مشاوره رایگان

کارآفرینی زنان روستایی

| از 0 نظر

در این محتوا در مورد عوامل موثر بر کارآفرینی زنان روستایی مطالبی آماده کرده ایم و تمامی جوانب را در این راستا مورد بررسی قرار داده ایم. اگر دوست دارید در این زمینه اطلاعات خود را افزایش دهید، با ما همراه باشید.


برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.   


طرح های توجیهی کارآفرینی زنان روستایی

 کارآفرینی زنان روستایی موجب حمایت از پایداری اقتصاد محلی در روستا می شود و کیفیت زندگی روستاییان را بهبود می بخشد.  امروزه در راستای آگاه سازی جامعه و دفاع از حقوق زنان فعالیت های متنوعی در این زمینه صورت می پذیرد. کارآفرینان با تجزیه و تحلیل ظرفیت ها، استعداد ها و فرصت های هر منطقه می توانند اقدام به ارائه ی چالش ها و راهکارهای زیاد و متعددی برای کارآفرینی زنان روستایی نمایند. طرح های توجیهی کارآفرینی زنان روستایی به صورت زیر هستند:

  • طرح توجیهی کارآفرینی زنان روستایی در تولید انبوه گوشت بوقلمون: از آن جایی که پرورش بوقلمون نسبت به کشاورزی و دامداری نیاز به آب کمتری دارد، بانوان روستایی می توانند با خرید چند جوجه بوقلمون، اقدام به کارآفرینی کنند. چون شرایط و فضای نگهداری از جوجه ها هم در محیط روستایی وجود دارد. بانوان با انجام این کار می توانند در مدت زمان کمی به درآمد قابل توجهی برسند.
  • طرح توجیهی کارآفرینی زنان روستایی با خدمات گردشگری: بانوان روستایی می توانند با تبدیل کردن خانه های روستایی خود به یک مکان مناسب جهت گردشگری، توریست های داخلی و خارجی زیادی را جذب کرده و به موفقیت های بسیار بزرگی دست پیدا کنند. رفت و آمد گردشگران به روستاها می تواند موجب رونق اقتصاد روستایی شده و بانوان روستایی می توانند از درآمد بسیار بالای این کار بهره مند شوند.
  • طرح توجیهی کارآفرینی زنان روستایی با تولید صنایع دستی: از دیرباز تا به امروز، صنایع دستی روستایی مورد توجه بخش گردشگری و صادراتی کشور بوده است. مخصوصا امروزه استفاده از صنایع دستی در دکوراسیون منازل مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است.
  • طرح توجیهی کارآفرینی زنان روستایی با تولید و فروش لباس های محلی: لباس های محلی هر منطقه روستایی هم مانند صنایع دستی برای گردشگران بسیار جذاب می باشد. زنان روستایی می توانند با تولید و یا دوخت انواع لباس های محلی و یا بافت جوراب ها و کلاه های بافتنی، به درآمد خوبی برسند.
  • طرح توجیهی کارآفرینی زنان روستایی با پرورش آلوئه ورا: در صورتی که آب و هوای روستایی برای پرورش آلوئه ورا مناسب باشد، بانوان می توانند به پرورش گیاه آلوئه ورا پرداخته و با ایجاد کارآفرینی چند نفر را هم مشغول کنند. با فروش محصولات تهیه شده از این گیاه می توان تجارتی پر سود برای خود رقم زد.

کارآفرینی زنان روستایی

کارآفرینی زنان روستایی

عوامل موثر بر کارآفرینی زنان روستایی چیست؟

عوامل مختلفی در ایجاد و گسترش کارآفرینی زنان روستایی تاثیر گذار است و بررسی این عوامل می تواند زمینه را بهتر و دقیق تر مشخص کند. چون برنامه ریزی برای رفع این عوامل می تواند بستر مناسب  و کارآمدی برای شروع کارآفرینی ایجاد کند. بیشتر بانوان روستایی و عشایر، در خانه و یا بیرون از آن بیشتر از مردان کار می کنند. ولی این سوال که بانوان در روستا چگونه می توانند به درآمد خانواده کمک کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد. چون اگر به این موضوع توجه نشود، به مرور زمان بخش عمده ای از صنایع دستی کشور به فراموشی سپرده می شود. روستاییان بیشتر به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. به صراحت می توان گفت که بخش اعظم میوه جات و سبزی جات مصرفی شهرنشینان از طریق روستا تامین می شود.

زنان در روستاها همانند آقایان نقش بسیار مهمی را برعهده دارند. به این صورت که نیمی از نیروی انسانی فعال در حوزه ی اقتصادی روستاها، زنان روستایی به شمار می آیند.  یکی از اولین و مهم ترین عوامل موثر بر کارآفرینی زنان روستایی در ایجاد انگیزه کار کردن در آن ها می باشد. البته عوامل زیادی هم در ایجاد انگیزه ی کار کردن در بانوان تاثیر می گذارند، مانند: میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، نوع محیط خانواده، شرایط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی هر منطقه، تعداد اعضای خانوار و ...

در صورتی که منابع آموزشی مفیدی در اختیار زنان روستایی قرار بگیرد آن ها با آگاهی و تجربه ی کافی وارد بازار کار می شوند. از همه مهم تر فرصت های شغلی زیادی برای آن ها ایجاد می شود.  

کارآفرینی زنان روستایی

کارآفرینی زنان روستایی  


برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.    


کارآفرینی برای زنان روستایی

 کارآفرینی زنان روستایی به این صورت است که، زنان کارآفرین روستایی به تنهایی و یا با مشارکت، کسب و کاری را راه اندازی می کنند. آن ها با در نظر گرفتن تمامی خطرهای مالی و اجتماعی، اقدام به نوآوری محصولات جدیدی می کنند. بسترهای مناسب زیادی برای کارآفرینی در روستاها وجود دارند. به دلیل پتانسیل بالایی که روستاها برای ایجاد کسب و کارهای زیادی دارند، با به کارگیری نوآورانه ی منابع و امکانات در روستاها می توان فرصت های شغلی زیادی برای بانوان با هزینه کم ایجاد کرد.

  • کارگاه های میوه خشک کنی: یکی از ایده های کارآفرینی زنان روستایی، کارگاه های میوه خشک کنی می باشد. بانوان روستایی می توانند با خشک کردن انواع میوه ها و محصولات مزارع و باغ های خود به درآمد معقولی برسند. از جمله محصولات میوه ی خشک ها، شامل انواع آلوها و قیسی ها می باشد.
  • پرورش قارچ: امروزه مصرف قارچ در سبد غذایی اکثر خانه ها وجود دارد. بانوان روستایی می توانند به راحتی با فراهم کردن بستری مناسب جهت تولید قارچ، اقدام به پرورش آن نمایند.
  • سبزی پاک کنی: از آن جایی که مناطق روستایی دارای انواع سبزی های کوهی و معطر ارگانیک است، بانوان روستایی با پاک کردن آن ها و بسته بندی کردن انواع سبزی ها می توانند آن ها را برای فروش به شهر فرستاده و از این روش کسب درآمد کنند.
  • تولید عسل با کیفیت: یکی دیگر از مواردی که بانوان روستایی به راحتی می توانند در کنار سایر فعالیت های روستایی دیگر خود انجام دهند، تولید عسل مرغوب می باشد. بازار فروش عسل های طبیعی و با کیفیت همیشه وجود دارد.
  • تولید زعفران: امروزه تولید و پرورش زعفران در داخل خانه های مسکونی و فضاهای بسیار کوچک هم قابل انجام می باشد. بانوان روستایی می توانند این کار را به صورت گستره در روستا انجام دهند و به سود بسیار خوبی برسند.
  • عرضه ی تخم مرغ های محلی: بانوان روستایی می توانند از طریق نگهداری مرغ های تخم گذار و عرضه ی تخم مرغ های محلی به درآمد بسیار بالایی برسند.
  • کاشت چای: در صورتی که کاشت بوته های چای با شرایط آب و هوایی و اقلیمی منطقه ی شما متناسب باشد، می تواند یکی از ایده های کارآفرینی برای زنان روستایی باشد. بانوان با کاشت چای می توانند موجب کارآفرینی شده و به درآمد خوبی در سال برسند.
  • گیاهان دارویی: روستاها بستر مناسبی برای رشد انواع گیاهان دارویی می باشد. بانوان روستایی می توانند در مزرعه های خود اقدام به کاشت گیاهان دارویی نمایند. آن ها می توانند از این طریق به درآمد مناسبی برسند.
  • پرورش بلدرچین: امروزه استفاده از گوشت و تخم بلدرچین بسیار رواج پیدا کرده است. از آن جایی که تخم بلدرچین در رشد بچه ها تاثیر بسیار زیادی دارد، بانوان روستایی می توانند با پرورش بلدرچین و فروش تخم آن، به درآمد بالایی برسند.

 کارآفرینی زنان روستایی

کارآفرینی زنان روستایی

کارآفرینی توسعه گردشگری با همکاری زنان روستایی

کارآفرینی توسعه گردشگری با همکاری زنان روستایی در مناطقی که هنوز بکر و دست نخورده هستند می تواند گامی برای موفقیت باشد. چون تصور اکثر گردشگران از روستا، طبیعتی تمیز و بدون آلودگی با هوایی سالم و مواد غذایی طبیعی و ارگانیک می باشد. از آن جایی که محیط روستایی از فضا و منابع طبیعی زیبایی برخوردار می باشد، با فراهم کردن امکانات اردویی و فضای اختصاصی کافی، می توان موجب جذب گردشگران زیادی شد. نقش زنان روستایی در کارآفرینی توسعه گردشگری می تواند در ایجاد فضایی برای اقامت و تهیه ی خورد و خوراک محلی برای آن ها باشد. بانوان می توانند با دایر کردن رستوران های بومی و اقامتگاه های جذاب با بافت سنتی، موجب جذب گردشگران و توریست های داخلی و خارجی زیادی شوند.

 زنان روستایی می توانند با فروش فرآورده های دامی و ارگانیک و صنایع دستی خود به عنوان سوغاتی به گردشگران، به کسب درآمد رسیده و کارآفرینی نمایند. به عنوان نمونه در کاشان فصل گلاب گیری و فروش عرقیات به یکی از جاذبه های گردشگری در سال تبدیل شده است و سالانه در این فصل در هر خانه بیش از 10 نفر مشغول به کار و درآمد زایی هستند.

کارآفرینی زنان روستایی

کارآفرینی زنان روستایی

کارآفرینی زنان روستایی با تولید محصولات در محل زندگی

زنان روستایی  از زمان های گذشته تا به امروز مسئولیت های زیادی بر عهده داشته اند و بخش های مختلف کشاورزی از قبیل: کاشت، داشت و برداشت محصولات بر عهده ی زنان روستایی است. از دیگر مسئولیت بانوان روستایی، امور مربوط به دامپروری می باشد. زنان روستایی تقریبا 70 درصد امور دامپروری را مانند بردن گله به چرا و دوشیدن شیر و تهیه ی فرآورده های لبنی و خوراکی را برعهده دارند. از دیگر موارد کارآفرینی زنان روستایی در دباغی پوست و تهیه ی مشک است.  آن ها برای تهیه ی انواع لباس ها، ابتدا از اقدام به پشم چینی دام می کنند و بعد از پشم ها، نخ ریسی کرده و با نخ ها لباس تهیه می کنند. از دیگر کارآفرینی زنان روستایی با تولید محصولات محل، می توان به بافتن فرش و گلیم و جاجیم اشاره کرد. همین طور پرورش کرم ابریشم برای تهیه ی پارچه های ابریشمی یکی دیگر انواع کارآفرینی بانوان روستایی است.

زنان روستایی با الهام گرفتن از طبیعتی که در آن قرار دارند، می توانند تمامی احساسات خودشان را در زمان بافت، بر روی طرح گلیم آورده و موجب خلق یک طرح زیبایی شوند. زنان روستایی فرش ها و گلیم های بسیار زیبایی را می بافند و به دلیل طرح های خاصی که دارند، بیشتر مورد توجه خریداران ایرانی و خارجی قرار می گیرند. همین طور بانوان روستایی در صورت داشتن مهارت و زمینه ی تخصصی خاصی، می توانند با برگزاری کلاس های آموزشی به درآمد خوبی برسند.

امروزه به دلیل این که مردم دیگر زمان کافی برای درست کردن چاشنی های غذایی را ندارند، مجبور هستند که از محصولات کنسروی و یا کارخانه ای استفاده کنند. درست کردن چنین محصولاتی که فاسد شدن آن ها کمتر باشد، می تواند موجب کارآفرینی زنان روستایی شود. اگر از کیفیت بالایی برخوردار باشند به طبع فروش بالایی خواهند  داشت. بانوان روستایی با راه اندازی چنین کسب و کاری می توانند موجب کارآفرینی چندین نفر دیگر هم شوند و به کسب درامد بالایی دست پیدا کنند.

کارآفرینی زنان روستایی

کارآفرینی زنان روستایی

جمع بندی

کارآفرینی زنان روستایی می تواند نقش به سزایی را در بهبود شرایط اقتصادی روستاییان شود. فرصت ها و زمینه های زیادی برای کارآفرینی بانوان وجود دارد. زنان روستایی می توانند با شناسایی فرصت های موجود در محیط خود و تبدیل آن ها به یک شغل، موجب کارآفرینی افراد زیادی هم شوند.


برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.   


 

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر