر به دست خرده فروشان می رسد. عمده فروشان با جذب نیروهای با استعداد و تربیت آن ها از طریق برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی موجب افزایش فروش خود می شوند. سرپرست فروش و یا مدیر فروش در حین کار هم می تواند دوره های آموزشی مستمر را برای بهبود عملکرد بازاریاب ها در نظر بگیرد.
  • راه های نوین فروش آنلاین: به کارگیری راه ها و روش های نوین در فروش آنلاین تاثیر بسیار بالایی در کار پخش مواد غذایی دارد. برای این کار با تهیه ی فرم سفارش کالا و اطلاعات مشتریان می توان از روش های جدید فروش آنلاین بهره مند شد. تهیه ی کاتالوگ و ملزومات دیگر امکان معرفی محصولات به شکل تصویری را برای صاحبان این کسب و کار فراهم می کند.

 کار پخش مواد غذایی

بررسی کار پخش مواد غذایی

جمع بندی

تا به این جای مطالب به بررسی نحوه ی کار پخش مواد غذایی پرداختیم. امیدواریم با مطالعه ی این مطالب به پاسخ تمامی سوالاتی که در ارتباط با کار پخش مواد غذایی در ذهنتان ایجاد شده بود، رسیده باشید. این کار یکی از کسب و کارهای پرسود می باشد که با کسب اطلاعات و دانش اولیه، تمامی افراد می توانند در آن موفق باشند.


      برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.  


 

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر