مشاوره رایگان

ثبت استارتاپ در ایران

| از 0 نظر

در این محتوا به بررسی  ثبت استارتاپ در ایران می پردازیم. اگر قصد افزایش اطلاعات خود را در این زمینه دارید، تا انتهای محتوا همراه ما باشید تا با مراحل ثبت استارتاپ و استارتاپ تاب و مدارک مورد نیاز، مجوزهای لازم، میزان سرمایه ی مورد نیاز و ... آشنا شوید.


برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.  


مراحل ثبت استارتاپ در ایران چیست؟

امروزه ثبت شرکت های استارتاپی به خصوص در بین قشر جوان جامعه بسیار ترویج پیدا کرده است. برای راه اندازی استارتاپ باید در اولین مرحله، اقدامات لازم را در مورد  ثبت آن استارتاپ انجام داد. مراحل ثبت شرکت استارتاپی به صورت زیر است:

  • انتخاب شرکای کاری
  • ثبت نام در سامانه ثبت شرکت
  • انتخاب نام مناسب برای کسب و کار
  • تعیین حوزه فعالیت
  • مشخص کردن آدرس شرکت
  • تعیین سرمایه اولیه
  • تعیین سمت شرکای کار
  • ارائه ی تقاضانامه
  • تکمیل اساسنامه

 ثبت استارتاپ در ایران در قالب های گوناگونی صورت می پذیرد. قالب های ثبت استارتاپ در ایران به صورت: ثبت استارت آپ سهامی خاص، ثبت استارت آپ با مسئولیت محدود، ثبت استارت آپ مختلط سهامی، ثبت استارت آپ تضامنی، ثبت استارت آپ نسبی، ثبت استارت آپ تعاونی می باشد. تجاری سازی ایده ی استارتاپی، مستلزم ثبت استارتاپ است. چون افرادی که می خواهند در قالب شخص حقوقی تجارت کنند، باید یکی از شرکت ها را برای راه اندازی استارتاپ و کسب و کار خود انتخاب کند. اکثر مردم از میان شرکت های هفت گانه ی استارت آپی، شرکت های با مسئولیت محدود یا شرکت های سهامی خاص را برای ثبت انتخاب می کنند. در ادامه به بررسی دو قالب ثبتی محبوب می پردازیم که به شرح زیر هستند:

  • شرکت با مسئولیت محدود: ثبت استارتاپ با قالب شرکت با مسئولیت محدود، بین دو یا چند نفر جهت انجام امور تجاری تشکیل می شود. تفاوت این شرکت با شرکت سهامی خاص در این است که، به هیچ عنوان سهم الشرکه صادر نمی شود. یعنی شرکا در بدو تاسیس شرکت قراردادی را امضا می کنند که سه چهارم سرمایه متعلق به آن ها باشد که این میزان قابل نقل و انتقال نمی شود. در شرکت با سهامی خاص ،سهام منتشر شده نیز قابل نقل و انتقال است. مسئولیت شرکا در برابر قروض و دیون در شرکت با مسئولیت محدود به میزان سهم الشرکه ای است که در بدو تاسیس شرکت، سرمایه گذاری کرده اند. یکی دیگر از قوانینی که شرکت با مسئولیت محدود دارد، این است که با فوت و یا ممنوعیت قانونی یا قضایی هر کدام از شرکا، شرکت منحل می شود. این اساسنامه در شرکت های سهامی خاص چنین شرایطی وجود نداشته و در صورت بروز این گونه مشکلات، شرکت به روند خود ادامه می دهد.
  • شرکت سهامی خاص: در این قالب شرکتی، همه ی سرمایه باید به وسیله ی خود موسسین تامین شود و سرمایه گذار دیگری نمی تواند در این شرکت اقدام به سرمایه گذاری نماید. تعداد موسسین شرکت از سه نفر کمتر نمی توانند باشند. حداقل میزان سرمایه ی مورد نیاز برای شرکت سهامی خاص، یک میلیون ریال است. میزان مسئولیت مدنی سهامداران در برابر قروض و دیون شرکت به اندازه ی مبلغ اسمی سهمی می باشد که سهامداران در بدو ثبت شرکت، به آن میزان سرمایه گذاری کرده اند.  

ثبت استارتاپ در ایران

ثبت استارتاپ در ایران

مدارک لازم برای ثبت استارتاپ در ایران

با ثبت استارتاپ در ایران می توانید شروع به فعالیت قانونی و رسمی نمایید. از طرف دیگر اعتماد افراد را به راحتی می توانید جلب کنید و موجب افزایش اعتبار تجاری خود شوید. برای مدیریت امور مالی باید یک حساب بانکی تجاری داشته باشید، با ثبت شرکت می توانید از حساب بانکی تجاری برخوردار شوید. با ثبت استارتاپ می توانید محصولات و خدمات خود را به ارگان های دولتی ارائه دهید. 

شرایط لازم برای ثبت شرکت استارتاپ در ایران با قالب سهامی خاص به این صورت است که حداقل تعداد موسسان شرکت باید 3 نفر باشند، به اضافه ی دو نفر بازرس  که بازرسین نمی توانند به عنوان سرمایه گذار باشند. 35 درصد از میزان سرمایه ی کلی باید به صورت نقد پرداخت شود. حداقل سرمایه  ی مورد نیاز برای ثبت استارتاپ در قالب شرکت سهامی خاص نباید از یک میلیون ریال کمتر باشد. مدارک مورد نیاز برای ثبت استارتاپ در ایران به  صورت زیر است:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای شرکت استارت آپ
  • اقرار نامه ی امضا شده توسط هر کدام از اعضا
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری تهیه شده از مراکز پلیس به اضافه ی 10
  • اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در صورت نیاز
  • اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت به وسیله ی وکیل انجام بپذیرد.

ثبت استارتاپ در ایران

ثبت استارتاپ در ایران  


برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید. 


 نحوه گرفتن مجوز و ثبت استارتاپ در ایران

برخی از افراد در زمان شروع راه اندازی و ثبت استارتاپ خود، به مسائل حقوقی آن توجه نمی کنند. عدم توجه آن ها موجب می شود که در ادامه ی پروسه ی کاری با مشکل روبرو شوند. برخی الزامات قانونی برای انجام فعالیت های اینترنتی وجود دارند که عدم توجه به آن ها منجر به فیلتر شدن سامانه و یا منع فعالیت استارتاپ می شود. یکی از مشکلاتی که در هنگام ثبت استارتاپ در ایران ممکن است با آن مواجه شوید، عدم آگاهی برای اجباری بودن دریافت مجوز است. سه نوع مجوز مورد نیاز برای کسب و کارهای اینترنتی لازم است. نحوه ی گرفتن مجوزها و ثبت استارتاپ در ایران به صورت زیر است:

  • مجوز صنفی: مجوز صنفی یا پروانه کسب، یکی از مجوزهای مورد نیاز برای ثبت استارتاپ در ایران است که باید قبل از هر کاری، به دنبال پروانه کسب و کار صنف مرتبط باشید. اگر صنف خاصی را برای استارتاپ خود پیدا نکردید، پروانه کسب خود را می توانید از اتحادیه ی کسب و کارهای مجازی دریافت کنید.
  • نماد اعتماد الکترونیک: یکی دیگر از مجوزهای لازم برای ثبت استارتاپ در ایران، دریافت مجوز «ای نماد» است. بعد از بررسی وب سایت و احراز هویت و صلاحیت مالک، برای مدت زمان یک سال نماد اعتماد الکترونیک صادر می شود. تمامی کسب و کارهای مجازی معتبر و قانونی دارای این نماد هستند.
  • مجوز ساماندهی: مجوز ساماندهی سومین مجوز مورد نیاز برای ثبت استارتاپ در ایران است. وب سایتی که این مجوز را دریافت می کند، به مرکز توسعه ی فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وابسته می شود. این سامانه وظیفه ی جمع آوری اطلاعات مدیران تمامی سایت ها و سامانه های اینترنتی را دارد. از اصلی ترین مزایای دریافت مجوز ساماندهی در دریافت نماد طلایی است. کسب و کارهای اینترنتی که دارای نماد طلایی هستند امکان فیلترینگ شدن آن ها وجود ندارد.

ثبت استارتاپ در ایران

ثبت استارتاپ در ایران

سرمایه لازم برای ثبت استارتاپ در ایران

یکی از اصلی ترین نگرانی های افرادی که قصد ثبت استارتاپ را در ایران دارند، سرمایه ی اولیه است. سرمایه ی اولیه، تمامی فعالیت های یک استارتاپ و عناصر مرتبط با آن را تحت الشعاع قرار می دهد. یکی از مهم ترین تصمیمات هر شخص و  هیجان انگیزترین لحظات او در راه اندازی یک استارتاپ یا همان کسب و کار است. شخصی که به عنوان موسس، قصد سرمایه گذاری را برای راه اندازی یک استارتاپ را دارد، همیشه این اضطراب را دارد که آیا می تواند از پس هزینه های ضروری این استارتاپ برآید یا خیر. چون میزان سرمایه، تعیین کننده ی کیفیت فعالیت ها می باشد. برای همین خاطر، نحوه ی مدیریت سرمایه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

برای شروع کار ثبت استارتاپ در ایران و راه اندازی کسب و کار، سعی کنید از حداقل ها شروع کرده و بی گدار به آب نزنید. باید درک درستی از بازار و ایده داشته باشید. در ابتدا سعی کنید تمامی کارها را محتاطانه شروع کنید.  قبل از راه اندازی استارتاپ خود درآمد و میزان هزینه های مورد نظر را تخمین بزنید. میزان سرمایه ی مورد نیاز برای ثبت استارتاپ در ایران با توجه به تخمین های  U.S. Small Business Administration   ، نزدیک به سه هزار دلار می باشد که با در نظر گرفتن نوع استارتاپ و وسعت آن، میزان سرمایه کاهش و یا افزایش می یابد.

ثبت استارتاپ در ایران

ثبت استارتاپ در ایران

بهترین استارتاپها در ایران کدامند؟

  • فروشگاه های خرده فروشی اینترنتی: یکی از موفق ترین استارتاپ های فروشگاهی، دیجی کالا می باشد که یک موتور جست و جوی هوشمند خرید است. دیجی کالا به عنوان واسطه بین فروشندگان و خریداران می باشد، مشتریان می توانند محصولات خود را در این پلتفرم از بین فروشنده های متعدد پیدا کرده و با مقایسه ی قیمت آن ها، بهترین قیمت را انتخاب و خریداری کنند.
  • خرید و فروش کالا: دیوار و شیپور یکی دیگر از بهترین استارتاپ های ایرانی هستند. این استارتاپ در زمینه ی خرید و فروش لوازم نو و یا دست دوم به عنوان واسطه عمل می کند. خریداران می توانند با استفاده از این پلتفرم می توانند با فروشندگان ارتباط برقرار کنند.
  • استارتاپ علی بابا: در حوزه ی سفر و گردشگری، یکی از موفق ترین استارتاپ های ایرانی، علی بابا می باشد. این استارتاپ به عنوان موفق ترین ارائه دهنده ی خدمات گردشگری در ایران شناخته شده است.
  • اسنپ: اسنپ یک سرویس درخواست خودرو به صورت آنلاین می باشد که الهام گرفته از برنامه ی شرکت حمل و نقل «اوبر» در آمریکا است. امروزه بیشتر افراد از این پلتفرم برای حمل و نقل داخل شهری خود استفاده می کنند.
  • کافه بازار: یکی دیگر از موفق ترین استارتاپ های ایرانی، کافه بازار می باشد که ورژن ایرانی نرم افزار Google Play است. این اپلیکیشن در سیستم عامل های اندروید کار می کند و افرادی که گوشی های اندرویدی دارند، می توانند با استفاده از کافه بازار، برنامه های موبایلشان را دانلود کنند.
  • آپارات: آپارات یکی از بهترین و موفق ترین استارتاپ های ایرانی در زمینه ی اشتراک گذاری ویدیو می باشد. آپارات، نسخه ی ایرانی یوتیوب است که هم اکنون مورد استقبال مردم زیادی واقع شده است. افراد می توانند با استفاده از این پلتفرم بدون فیلتر به تماشای فیلم ها و انواع ویدیوها در زمینه های علمی، آموزشی و ورزشی و ... بپردازند.
  • جابینجا: جابینجا یکی از موفق ترین استارتاپ های ایرانی در حوزه ی استخدام و کاریابی می باشد. جابینجا یک رابط و واسطه بین کارفرما و کارجو است.
  • آچاره: آچاره یک بازار آنلاین خدماتی است که در صورت نیاز به هرگونه خدمات، در کمترین زمان متخصصانی که در این پلتفرم عضو هستند، خود را به محل مورد نظر می رسانند. خدمات این پلتفرم از نظافت منزل شروع می شود تا تعمیرکاری، نصب کولر، لوله بازکنی و ...

 ثبت استارتاپ در ایران

ثبت استارتاپ در ایران  


برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید. 


  

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر