مشاوره رایگان

ربات ها در حال دزدیدن مشاغل ما هستند

5.0| از 1 نظر

مطالعه ای که اخیرا انجام شده پیش بینی کرده است که اتوماتیک سازی، 73 میلیون شغل را تا سال 2030 حذف خواهد کرد. بنابراین حق دارید که نگران این موضوع باشید.

ربات ها در حال دزدیدن مشاغل ما هستند

آیا نگران از دست دادن شغلتان هستید؟ باید هم نگران باشید، آن هم نه به خاطر سیل مهاجرت های غیر قانونی بلکه به خاطر ربات ها.

مشاغل دزدیده نخواهند شد بلکه از بین خواهند رفت. گزارشی که اخیرا توسط McKinsey Global Institute انجام شده است، پیش بینی می کند که اتوماتیک سازی 73 میلیون شغل را تا سال 2030 حذف خواهد نمود. درحالیکه شرکت ها میلیاردها دلار را صرف ارتقای خود از طریق اتوماتیک سازی می کنند، ما هم ناخواسته در این از بین رفتن شغل ها مقصر هستیم. آیا گاز را خودتان به ماشین انتقال می دهید؟ آیا خودتان به قسمت سلف سرویس فروشگاه خواربارفروشی می روید؟ این ها زمانی مشاغلی بودند که توسط افراد انجام می شدند اما اتوماتیک سازی نیاز به فردی برای پرداخت را حذف نمود.

اتوماتیک سازی همواره چیز بدی نیست. Walter Reuther از فعالان کارگری بر این باور است که اتوماتیک سازی می تواند به معنای نجات کارگران باشد و از بسیاری جهات این حرف درستی است. اتوماتیک سازی به دنبال جایگزین شدن در مشاغلی است که پیش از این برای کارگران آسیب زا و خطرناک بوده اند. متاسفانه این فرایند، جایگزین نیروی کار بدون مهارت نیز شده است. آیا این اواخر به یک فست فود بزرگ رفته اید؟ شما در یک کیوسک لمسی غذای خود را سفارش می دهید، در همان کیوسک هزینه خود را به صورت نقد یا با کارت های اعتباری و یا حتی با Apple Pay یا Googlr Pay پرداخت می کنید و لذا از کارکنان رستوران سایه ای بیش نمانده است.

من در اواخر دهه 1980 در یک کارخانه اتومبیل سازی کار می کردم. اغلب مشاغل بسیار دشوار بودند، هوا به سختی جریان پیدا می کرد و کار از نظر فیزیکی و عاطفی خسته کننده بود. اگر امروز از یک کارخانه اتومبیل سازی بازدید کنید خواهید دید که اغلب مشاغل دشوار توسط ربات ها انجام می شوند و یا به واسطه پیشرفت های تکنولوژیکی به کلی حذف شده اند. نیروی کاری که زمانی از چکش میخ کش استفاده می کردند اکنون از چکش های اتوماتیکی استفاده می کنند و به مرور تعداد افرادی که از چکش های سنتی استفاده می کردند کاهش یافته است. تمام مشاغل کاربر دقیقا به این صورت هستند: در نیروی کار صرفه جویی می کنند و لذا نیاز به بخشی از کار از بین می رود. این خبر درصورتیکه شما صاحب یک شرکت ساخت و ساز باشید، خبر خوبی است و شما را قادر می سازد تا به جای 5 نفر از 4 نفر استفاده کنید، اما سرانجام آن به چه صورت خواهد بود؟

این آمار مرا متعجب می کند، از بین رفتن 73 میلیون شغل چه تاثیر بزرگی بر جای خواهد گذاشت. طبق آمارهای موچود، در سال 2018، 7/128 کارگر تمام وقت وجود خواهد داشت و تنها 7/55 درصد از مشاغل باقی خواهند ماند. به عبارت دیگر، 43 درصد از شغل هایی که امروز وجود دارند، اتوماتیک سازی شده و وجود خارجی نخواهند داشت.

شاید اوضاع بدتر هم شود، هوش مصنوعی شرکت ها را قادر ساخته است تا نیاز به نیروی کار با مهارت را نیز حدف کنند. اغلب کارهایی که Ted Kaczynski با مدرک دکترای ریاضیات خود قادر به انجام آن ها بود، اکنون می تواند با پرداخت تنها 3 دلار توسط یک ماشین حساب دسته سوم انجام گیرد. به نظر شما این کار برای کارخانه دارانی که نیاز به قوانین مهندسی و ریاضی داشتند، چه دستاوردی دارد؟ متخصصین هوش مصنوعی در حال رسیدن به نقطه ای هستند که احتمالا وسایل نقلیه بدون راننده خواهند توانست جایگزین 5/3 میلیون مورد از مشاغل مربوط به رانندگی کامیون شوند، البته در صورتیکه آمار مربوط به رانندگان تاکسی و اجاره های خودرو را محاسبه نکنیم.

این پیش بینی ها نمیتواند برای تمام افراد هشدار برانگیز باشد. تاریخ به ما نشان داده است که پیشرفت های تکنولوژیکی تمایل به حذف شغل ها دارند و نه حرفه ها. ما هنوز هم از نقشه ها، شمع ها و کشتی رانی استفاده می کنیم اما نه به تعدادی که در قرن نوزدهم از آن ها استفاده می کردیم. علاوه بر این تاریخ به ما آموخته است که پیشرفت های تکنولوژیکی مشاغل جدیدی را با خود می اورند، در عین حال که ممکن است 73 میلیون شغل با اتوماتیک سازی حذف شود، تعداد زیادی شغل جدید نیز به واسطه تکنولوژی ایجاد خواهد شد که ما اکنون قادر به تصور آن هم نیستیم.

پیامدهای اجتماعی نیز در ورود اتوماسیون به مشاغل مختلف وجود دارد. روبات ها مالیات بر شغل، مالیات بر درآمد و یا تامین اجتماعی را پرداخت نمی کنند و این پول باید از جایی تامین شود. متوقف کردن برنامه های اجتماعی می تواند یک راه حل باشد اما کوچک کردن شبکه تامین اجتماعی قطعا اوضاع را بدتر خواهد کرد نه بهتر. شاید ما باید از ربات هایی که جایگزین یک کارگر می شوند هم مالیات دریافت کنیم، در این صورت به آن ها نه به عنوان کارگر که به عنوان مالیات دهنده نگاه خواهیم کرد.

اگر کاری انجام ندهیم با سرعت به فاجعه نزدیک خواهیم شد. ما باید مراقب شغل هایی باشیم که از طریق دستمردشان معیشت خانواده ها اداره می شود. این یک مسئله حزبی نیست. اگر مردم برای خرید مایحتاج زندگی خود با کشمکش مواجه باشند، پول کمتری برای تجملات وجود خواهد داشت، و در حالیکه تعداد کمی از افراد با فروش کالاهای نامرغوب خود به افراد فقیر میلیون ها دلار درآمد کسب خواهند کرد، افراد فقیر روز به روز فقیرتر خواهند شد.

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

آریا عروجی

آریا عروجی | 10/18/2021 11:17:07 AM

چقدر تکنولوژی داره سریع پیش میره