مشاوره رایگان

استارتاپ پزشکی

5.0| از 2 نظر

آیا موفق ترین استارتاپ های پزشکی را می شناسید؟ یک سوال واجب تر؛ اصلا می دانید استارتاپ پزشکی یعنی چه؟!

حقیقت این است که استارتاپ های حوزه سلامت جزء استارتاپ هایی هستند که سروصدای چندانی ندارند. این کسب و کارها خودشان را درگیر حاشیه و هیاهوی رسانه ای نکرده و در سکوت تقریبا مطلق کارشان را می کنند. الحق و الانصاف که کارشان هم درست است! حتما می خواهید بگویید دست نگه دار آقا، این استارتاپ پزشکی که می گویی، دقیقا چیست؟ چه می کند؟ نکند فقط ما هستیم که اطلاعات چندانی راجع به آن نداریم و دیگران زیر و بَمَش را از بَرَند؟!

نه دوست عزیز؛ چنین نیست. اگر اطلاعات به درد بخوری در این زمینه ندارید، بد به دلتان راه ندهید؛ چون تنها نیستید! خیلی از مردم حتی اسم سازمان جهانی بهداشت هم به گوششان نخورده است، چه برسد به این که استارتاپ های پزشکی را بشناسند و با کاروبارشان آشنا باشند! من قصد دارم بحث امروزمان را به استارتاپ های پزشکی اختصاص بدهم تا هر جا این بحث شیرین به میان آمد، شما هم حرفی برای گفتن داشته باشید. چطور است؟! موافقید؟!

استارتاپ پزشکی

استارتاپ پزشکی


 برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.   


مفهوم استارتاپ پزشکی چیست؟

بگذارید پیش از پرداختن به بررسی مفهوم استارتاپ پزشکی و بحث درباره آن، نخست مفهوم استارتاپ را برایتان روشن کنم. مسلما اگر درک درستی از مفهوم استارتاپ نداشته باشید، آن گونه که باید و شاید متوجه مفهوم استارتاپ پزشکی نخواهید شد. از قدیم و  ندیم گفته اند خِشت اول گَر نَهَد معمار کَج، تا ثریا می رود دیوار کَج. اجازه بدهید بنده به عنوان معمار خشت اول را درست و اصولی بگذارم که سرسَری از ماجرا رد شدن به دردسرهای بعدش نمی ارزد!

خُب استارتاپ یعنی چه؟

استارتاپ واژه ای است که زمان زیادی از ترویج آن نمی گذرد. اگر بخواهیم در تاریخ عقب گَرد کنیم، ردپای این اصطلاح را در یک یا نهایتا دو دهه پیش خواهیم دید. البته چون این واژه به عقیده خیلی ها لاکچری و با پرستیژ است، شاهد استفاده پر تکرار از آن حتی برای مشاغلی هستیم که هیچ ارتباطی به این بحث ندارند! شکی نیست که تنها واژه استارتاپ را یدک کشیدن نقشی در اعتبار کسب و کارها ندارد. آنچه مهم است و موفقیت را برای کسب و کارها به ارمغان می آورد، تلاش و کوشش اعضای تیم است، نه صرفا یک واژه که خیلی ها حتی معنای آن را هم نمی دانند!

اگر گوگل را به دنبال مفهوم استارتاپ زیر و رو کرده باشید، حتما متوجه شده اید که وب سایت ها و منابع  اینترنتی گوناگون تعریف های متفاوتی از این واژه ارائه داده اند. تعاریفی که گاها زمین تا آسمان با هم فرق داشته و کمی تا قسمتی اشتباهند! خُب حالا می رویم سراغ تعریف بنده از استارتاپ!

استارت یک پروژه است. پروژه ای که در طی آن  اعضای تیم دست به دست هم داده و یک ایده خام را با تلاش و کوشش و راه حل های خلاقانه به یک محصول تبدیل نموده و آن را می فروشند. هدف از تولید این محصول چیست؟!

برطرف کردن نیاز مشتریان!

این از تعریف استارتاپ. از هر چه بگذریم، سخن استارتاپ پزشکی خوش تر است. پس بیایید برویم سر اصل مطلب! استارتاپ پزشکی چگونه استارتاپی است؟

آشنایی با مفهوم استارتاپ پزشکی

امروزه ظهور استارتاپ های پزشکی دنیای سلامت را دچار تغییر و تحول کرده است. این را من نمی گویم. آمار و ارقام می گویند! هر روز صبح که از خواب بیدار می شویم، با شنیدن اخبار نوآوری های فناوری اطلاعات در زمینه پزشکی به وجد می آییم. همین مشاوره آنلاین پزشکی یا جراحی های تهاجمی تخصصی و فوق تخصصی از راه دور با پیشرفته ترین ربات های پزشکی نمود استارتاپ های موفقی هستند که در عرصه پزشکی می درخشند.

استارتاپ پزشکی به این معنا است که شما یک کسب و کار قابل توسعه طراحی نموده و راه اندازی کنید که به وسیله آن بتوانید بخشی از مشکلات بیماران و عموم مردم را در حوزه پزشکی مرتفع ساخته و بدین ترتیب گامی مهم در راستای ارائه خدمات بهتر و با کیفیت تر به آن ها بردارید. به عنوان مثال اکوسیستمی که این امکان را به بیماران می دهد که تفسیر برگه های مختلف از پزشکی گرفته تا دندانپزشکی و فیزیوتراپی و ام آر آی و... را از طریق یک سیستم آنلاین از پزشک معتبر دریافت نمایند، یک نمونه استارتاپ پزشکی موفق است. اصلا چرا راه دور برویم. همین که روی کاناپه منزلتان لم می دهید، قهوه تلخ می نوشید و خیلی راحت از طریق نوبت دهی آنلاین از پزشک مورد نظرتان وقت می گیرید، در حال استفاده از یک استارتاپ پزشکی هستید!

حالا که با مفهوم استارتاپ پزشکی آشنا شدیم، وقت آن فرا رسیده است که به معرفی استارتاپ های موفق پزشکی بپردازیم. بله؛ استارتاپ ها هم موفق و ناموفق دارند! نه این که فکر کنید استارتاپ های موفق ایده های پیچیده تری دارند و کارهای عجیب و غریب می کنند. نه؛ آن ها فقط در تولید محصول و فروش آن به مشتریان موفق تر از دیگر استارتاپ ها عمل می کنند و به همین خاطر لقب موفق را از آنِ خود می نمایند!

استارتاپ پزشکی

استارتاپ پزشکی


  برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.   


استارتاپ های موفق پزشکی

همان طور که در جریان هستید، حوزه پزشکی در ایران ساختاری سنتی دارد. می پرسید یعنی چه؟! خدمتتان عرض می کنم.

شما اگر خدای نکرده بیمار شوید، چه می کنید؟! البته با فرض این که پای استارتاپ های پزشکی به این حوزه باز نشده است! به احتمال قریب به یقین سوار خودرویتان می شوید، اگر داشته باشید، اگر نه که مجبورید زنگ بزنید آژانس بیاید. کلی پول بنزین یا هزینه آژانس می دهید و خودتان را به فلان مرکز درمانی در آن طرف شهر می رسانید.

اگر از وقت گرانبهایی که در ترافیک و شلوغی هدر داده اید، فاکتور بگیریم؛ تا رسیدن به مطب دکتر آن هم فقط برای اخذ نوبت کلی هزینه کرده اید. اگر بخت با شما یار و دکتر سرش خلوت باشد، هزینه ویزیت را می پردازید و به حضور ایشان می رسید. اما اگر شانس به شما پشت کرده باشد، ناچارید برای یک روز دیگر نوبت بگیرید. خلاصه این که تا موفق شوید دکتر را ملاقات کنید و مشکلتان را با او در میان بگذارید، کیسه تان خالی و بیماری تان شدیدتر شده است! دردسرهای خرید دارو، نبود دارو، آزمایش، شلوغی آزمایشگاه، نبود نوبت، جواب آزمایش و... را هم به این لیست بلند بالا بیفزایید تا متوجه سنتی بودن ساختار حوزه پزشکی در ایران بشوید!

اگر ساختار سنتی نبود چه؟!

اگر ساختار سنتی نبود، همان طور که زیر پتو دراز کشیده اید و سوپ داغتان را نوش جان می کنید؛ از طریق نوبت دهی آنلاین برای فلان روز نوبت می گیرید. همان روز به مطب مراجعه نموده و بدون صرف وقت ویزیت می شوید. داروهایتان را بدون دغدغه ایستادن در صف داروخانه و نبود دارو از داروخانه آنلاین سفارش می دهید. اگر نیاز به چکاپ و آزمایش داشتید، آنلاین نوبت می گیرد و جواب آزمایش را هم به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری دریافت کرده و به پزشک معتبر نشان می دهید. اصلا چرا لقمه را دور سرتان بچرخانید؟! اگر  مشکلتان چندان جدی نیست که انشاءالله نیست، می توانید به صورت آنلاین با پزشکتان صحبت کنید و از توصیه های او بهره مند شوید! فوق العاده است، نه؟!

البته این که می گویم حوزه پزشکی در کشور ما ساختاری سنتی دارد، به این معنا نیست که این حوزه هیچ بویی از پیشرفت نبرده و تحت تاثیر تکنولوژی قرار نگرفته است. نه اتفاقا ما استارتاپ های پزشکی موفق بسیاری داریم که به داد بیماران رسیده اند و کار را برایشان ساده کرده اند. منظورم از سنتی بودن این حوزه این است که جا برای پیشرفت زیاد دارد!  

دوست دارید با استارتاپ های موفق ایرانی در حوزه پزشکی آشنا شوید؟!

  • استارتاپ پزیکاتو؛ نمونه بارز یک استارتاپ پزشکی موفق

استارتاپ پزیکاتو یکی از موفق ترین استارتاپ های پزشکی در ایران است. به لطف پزیکاتو و ارائه اطلاعات تماس و سیستم نوبت دهی آنلاین آن بیماران از شر دردسرهای اخذ نوبت خلاص شده اند. البته ماجرای خوبی های پزیکاتو به همین جا ختم نمی شود. این استارتاپ پزشکی بی نظیر زمینه ای را فراهم ساخته است که بیماران داروهای نایاب تجویز شده توسط پزشک را خیلی ساده و بی دردسر از طریق این سامانه تهیه کنند. تماس متنی یا تصویری با پزشک از دیگر مزایای پزیکاتو است که حیف است از قلم بیفتد!

  • استارتاپ دکتر ساینا؛ یکی از موفق ترین استارتاپ های حوزه سلامت

دکتر ساینا یکی دیگر از موفق ترین استارتاپ های حوزه سلامت است که بیماران به یُمن وجود آن می توانند فارغ از محدودیت های مکانی و زمانی اقدام به دریافت نوبت از بیمارستان ها و کلینیک های مختلف نمایند. علاوه بر این، دکتر ساینا بیماران را از الزام حضور در مراکز درمانی بی نیاز کرده است. می پرسید چگونه؟!

خیلی ساده و از طریق ارسال یک متن یا ویدئو برای پزشک متخصص. بله جانم؛ ویدئو بفرست، مشاوره بگیر!

  • استارتاپ بهزی؛ قدم به قدم تا درمان کامل

بهزی نمونه یک استارتاپ پزشکی موفق است که هدف از راه اندازی آن طی کردن روند درمان بیماران به طور صحیح عنوان شده است. با وجود بهزی بیماران می توانند سوالات خود را در طی پروسه درمان با پزشک معالج در میان بگذارند و پاسخ مستقیم دریافت کنند. بدین ترتیب روند درمان بیماران به بهترین نحو ممکن کامل می شود!

استارتاپ پزشکی

استارتاپ پزشکی

ایده های استارتاپ مهندسی پزشکی

مسلما استارتاپ های پزشکی با استارتاپ های مهندسی پزشکی فرق دارند. همان طور که خودِ پزشکی و مهندسی پزشکی فرق دارند! مهندسی پزشکی که آن را تحت عنوان مهندسی زیست پزشکی نیز می شناسند، علمی است که بین علوم مهندسی و دانش پزشکی ارتباطی منطقی  برقرار می کند. کار پزشک چیست؟!

آفرین؛ پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها. خُب حالا کار مهندس پزشکی چیست؟!  

ساخت و نگهداری ابزارهایی که پزشک با استفاده از آن ها به پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها می پردازد. حال که کم و بیش با علم مهندسی پزشکی آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده که به معرفی ایده های استارتاپ مهندسی پزشکی بپردازیم!

  • تولید مواد مصنوعی گرافت استخوانی

یکی از بی نظیرترین و ناب ترین ایده های استارتاپ مهندسی پزشکی تولید مواد مصنوعی گرافت استخوانی است. این مواد می توانند سلول های بنیادی را تحریک نموده و بدین ترتیب بدن را وادار به ساخت استخوان کنند. می دانید چرا می گوییم این ایده بی نظیر است؟!

همان طور که در جریان هستید، آمار ابتلا به بیماری های مفصلی و استخوانی در جامعه امروز ما به طور تامل برانگیزی در حال رشد است. همه این مشکلات هم زیر سر تصادفات، تومورها و عفونت ها است. از همین رو امروزه نیاز به پیوند استخوان به یک نیاز مبرم و غیر قابل انکار تبدیل شده است. نیازی که تولید مواد مصنوعی گرافت استخوانی آن را برطرف خواهد ساخت!

  • هندیپاک

هندیپاک یکی دیگر از ایده های به درد بخور استارتاپ مهندسی پزشکی است که برای ضدعفونی دست ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه از یک محفظه که سیستمی مشابه سیستم شیشه شوی خودروها در آن تعبیه شده، تشکیل شده است. این سیستم ماده ضدعفونی کننده را از طریق یک نازل به دست کاربر اسپری می کند.

  • بادی آنالایزر

بادی آنلایزر دستگاهی غیر تهاجمی است که با صرف هزینه ناچیز ترکیبات بدن اعم از چربی، عضله و آب را تخمین می زند. تنها در عرض 30 ثانیه با دقت 98 درصد. فوق العاده است. نه؟!

موارد فوق الذکر تنها نمونه هایی از بی نهایت ایده استارتاپ پزشکی هستند که زندگی را برای همه ما ساده تر می کنند!

استارتاپ پزشکی

استارتاپ مهندسی پزشکی

استارتاپ تجهیزات پزشکی

استارتاپ تجهیزات پزشکی یکی دیگر از استارتاپ هایی است که خوشبختانه بازار آن در کشور ما حسابی داغ است! متخصصان حوزه تجهیزات پزشکی آستین همت بالا زده و دست در دست هم برای عملی کردن ایده‌های ناب خود تلاش می‌کنند. چرا؟! چون می‌خواهند ایده خام خود را پرورش داده، آن را در قالب یک محصول همه چیز تمام و کاربردی به بازار ارائه بدهند و بدین ترتیب گامی بلند در راستای بهبود سلامت جامعه بردارند.

  • استارتاپ نبض

استارتاپ نبض یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های تجهیزات پزشکی در ایران است که توسط جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های الکترونیک، مخابرات، مهندسی نرم افزار، مکانیک و علوم پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، صنعتی شریف و خواجه نصیر راه اندازی شده است. اولین محصولی که استارتاپ نبض روانه بازار ساخته است، گوشی پزشکی دیجیتال هوشمند است. با وجود این گوشی کاربردی دیگر شنیدن صدای قلب و ریه بیماران کار سختی نیست!

  • استارتاپ نینیکس

استارتاپ نینیکس یکی دیگر از موفق‌ترین استارتاپ‌های تجهیزات پزشکی است که با ارائه یک ابزارک سنجش سلامت نوزاد به اوج شهرت و محبوبیت رسید. این دستگاه قادر به پایش پیوسته ضربان قلب، دمای بدن، وضعیت خواب و نرخ تنفس نوزاد می‌باشد. جالب است بدانید که ابزار مذکور کلیه این اطلاعات را به واسطه یک نرم افزار موبایل در اختیار والدین کودک قرار می‌دهد تا خیالشان از سلامت دلبندشان راحت باشد. دایه مهربان‌تر از مادر که می‌گویند، همین است!  

  • استارتاپ کیدک

استارتاپ کیدک یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های تجهیزات پزشکی در ایران است. آنچه کیدک را به استارتاپی صاحب اسم و رسم تبدیل کرده، دماسنج دیجیتالی کوچکی است که با قرار گرفتن در زیر بغل نوزاد در بازه‌های زمانی دلخواه مانند هر 15 دقیقه یک بار، هر 30 دقیقه یک بار و... تب نوزاد را سنجیده و نتیجه را از طریق اپلیکیشن نصب شده بر روی موبایل والدین به آن‌ها اطلاع می‌دهد. نکته جالب توجه این جا است که به محض بالا رفتن تب نوزاد از سطح مشخص شده، کیدک از طریق گوشی موبایل به والدین هشدار می‌دهد!

  • استارتاپ فن آسا

استارتاپ فن آسا نمونه یک استارتاپ تجهیزات پزشکی همه چیز تمام است. این استارتاپ در تلاش است تا ابزارهای هوشمند و نوینی را در زمینه توانبخشی طراحی و تولید نموده و بدین ترتیب زندگی راحتی را به بیماران هدیه دهد. قاشق یار هوشمند محصولی بی نظیر از این استارتاپ موفق ایرانی است. این قاشق به افرادی که از لرزش دست رنج می‌برند، کمک می‌کند که راحت‌تر غذا بخورند.

استارتاپ پزشکی

استارتاپ تجهیزات پزشکی

موفق ترین استارتاپ پزشکی و سلامت روان در ایران

از استارتاپ پزشکی و تجهیزات پزشکی حرف زدیم. حالا نوبت استارتاپ های سلامت روان است! متاسفانه آمار ابتلا به بیماری های روحی و روانی نه تنها در کشور ما، بلکه در سراسر دنیا به طرز نگران کننده ای در حال افزایش است. از استرس و اضطراب گرفته تا افسردگی و وسواس و...! این یعنی ما به یک راه نجات، به یک روزنه امید نیاز داریم تا خودمان را از این منجلاب نجات بدهیم. استارتاپ های پزشکی و سلامت روان به خوبی به اهمیت این مسئله واقفند. همین موضوع سبب ظهور استارتاپ های موفقی در این زمینه شده است.

استارتاپ اسنپ دکتر یک استارتاپ ایرانی مشاوره پزشکی آنلاین است که با ارائه خدماتی گسترده اسم و رسم قابل توجهی برای خود دست و پا کرده است. اگرچه هسته اصلی این استارتاپ مشاوره و روانشناسی است، اما بنیان گذاران آن خود را به این حوزه محدود نکرده اند. گلرخ داوران و مسعود تاج فرد تاسیس کنندگان اسنپ دکتر که تا چندی پیش با نام هاسپیتل شناخته می شد، با توجه به نیازهای جامعه در راستای ارائه خدماتی همچون انجام آزمایش در منزل نیز گام برداشته اند. از حق نگذریم، تا بدین جای کار عملکردشان قابل ستایش بوده و توانسته اند رضایت کاربران را جلب کنند.

استارتاپ مشاوره پزشکی آنلاین اسنپ دکتر پلتفرمی با سرویس های متعدد و متنوع است که با افراد مختلفی همچون پزشکان، روانشناسان، مشاوران و... همکاری می کند. در واقع اسنپ دکتر خودش مستقیما سرویسی را ارائه نمی دهد. بلکه همچون یک پلتفرم واسطه عمل کرده و رابطه میان کاربران و خدمات دهندگان را برقرار می سازد.  

اگر چه اسنپ دکتر یکی از استارتاپ های صاحب نام و نشان حوزه سلامت روان است، اما تنها استارتاپ موفق در این زمینه نیست. ما در کشورمان استارتاپ های دیگری نیز داریم که در این زمینه خوش درخشیده اند و برای رقبایشان خط و نشان کشیده اند! استارتاپ های موفقی همچون ارگانیک مایندد و میلوژی.

استارتاپ پزشکی

استارتاپ سلامت روان

جمع بندی

استارتاپ در لغت به معنای کسب و کار نوپا است. اگر بخواهیم استارتاپ را تعریف کنیم، می‌گوییم یک پروژه است که در طی آن یک ایده خام با تلاش و کوشش اعضای تیم به یک محصول تبدیل می‌شود. این محصول در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته و نیاز آن‌ها را برآورده می‌کند. این از تعریف استارتاپ. حالا استارتاپ پزشکی چیست؟!

استارتاپ پزشکی همان پروژه ای است که پیش‌تر گفتیم. این بار ایده خام آن یک خدمت پزشکی است. اعضای گروه دست به دست هم داده و این ایده خام را به یک محصول کاربردی تبدیل می‌کنند تا نیاز بیماران را برآورده ساخته و کار را برای آن‌ها ساده کنند. مثلا سیستم نوبت دهی آنلاین یک استارتاپ پزشکی است که کار اخذ نوبت از بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها را برای بیماران راحت‌تر کرده است.

استارتاپ‌های موفق پزشکی بسیاری در کشور ما ظهور کرده و با محصولات بی نظیرشان این حوزه را دچار تغییر و تحول کرده اند. استارتاپ‌هایی همچون پزیکاتو، دکتر ساینا و بهزی!

از استارتاپ پزشکی که بگذریم، می‌رسیم به استارتاپ تجهیزات پزشکی. محصول این استارتاپ‌ها ابزارهایی است که پزشکان در راستای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند. مثلا بادی آنالایزر یکی از ایده‌های استارتاپ مهندسی پزشکی است که در عرض کمتر از 30 ثانیه کلیه ترکیبات بدن انسان از چربی گرفته تا آب و عضله را تعیین می‌کند. آن هم با دقت 98 درصد!     

خلاصه این که تعداد استارتاپ‌های موفق تجهیزات پزشکی هم در کشور ما کم نیست. نبض، نینیکس، کیدک و فن آسا تنها نمونه‌هایی از استارتاپ‌های تجهیزات پزشکی ایرانی هستند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند!

استارتاپ‌های سلامت روان هم دسته ای دیگر از استارتاپ‌ها هستند که برای پایان دادن به بیماری‌های روانی نظیر استرس، افسردگی و... تلاش می‌کنند. اسنپ دکتر موفق‌ترین استارتاپ‌ سلامت روان ایرانی است که خیلی‌ها سلامت روان خود را مدیون آنند!


 برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید. 


 

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

negar

negar | 11/2/2022 5:55:02 PM

بسیار عالی و مفید بود!

Hamzeh.mehdipoor

Hamzeh.mehdipoor | 12/24/2022 11:27:03 AM

فوق العاده جذاب و در عین حال کاربردی بود. خسته نباشید⚘️