مشاوره رایگان

کارآفرینی کشاورزی

3.0| از 1 نظر

در این محتوا در مورد کارآفرینی کشاورزی برای شما عزیزان توضیحاتی را آماده کرده ایم. اگر قصد افزایش اطلاعات خود را در این زمینه دارید، با ما همراه باشید تا مطالب مورد نیاز در مورد ایده های کارآفرینی کشاورزی، سرمایه ی لازم برای پروژه کارآفرینی کشاورزی و لزوم بررسی طرح کارآفرینی بررسی کنیم.


برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.   


 منظور از کارآفرینی کشاورزی و روستایی چیست؟

امروزه کارآفرینی کشاورزی و روستایی موجب توسعه ی اقتصادی و اجتماعی و کاهش فقر و بیکاری در مناطق روستایی شده است. کارآفرینی  کشاورزی و روستایی تفاوت چندانی با کارآفرینی در شهر ندارد. با به کار گیری نوآورانه ی امکانات و منابع موجود در روستاها می توان موجب ایجاد فرصت های زیاد کسب و کارها در روستا ها شد.  با توجه به آمارهای گرفته شده از سرشماری ها، متاسفانه نرخ بیکاری در روستاها روز به روز در حال افزایش است. از طرفی دیگر ورود نیروی کار روستایی به شهرها موجب بروز برخی مشکلات و معضلات می شود. در این مواقع ضرورت و اهمیت کارآفرینی برای پیشگیری از انواع این مشکلات در روستاها بیش از پیش حس می شود.

 کارآفرینی کشاورزی و روستایی با توسعه ی بخش های کشاورزی علاوه بر پیشرفت استارتاپ ها در این حوزه منجر به خودکفایی کشور در زمینه ی صادرات هم می شود.  مشاغل و کسب و کارهای روستایی را می توان با استفاده از کارآفرینی های کشاورزی به فرصت های کسب و کار جدید و نو تبدیل کرد. با پیشرفت در زمینه ی علم و فناوری و ایجاد تغییرات در عصر کنونی، کسب و کارهای روستایی هم دچار تغییر و تحولات عظیمی شده اند. با در نظر گرفتن امکانات و پتانسیل های بخش کشاورزی روستاها، با ادغام این تغییرات زمینه برای ایجاد مشاغل روستایی و راه اندازی کسب و کارهای جدید فراهم شده است. کارآفرینی کشاورزی نقش پررنگ و قدرتمندی را در این راستا ایفا می کند.

کارآفرینان باید در مورد ایده های خود دقت کنند که ایجاد اشتغال را در روستاها به سمت صنعت نبرند. بلکه با در نظر گرفتن ویژگی ها و ظرفیت های هر منطقه و توانایی های لازم در زمینه های گوناگون کشاورزی و دامداری اقدام به راه اندازی مشاغل نمایند.

کارآفرینی کشاورزی

کارآفرینی کشاورزی

چند ایده برای کارآفرینی کشاورزی

ایده های زیاد و گوناگونی برای کارآفرینی کشاورزی وجود دارند، که در ادامه به بررسی چند نمونه ی آن خواهیم پرداخت. از جمله ایده های پولساز برای کارآفرینی کشاورزی به شرح زیر هستند:

  • تولید کود آلی ورمی کمپوست: یکی از ایده های پولساز کارآفرینی کشاورزی در تولید کود ورمی کمپوست می باشد. برای این کار سرمایه ی چندانی هم نیاز نمی باشد، از آن جایی که برای تولید کود  بستر مناسبی در مناطق روستا وجود دارد، اکثر روستاییان می توانند در فضایی کم اقدام به کسب درآمد از این کسب و کار نمایند.
  • زنبورداری: امروزه در سبد غذایی تمامی خانواده ها، عسل از جایگاه ویژه ای برخوردار است. همین طور تقاضا برای عسل در سطح جهانی هم روز به روز در حال رشد است. زنبورداری یکی از پولساز ترین ایده های کارآفرینی کشاورزی و روستایی می باشد. سرمایه گذاری بر روی این ایده بسیار سودآور بوده و از همه مهم تر با سرمایه ی خیلی کم می توان این کار را شروع کرد. برای راه اندازی این کار سودآور، چند نیروی انسانی و برخی تجهیزات از قبیل پنجره های کندو، فیلترهای صافی برای عسل و تجهیزات حفاظت فردی نیاز است.
  • تولید ذرت: ذرت به عنوان یکی از محصولات کشاورزی پرطرفدار به شمار می آید. این محصول با هر شرایط آب و هوایی هم سازگاری دارد. ارزش غذایی بالای ذرت موجب شده است که به عنوان ملکه ی غلات در جهان شناخته شود. امروزه با استفاده از تکنولوژی های مدرن می توان اقدام به تولید ذرت به عنوان یکی از سودآورترین ایده های تجاری کشاورزی نمود و به سود قابل توجهی رسید.
  • پرورش برخی از حیوانات: پرورش بلدرچین، خرگوش، بز و بوقلمون یکی دیگر از ایده های کارآفرینی روستایی می باشد. با توجه به بستر مناسبی که در روستاها برای پرورش این حیوانات وجود دارد، پرورش آن مورد توجه کارآفرینان زیادی قرار گرفته شده است.

کارآفرینی کشاورزی

کارآفرینی کشاورزی


 برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.     


لزوم بررسی طرح کارآفرینی کشاورزی چیست؟

 طرح کارآفرینی کشاورزی، به تمامی ایده های تجاری که برای کارآفرینی در زمینه ی کشاورزی مطرح می شوند را می گویند. لزوم بررسی طرح کارآفرینی های کشاورزی در این است که، قبل از اجرایی کردن یک ایده ی کارآفرینی آن را باید از تمامی جوانب و جنبه های گوناگون مورد تجزیه و تحلیل قرار داد تا به این نتیجه رسید که آیا ایده مورد نظر قابلیت اجرا و سوددهی را با توجه به شرایط شما دارد یا خیر. طرح های کارآفرینی کشاورزی، ایده ها را از جوانب زیر مورد بررسی قرار می دهد:

  • زیرساخت های فیزیکی و خدمات: کارآفرین باید قبل از راه اندازی ایده ی کارآفرینی های کشاورزی خود  تمامی امکانات و زیرساخت های لازم را برای اجرایی کردن ایده ی خود داشته باشد. از جمله مواردی که باید به آن ها توجه داشت، وجود امکانات لازم مانند راه های دسترسی و یا امکانات بهداشتی و ... می باشند.
  • شرایط فرهنگی و اجتماعی: کارآفرین باید در مورد شرایط فرهنگی و اجتماعی روستای مورد نظر اطلاعات کافی را جمع آوری کند. تا نیازسنجی درستی از بازار هدف خود در دست داشته باشد. به عنوان نمونه، برخی از گیاهان دارویی در یک منطقه برای مصارف پزشکی مورد تایید نمی باشند.
  • شرایط نهادی: کارآفرین در زمان بررسی طرح کارآفرینی روستایی، باید به تمامی نهادهای کشاورزی اعم از زمین حاصلخیز، داشتن آب کافی برای آبیاری و ... نهایت دقت را داشته باشد.
  • شرایط طبیعی: از آن جایی که بخش های کشاورزی وابستگی شدیدی به شرایط جوی دارند، باید تمامی شرایط آب و هوایی، تغییرات اقلیمی، تنش های زیست محیطی مانند آفات و ... مورد بررسی قرار بگیرند.
  • رقابت پذیری: بررسی بازار و رقیبان یکی دیگر از مواردی است که باید کارآفرینان قبل از راه اندازی ایده ی کارآفرینی های کشاورزی خود به آن دقت نمایند. به این صورت که بتوانند با تولید یک محصول بهتر، از سایر رقبای خود در بازار پیشی بگیرند تا مورد توجه مشتریان هدف قرار بگیرند.

کارآفرینی کشاورزی

کارآفرینی کشاورزی

سرمایه لازم برای پروژه کارآفرینی کشاورزی 

میزان سرمایه ی لازم برای پروژه های کارآفرینی کشاورزی، با توجه به نوع ایده متفاوت می باشند. برای همین خاطر قیمت مشخصی به عنوان سرمایه ی لازم برای پروژه های کارآفرینی روستایی نمی توان تعیین کرد. البته برخی از ایده های کارآفرینی در روستا ها نیازی به هزینه و سرمایه ی اولیه ندارند. این ایده ها در زمان خیلی کم می توانند موجب سودآوری و ایجاد  اشتغال شوند. تنوع ایده های کارآفرینی به اندازه ای زیاد است که حتی در صورت داشتن زمین خالی هم می توان با راه اندازی یک مزرعه ی کشاورزی به تجارت سودآوری رسید. یا با کاشت درخت می توان موجب ایجاد مزرعه ی درخت شد، ولی این ایده نیاز برای درآمد زایی نیاز به زمان دارد.

راه اندازی طرح های کارآفرینی کشاورزی در مناطق روستایی و اجرایی کردن ایده های ناب عمدتا نیازی به سرمایه ی خیلی زیادی ندارد. به دلیل پایین بودن نرخ زمین در روستا و هزینه های پایین نیروی انسانی، می توان با هزینه خیلی اندک در روستاها اقدام به راه اندازی کسب و کار مورد نظر کرد. از طرف دیگر برای سرمایه ی گذاری در کارآفرینی روستایی می توان از ارگان های مربوطه اقدام به دریافت تسهیلات و  وام های کارآفرینی کرد. در مناطق روستایی به دلیل این که ایده های ناب روستایی زیادی وجود دارند، با انتخاب یکی از آن ها می توان به درآمد خیلی بالایی رسید. چون ایده های ناب روستایی  توانایی بازدهی مالی بالایی را می توانند برای کارآفرینان به ارمغان بیاورند.

ایده های پولساز کشاورزی در شرایط کنونی فقط نیاز به تلاش و پشتکار  خیلی زیادی دارند. تا در این راستا بتوانند درآمد بسیار زیادی را در جامعه ی روستایی به همراه داشته باشند. از آن جایی که کسب و کارهای روستایی و کشاورزی نیازی به دانش علمی و مهارت حرفه ای ندارند، به راحتی در مدت زمان کوتاهی می توانند موجب سودآوری و اشتغال شوند.

کارآفرینی کشاورزی

کارآفرینی کشاورزی

کارآفرینی از طریق کشاورزی در روستاها

دنیای کشاورزی و کارآفرینی کشاورزی به اندازه ای گسترده و متنوع می باشد که از هر بخش آن می توان ایده های بسیار زیاد و گوناگونی را برای کارآفرینی پیدا کرد. صنعت کشاورزی در ایران دچار تغییرات و تحولات عظیمی در چندین سال گذشته شده است. در چندین سال اخیر کشاورزی ایران با چالش های زیادی رو به رو شده است که به صورت زیر است:

  • آزادسازی تجاری و دگرگونی در بازار
  • پیشرفت در زمینه ی فناوری های مرتبط
  • افزایش رقابت در بازارهای کشاورزی جهانی
  • سیاست های خصوصی سازی
  • مشکلات اکولوژیکی و اقلیمی
  • کاهش حمایت های دولت از تولید کننده ها
  • بیوتکنولوژی کشاورزی
  • تغییر در ذائقه ی مشتریان تولیدات کشاورزی
  • تقاضای مشتریان کشاورزی
  • و...

بروز این چالش ها  موجب  افزایش ریسک کار کشاورزان شده بود. امروزه با توسعه ی کارآفرینی کشاورزی فرصت های زیادی برای روستاییان ایجاد شده است که به شرح زیر هستند:

  • روش ها و راهکاری جدید موجب تضمین و تداوم حیات و بقای روستاییان شده است.
  • کارآفرینی در روستا ها موجب ابداع و خلق محصولات و فرایند های جدید زیادی شده است.
  • توسعه ی کارآفرینی های کشاورزی، تولیدات کشاورزی و غیر کشاورزی را با تنوع زیادی رو به رو کرده است.
  • فرصت های مناسبی برای کاهش خطر معیشتی و بیکاری نیروهای انسانی در روستاها شده است.
  • کارآفرینی های کشاورزی امنیت غذایی پایدار را در روستاها فراهم آورده است.

کارآفرینان کشاورزی با شناخت صحیح  فرصت ها  از سرمایه های راکد موجود در بستر روستا می توانند نهایت استفاده را کرده و امکاناتی ایجاد کنند. با سازماندهی و مدیریت این منابع ایده های خود را اجرا کرده و با استفاده از ایده های کارآفرینی خود می توانند بدون اتکا به دولت، برای افراد زیادی هم شغل ایجاد کنند. کارآفرینان بخش کشاورزی با بهره گیری از  طرح های کارآفرینی ایده های خود می توانند تمامی تهدیدات را به فرصت تبدیل کنند. آن ها در شرایط سخت و پیچیده هم موجب کشف و بهره برداری از فرصت های جدید می شوند.

جمع بندی:

در روستاها به دلیل این که فرصت های بکر و ایده های کشاورزی زیادی وجود دارند، موجب ایجاد کارآفرینی کشاورزی می شود. کارآفرینی کشاورزی موجب کاهش نرخ بیکاری و افزایش درآمد معیشتی در روستاها می شود. در این کارآفرینی بانوان هم می توانند به درآمد زیادی برسند.

کارآفرینی کشاورزی

کارآفرینی کشاورزی


 برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.    


 

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

سعید

سعید | 9/16/2023 5:52:47 PM

سلام تشکر اما خیلی کلی گویی شده و از تکنولوژی هیچ صحبتی نشد