مشاوره رایگان

استارتاپ یعنی چه؟

| از 0 نظر

استارتاپ یعنی چه؟ استارتاپ یک واژه ای نو پا می باشد که کمتر از دو دهه از عمر آن می گذرد. بیشتر افراد با معنی این واژه آشنایی ندارند. استارتاپ به کسب و کارهای نوپا و جدیدی گفته می شود که از رشد و پیشرفت اقتصادی بسیار بالایی برخوردار می باشند. اگر شما هم می خواهید به پاسخ استارتاپ یعنی چه برسید، با ما تا انتهای مطالب همراه باشید. چون در ادامه قرار است به بررسی پاسخی مناسب برای استارتاپ یعنی چه بپردازیم.


  برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.


استارتاپ دقیقا یعنی چه؟

در پاسخ به این سوال که استارتاپ یعنی چه؟ می توان گفت که استارتاپ به سازمان های تازه تاسیس شده ای گفته می شود که موجب توسعه ی یک محصول و یا خدمات جدیدی می شود. به این صورت که، این سازمان ها خدمات و محصول جدید را به گونه ای در بازار فروش عرضه می کنند که هیچ کس نمی تواند در برابر آن ها مقاومت کند، به همین خاطر مخاطبان اقدام به استفاده از آن محصول و خدمات می کند. البته این محصول و خدماتی که وارد بازار می شوند، نباید برای افراد جامعه قابل جایگزین شدن باشد.

برای این که دقیقا بفهمیم استارتاپ یعنی چه؟ بایستی در ابتدا بدانیم که استارتاپ یک رویداد و همایش کارآفرینی نمی باشد. استارتاپ به یک سازمان و مجموعه ی کوچکی که در حال درآمدزایی و توسعه است، گفته نمی شود. استارتاپ یک وب سایت یا یک اپلیکیشن گوشی نمی باشد.

بهترین پاسخ  برای استارتاپ یعنی چه، این است که، استارتاپ یک سازمان موقت است که هدف اصلی از ایجاد آن، پیدا کردن بهترین مدل یک کسب و کار تکرار پذیر و مقیاس پذیر است. حالا منظور از سازمان به هر مجموعه ای از افراد، ابزار و حتی رابطه ی بین آن ها گفته می شود. منظور از سازمان موقت این است که استارتاپ 20 ساله هیچ معنا و مفهومی ندارد. یک استارتاپ موفق بایستی در کمترین زمان ممکن و زودتر از رقیبان خود به نتیجه برسد.

 منظور از تکرار پذیر در پاسخ به سوال استارتاپ یعنی چه، به تکرار مدل کسب و کاری گفته می شود که با هدف درآمدزایی ایجاد شده است. به این صورت که آن مدل کسب و کار را بتوان بارها و بارها تکرار کرده و در ازای هر تکرار موجب افزایش درآمد شد. منظور از مقیاس پذیری که در تعریف استارتاپ یعنی چه آمده است، به امکان توسعه دادن آن کسب و کار در آینده با افزایش منابع مالی و نیروی انسانی گفته می شود.

استارتاپ یعنی چه؟

استارتاپ یعنی چه

استارتاپ ویکند یعنی چه؟

در این بخش از محتوای استارتاپ یعنی چه، به بررسی استارتاپ ویکند می پردازیم. استارتاپ ویکند (start Up Weekend) به یک همایش کارآفرینی گفته می شود که در آخر هفته و طی سه روز متوالی و پشت سر هم برگزار می شود. استارتاپ ویکند یک برنامه ی جهانی می باشد و تا به امروز در بیش از 135 کشور برگزار شده است.

استارتاپ ویکند موجب گرد هم آمدن شبکه ای وسیع از کارآفرینان می شود. به این صورت که در استارتاپ ویکند برنامه نویسان، صاحبان ایده، سرمایه گذاران، مدیران، بازاریاب ها و ... دور هم جمع می شوند. این افراد به مدت سه روز در این گردهمایی به بحث و بررسی ایده ها می پردازند. سپس آن ها اقدام به انتخاب ایده های خلاقانه ی برتر می کنند و بعد از انتخاب ایده های برتر، کارگروه های چند نفره تشکیل می دهند. در آخرین ساعات همایش، کارگروه ها ایده های تکامل یافته را برای سرمایه گذاران عرضه می کنند. سرمایه گذارانی که مایل به حمایت از ایده های استارتاپی هستند، از آن ها حمایت می کنند. 

هدف اصلی استارتاپ ویکند، طوفان فکری و بررسی ایده ها می باشد. تاکید زیاد بر روی اجرای ایده ها از دیگر اهداف اصلی برگزاری همایش های کارآفرینی می باشد. در استارتاپ ویکند، تنها بحث از تئوری نمی باشد، به این صورت که بدون معطلی، ایده های مناسب توسط سرمایه گذاران حمایت شده و اجرا می شوند. ایده هایی که بیشتر در استارتاپ ویکند مورد استقبال قرار می گیرند بایستی دارای مدل کسب و کار مناسبی باشند. همین طور این ایده ها بایستی به اندازه ای خلاقانه باشند که راه اندازی آن موجب عرضه ی مفهوم جدیدی به جامعه شود. ایده های خلاقانه از ریسک سرمایه گذاری بیشتری برخوردار هستند. اما باعث می شوند تا بازاری بکر و دست نخورده در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته شود.

چرا باید در استارتاپ ویکند شرکت کرد؟

  • آموزش: شرکت در استارتاپ ویکند موجب یاد گرفتن چیزهای جدید می شود. در این گردهمایی به کمک کارآفرینان با تجربه، ایده از شکل خام در آمده و به یک کسب و کار جدید تبدیل می شود. فاصله ی بین ایده تا اجرا در استارتاپ ویکند تنها سه روز است.
  • شبکه سازی: پیدا کردن دوستان جدید یکی دیگر از مزیت های شرکت در استارتاپ ویکند می باشد. پیشرفت در فضای تک بعدی کار ساده ای نبوده و زمانی این پیشرفت حاصل می شود که برنامه نویس ها، انیماتورها، بازاریاب ها و سرمایه گذاران در کنار هم باشند.
  • پیدا کردن هم بنیان گذار: متاسفانه نبود تیم مناسب و ضعف کار تیمی یکی از معضلات اصلی جامعه می باشد. داشتن یک تیم مناسب در موفقیت یک استارتاپ اهمیت بسیار بالایی دارد.
  • یاد گرفتن چیزهای جدید: با شرکت در استارتاپ ویکند می توانید به راهکارهای جدیدی که تا به حال به ذهنتان نرسیده اند، دست پیدا کنید.
  • پیدا کردن سرمایه گذار: تمامی استارتاپ ها برای ظهور خود نیاز به سرمایه دارند. استارتاپ ویکند فرصتی را در اختیار شما قرار می دهد تا با اثبات توانایی ها و ایده های خود، سرمایه گذاران را مجاب به سرمایه گذاری در استارتاپ خود نمایید.
  • صرفه جویی مالی: با وجود این که این استارتاپ یک استارتاپ جهانی است، ولی در شهرهای بزرگ ایران هم بارها برگزار شده است. هزینه ای که برای آموزش و عمیق تر کردن ایده های خود صرف می کنید، نه تنها به هدر نمی رود، بلکه موجب ایجاد سودهای کلانی در آینده می شود.

استارتاپ یعنی چه؟

استارتاپ یعنی چه


   برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید. 


استارتاپ ناب یعنی چه؟

در این بخش از محتوای استارتاپ یعنی چه، به بررسی استارتاپ ناب می پردازیم. استارتاپ ناب به سیستمی گفته می شود که موجب پیدا کردن موثرترین روش برای کاهش ریسک شکست در زمان ساخت یک کسب و کار می شود. در این سیستم، کسب و کار و محصول قبل از راه اندازی در بازار اعتبارسنجی آزمایش می شوند تا ریسک فرایند راه اندازی یک استارتاپ را کاهش دهد. فلسفه ی این استارتاپ بر روی تولید ناب بنا شده است. این سیستم دارای سه اصل کلیدی می باشد که به شرح زیر است:

  • اصل اول: کارآفرینان عوض این که ماه ها زمان خود را برای برنامه ریزی و تحقیق صرف کنند، پذیرفته اند که هر آن چه در روز اول دارند، یک سری از آزمایشات تست نشده و حدس های خوب است. به این صورت که، عوض نوشتن طرح کسب و کاری پیچیده، بنیان گذاران استارتاپ تمامی فرضیات خود را در بوم کسب و کار خلاصه می کنند. بوم کسب و کار در واقع یک دیاگرامی است که نمایان گر میزان ارزشی است که یک شرکت برای خود و مشتریانش قائل می شود.
  • اصل دوم: اصل دوم استارتاپ ناب در استفاده از رویکرد مشتری سازی می باشد. کارآفرینان در این اصل اقدام به تست فرضیه های خود می کنند. به این صورت که کارآفرینان برای دریافت بازخورد از کاربران و خریداران همه ی اجزای مدل کسب و کار خود را بررسی می کنند. از جمله اجزای مدل کسب و کار می توان به ویژگی های محصول، قیمت گذاری، کانال های توزیع محصول و دیگر استراتژی ها اشاره کرد. در این اصل بایستی بررسی اجزای مدل کسب و کارها با سرعت زیادی انجام بگیرد تا با ایجاد اصلاحات بیشتر تغییراتی را بر روی ایده ها ایجاد شوند.
  • اصل سوم: اصل سوم در استارتاپ های ناب مربوط به ساخت چابک محصول می باشد. این اصل به صورت دست در دست و همراه با مشتری سازی عمل می کند. ساخت چابک به پروسه ای گفته می شود که استارتاپ ها با استفاده از آن کمینه ی محصولات پذیرفتنی خود را برای تست کردن می سازند. در اصل ساخت چابک محصولات ساخته شده به صورت تکرار شدنی موجب حذف منابع و زمان تلف شده می شود.

 استارتاپ یعنی چه؟

نمونه طرح استارتاپ یعنی چه

انواع استارتاپ یعنی چه؟

بعد از این که تعریفی از استارتاپ یعنی چه را بیان کردیم، نوبت به آشنایی با انواع استارتاپ می رسد. از آن جایی که برای تمامی کارآفرینان آشنایی با انواع استارتاپ یک امر الزامی و ضروری است، باید هر کارآفرین با انواع استارتاپ آشنایی مختصری داشته باشد. در این صورت کارآفرینان می توانند بهترین انتخاب را برای ایده ی استارتاپی خود داشته باشند. ما در این بخش به معرفی چند نمونه از انواع استارتاپ می پردازیم. اگر شما هم می خواهید بدانید که انواع استارتاپ یعنی چه، با ما همراه باشید.

  • استارتاپ کسب و کارهای کوچک: یکی از انواع استارتاپ ها، استارتاپ کسب و کارهای کوچک می باشد. این استارتاپ همان گونه که از نام آن مشخص است، به کسب و کارهای کوچکی گفته می شود که اعضای یک خانواده می توانند با اداره ی آن مخارج و هزینه های خود را تامین کنند.
  • استارتاپ های شرکت های بزرگ: استارتاپ های شرکت های بزرگ یکی دیگر از انواع استارتاپ ها می باشد که در این بخش از استارتاپ یعنی چه به بررسی آن می پردازیم. شرکت های بزرگ برای رقابت با رقبای خود نیاز به برنامه ریزی و ایده پردازی های نوینی دارند. این نوع از استارتاپ ها به دنبال گسترش کسب و کار خود با ورود به فناوری جدید هستند.
  • استارتاپ های اجتماعی: این مدل از انواع استارتاپ ها، به سرعت گسترش پیدا کرده و به سوددهی می رسند. به این صورت که این استارتاپ ها متشکل از چندین ایده ی خوب هستند و موجب ایجاد یک ایده ی ناب می شوند.
  • استارتاپ های سبک زندگی: استارتاپ های سبک زندگی یکی دیگر از انواع استارتاپ ها می باشد که ما در این بخش از محتوای استارتاپ یعنی چه، به بررسی آن می پردازیم. این استارتاپ ها به استارتاپ هایی گفته می شود که با زندگی روزمره ی ما به نوعی عجین شده اند و ما روزانه با آن سر و کار داریم.

استارتاپ یعنی چه؟

انواع استارتاپ یعنی چه

نمونه طرح استارتاپ یعنی چه؟

در این بخش از محتوای استارتاپ یعنی چه، به بررسی نمونه طرح استارتاپ و یا بیزنس پلن استارتاپ می پردازیم. طرح استارتاپ یکی از مواردی است که برای راه اندازی یک کسب و کار به یک ضرورت غیر قابل انکار تبدیل شده است. بیزینس پلن که به آن طرح کسب و کار و طرح تجاری هم گفته می شود، موجب می شود تا یک استارتاپ در مسیری درست حرکت کند. حالا این سوال ممکن است برای شما ایجاد شود که نمونه طرح استارتاپ یعنی چه؟

در زمان نگارش بیزینس پلن بایستی به این موضوع توجه کنید که یک بیزینس پلن بایستی دارای استانداردهای خاص و موثر باشد. از جمله نکات کلیدی که بایستی در نمونه طرح استارتاپ به آن دقت شوند، به شرح زیر هستند:

  • شناسایی رقبا: در طرح استارتاپ بایستی به بررسی رقبای خود و نقاط ضعف و قوتی که استارتاپ شما را تهدید می کنند، بپردازید.
  • توجه به جزئیات: بیزینس پلن بایستی به صورت مستقیم به تشریح شرایط کسب و کار بپردازد. سرمایه گذار با مطالعه ی جزئیات مناسب می تواند طرح استارتاپ را به خوبی ارزیابی نماید.
  • تمرکز بر فرصت هایی که استارتاپ در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد: برای جذب سرمایه گذار در طرح استارتاپ خود بایستی فرصت ها، ویژگی های استارتاپ خود را در اختیار سرمایه گذار قرار دهید.
  • ارائه اطلاعات مالی صحیح: یکی از مهم ترین مواردی که در این بخش از محتوای استارتاپ یعنی چه، به بررسی آن می پردازیم، ارائه ی اطلاعات مالی صحیح در نمونه طرح استارتاپ می باشد. بخش مالی در کنار این که باید کامل و قابل فهم باشد.
  • تحقیقات بازاریابی: سرمایه گذاران با بررسی طرح استارتاپ، بر تحقیقات بازار و شناخت آن تاکید دارند. تحقیقات بازاریابی بیانگر فرصت ها و تهدیداتی است که بایستی در ارزیابی و تحلیل های مالی، بازاریابی و برندسازی از آن  استفاده کرد.  

استارتاپ یعنی چه؟

استارتاپ یعنی چه

جمع بندی

تا به این جای مطالب به بررسی بهترین پاسخ هایی که می توان برای سوال استارتاپ یعنی چه داد، پرداختیم. به این صورت که توضیحاتی در مورد مفهوم استارتاپ یعنی چه دادیم. انواع استارتاپ را بررسی کردیم. نکات مهم در زمان نگارش نمونه طرح استارتاپ را بررسی کردیم. امیدواریم با مطالعه ی این مطالب به پاسخ تمامی سوالاتی که در ذهنتان در ارتباط با استارتاپ یعنی چه ایجاد شده است، رسیده باشید.

استارتاپ یعنی چه؟

 استارتاپ یعنی چه


   برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.


 

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر