مشاوره رایگان

نوآوری در کسب و کار

| از 0 نظر

نوآوری در کسب و کار شرط اول و آخر رسیدن به موفقیت های بزرگ است. اصلا نوآوری در هر زمینه ای خوب است، علی الخصوص در زمینه کسب و کار! نوآوری یا به اصطلاح آن ورِ آبی ها Innovation یعنی خلق یک چیز جدید. این چیز جدید می تواند یک محصول باشد یا یک خدمت!

نوآوری در کسب و کار خیلی ضروری تر از چیزی است که فکرش را می کنید. می دانید چرا؟!

به سه دلیل عمده. اول این که باعث افزایش کارایی کسب و کار می شود. دوم این که پایداری کسب و کار را به دنبال دارد و سوم این که موجب ایجاد موتورهای جدید رشد در کسب و کار می گردد. بحث امروز ما در مورد نوآوری در کسب و کار است. هم کسب و کارهای سنتی، هم کسب و کارهای اینترنتی. خلاصه این که امروز می خواهیم مواد لازم برای دستیابی به موفقیت های عظیم را به شما معرفی کنیم: نوآوری به مقدار زیاد!


    برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.         


نوآوری در کسب و کار چیست؟

شما هم درست مانند من در عصر حاضر زندگی می کنید. پس به خوبی در جریان تغییر و تحولات سریع و پیوسته ای که هیچ یک از ابعاد زندگی مان از دست آن ها در امان نیستند، هستید! این تغییر و تحولات سریع دست در دستِ پیشرفت هایِ اعجاب انگیزِ تکنولوژی تحقق اهداف را برای سازمان های کوچک و بزرگ دشوار کرده اند. اگر جزء کسب و کارهایی هستید که برای بقاء و ادامه حیات از جان و مال مایه می گذارید، باید بدانید که راز ماندگاری شما همگام شدن با تحولات رخ داده در عرصه های مختلف است. پس اگر می خواهید در عرصه رقابت باقی مانده و با افتخار پاسخگوی نیازهای جامعه باشید، به هیچ قیمتی از قافله تغییرات عقب نمانید که حسابی ضرر می کنید.

نوآوری همه آن چیزی است که سازمان ها برای بقای بلند مدت خود به آن نیاز دارند. به عقیده پیتر راکر در دنیایی که به صورت پیوسته دستخوش تغییر و تحول است و امنیت آن از هر سو مورد تهدید قرار می گیرد، تنها در صورتی می توان در میدان رقابت باقی ماند که خلاق بود. پس اگر خلاق نیستید و نوآوری ندارید، کاسه و کوزه تان را جمع کنید که دیر یا زود باید غزل خداحافظی را بخوانید!

نوآوری در کسب و کار یعنی چه؟!

نوآوری در کسب و کار بدین معناست که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار به ایجاد تغییر در محصولات یا خدمات خود، روش خلق آن ها و یا روش عرضه شان بپردازید. با چه هدفی؟!

با هدف پاسخگویی به نیازهای متغیر مشتریان و نیز بازارهای جدید.

اگر فکر می کنید همین که آستین همت بالا بزنید و تغییراتی نه چندان موثر ایجاد کنید، یعنی فرد خلاقی هستید؛ باید بگویم که سخت در اشتباهید! انجام صحیح و اصولی این تغییرات و موفقیت در آن ها شرط و شروط خاص خودش را دارد! موفقیت در این مسیر منوط به مشاهده پیوندها، کشف و شناسایی فرصت ها و استفاده مناسب و به موقع از آن هاست. با این اوصاف می توان گفت؛ نوآوری در کسب و کار پدیده ای نیست که شب بخوابیم و صبح بیدار شویم، ببینیم رخ داده است! یک پدیده مستمر است. پدیده ای آهسته و پیوسته که متشکل از فرآیند تصمیم گیری سازمانی در کلیه مراحل می باشد. از توسعه ایده گرفته تا کاربردی شدن و انتشار آن! 

فراموش نکنید نوآوری به این معنی نیست که چیزی را کشف و یا اختراع کنید. نوآوری به معنای برداشت و درکی جدید از یک ایده یا عمل می باشد که عملی ساختن آن موجب ارائه یک خدمت یا محصول جدید از سوی سازمان می شود. البته نوآوری همیشه ایجاد یک محصول یا خدمت جدید نیست. بلکه می تواند تغییر و توسعه محصولات یا خدمات کنونی با هدف کارآمد شدن آن ها را نیز در بر بگیرد. این تعریف دو عنصر اساسی را شامل می شود. یکی ایده خوب و دیگری اجرای خوب. این بدون آن و آن بدون این به کارتان نخواهند آمد. هر دو با هم!

نوآوری در کسب و کار

نوآوری

نقش نوآوری در کسب و کار

فرقی نمی کند صاحب یک شرکت کوچک هستید یا سازمانی بزرگ با بیش از نیم قرن سابقه و کُلی اسم و رسم. در هر صورت از من به شما نصیحت؛ اگر می خواهید در عرصه رقابت با رقیبان سرسختتان باقی بمانید، از اهمیت نوآوری در کسب و کار غافل نشوید. اگر دوست دارید روندی رو به رشد طی نموده و لذت سودآوری را تجربه کنید، باید ایده های نو و جذابتان را  در کسب و کار رو کنید. در غیر این صورت چیزی از شما باقی نخواهد ماند جز مشتی خاطره که دیر یا زود به فراموشی سپرده می شوند!

نقش نوآوری در کسب و کار آن هم در دنیای پر رقابت امروز غیر قابل انکار است. موفقیت کسب و کارها فارغ از نوع فعالیت و کوچک و بزرگ بودنشان الابختکی و شانسی نیست. پشت یک موفقیت کوچک به انبوهی از ممارست ها، فداکاری ها و تلاش های بی وقفه گرم است. اگر پای نوآوری و ایده های جدید در میان نباشد، تضمین موفقیت سازمان ها کاری دور از عقل به نظر می رسد.  

خیلی ها باد در غبغب می اندازند، صدایشان را کُلُفت و خش دار می کنند و با افتخار می گویند شرکت من دارای عملکرد ویژه و خاصی است و با بقیه شرکت ها فرق دارد. تبریک می گویم دوست عزیز. ما که بخیل نیستیم. این را هم از سر حسادت نمی گوییم، اما یک نگاه سَرسَری به دور و برت بینداز. تعداد شرکت هایی که مثل شرکت تو هستند، کم نیست! جسارت نباشد، اما عملکرد خیلی از آن ها حتی از عملکرد شرکت تو بهتر است. تلاششان بیشتر است، سرمایه شان بیشتر است، شاید هم خلاق ترند! پس تو هم باید نوآوری را در دستور کارت قرار دهی، وگرنه زبانم لال...

نقش انکار ناپذیر نوآوری در کسب و کار شما

می پرسید نقش نوآوری در کسب و کار چیست؟! خدمتتان عرض خواهم کرد.

  • نوآوری موجب بهبود عملکرد کسب و کار شما می شود.
  • نوآوری موجب کاهش چشمگیر هزینه های کسب و کار شما می شود.
  • نوآوری کسب و کار شما را در مسیر رقابتی تر شدن حرکت می دهد.
  • نوآوری ارزش برند شما را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد.
  • نوآوری پای کسب و کار شما را به همکاری های جدید و ارزشمند باز می کند.
  • نوآوری درآمدتان را به طور شگفت انگیزی افزایش می دهد.
  • ...

نوآوری در کسب و کار

نوآوری و خلاقیت در کسب و کار 


 برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.           


انواع نوآوری در کسب و کار

نوآوری برای سازمان شما با نوآوری برای سازمان بغل دستی تان متفاوت است! همه چیز به این بستگی دارد که یک شرکت صاحب اسم و رسم با کُلی سابقه درخشان هستید یا یک برند جدید و نوظهور که هنوز آن گونه که باید و شاید شناخته نشده است! با توجه به این موضوع نه چندان پیش پا افتاده روش های متعدد و متنوعی وجود دارند که می توانند شما را به اهدافتان برسانند. چه اهدافی؟!

ایجاد ارزش، تمایز و سبقت از رقیبان صاحب نام! پروفسور کلیتون کریستنسن که پروفسور مدرسه بازرگانی هاروارد است، در یک دوره آنلاین بین المللی نوآوری در کسب و کار را به سه نوع تقسیم بندی نموده است. این که کدام یک از انواع نوآوری در کسب و کار برای شما مناسب تر است و اهدافتان را زودتر محقق می کند، به جایگاه کسب و کار شما در بازار بستگی دارد.

پایداری نوآوری

پایداری نوآوری به این معناست که محصول یا خدمت فعلی تان را بهبود بدهید. این نوع نوآوری گزینه ای ایده آل برای آن دسته از کسب و کارهایی است که تمایل دارند از طریق توسعه محصولات سطح بالای خود سودآورترین مشتریان را که حاضر به پرداخت هزینه بیشتر برای دریافت خدمات بهتر هستند، هدف قرار بدهند.  

تغییر اساسی ارزان قیمت

تغییر اساسی ارزان قیمت که از آن تحت عنوان نوآوری اساسی نیز یاد می شود، به این معناست که شما بیایید یک محصول یا خدمت را که به اندازه کافی خوب است، با قیمتی پایین تر از قیمت رقبا در اختیار مشتریان قرار بدهید. شک نکنید که با این کار آن ها جذب کسب و کار شما خواهند شد! اگر می خواهید پوزه کسب و کارهای غول پیکر را به خاک بمالید، از معجزه تغییر اساسی ارزان قیمت غافل نشوید!   

تغییر اساسی در بازار جدید

هنگامی که شما یک بخش جدید در بازار ایجاد کنید تا بدین ترتیب بتوانید به مشتریانی که از خدمات کمتری بهره مند هستند، دسترسی پیدا نمایید؛ یعنی یک تغییر اساسی در بازار جدید ایجاد کرده اید. شما می توانید از این طریق محصولات و خدمات گران و دست نیافتنی را به محصولات و خدماتی اقتصادی و قابل دسترسی برای حجم کثیری از مشتریان تبدیل کنید.

خلاقیت

نوآوری در مدیریت کسب و کار

آیا تا به حال پیش آمده خودتان را بسنجید، ببینید آیا مدیر نوآوری هستید یا نه؟! آیا تا به حال روش جدیدی برای مدیریت کسب و کار یا ایجاد انگیزه در کارکنان نموده اید؟! آیا شیوه مدیریت شما باعث تحریک حسادت رقبا شده است؟! اصلا بگویید ببینم؛ نمودی از نوآوری در کسب و کار شما به چشم می‌خورد؟!

شاید با خودتان بگویید مگر این چیزها اهمیتی هم دارد؟!

بله که اهمیت دارد دوست من! درست است که بسیاری از مزایای نوآوری در کسب و کار بلند مدت هستند و به مرور زمان خودشان را نشان می‌دهند، اما ارتقا جایگاه رقابتی در کوتاه مدت هم قابل مشاهده است. شاید عجیب به نظر برسد، اما حقیقت این است که طی یک قرن گذشته آنقدر که نوآوری در مدیریت کسب و کار در بهره وری سازمان نقش داشته است، هیچ نوع دیگری از مدیریت نداشته است. عجیب‌تر این که با وجود این آمار و ارقام تنها برخی از کسب و کارها نوآوری در مدیریت را جدی گرفته و برای آن برنامه ریزی کرده اند!

چرا نوآوری در مدیریت کسب و کار تا این اندازه مهم و حیاتی است؟! چه چیزی موجب شده است که مدیریت نوآورانه مهم‌تر از سایر شیوه‌های مدیریتی به نظر برسد؟

بیایید به دلایل موفقیت شرکت آمریکایی جنرال الکتریک فکر کنیم. به نظر شما چه چیزی موجب برتری این شرکت بر رقبای شاخ و شانه کِش آن شده است؟

محصول بی نظیر و فوق العاده؟! بله؛ حتما!

کارکنان مجرب؟! بله؛ صد درصد!

رهبران کاربلد؟! بله؛ البته!

نوآوری در مدیریت؟! بله؛ بدون شک همین گزینه است، ردخور ندارد!

می بینید؟! بزرگترین و سرشناس ترین شرکت های دنیا هم با آن همه پرسنل مجرب، مدیران کاربلد، سرمایه هنگفت و... باز هم برای موفقیت به نوآوری نیاز دارند. پس چه چیزی باعث شده شما فکر کنید کسب و کارتان تافته جدا بافته است؟!

نوآوری در مدیریت کسب و کار یعنی چه؟ مدیر نوآور کیست؟

حالا بیایید به تعریف نوآوری در مدیریت کسب و کار بپردازیم. نوآوری در مدیریت کسب و کار یعنی پرهیز از قوانین، پروسه ها و روش های مدیریت سنتی و یا فرم های سازمانی مشتری محور تاثیرگذار بر شیوه مدیریت. یک مدیر نوآور اقدام به ایجاد تغییر در شیوه انجام فعالیت های مدیریتی می کند. فعالیت هایی نظیر هدف گذاری، برنامه ریزی، انگیزه بخشی، کشف و توسعه استعدادها، ارزیابی و تخصیص منابع و...

نوآوری در کسب و کار

نوآوری در کسب و کار

نوآوری در کسب و کارهای اینترنتی

همان‌طور که در جریان هستید، کسب و کارهای اینترنتی با سرعت غیر قابل باوری در حال پیشرفت هستند. نیمه شب می‌خوابیم و آفتاب نزده بیدار می‌شویم، می‌بینیم صدها کسب و کار اینترنتی جدید راه اندازی شده اند. یکی آنلاین آموزش می‌دهد و پول می‌گیرد. آن یکی محصولاتش را آنلاین می‌فروشد و خلاصه همه به لطف وب جهان گستر پول به جیب می‌زنند!

حالا یک خبر ناگوار و یک خبر خوشحال کننده برایتان دارم. خبر ناگوار این که اگر نوآوری نداشته باشید، جایی در میان کسب و کارهای موفق نخواهید داشت. پس بهتر است قبل از این که یک شکست غیر قابل تحمل را تجربه کنید، درِ کسب و کارتان را تخته کرده و به فکر منبع درآمد دیگری باشید! خبر خوشحال کننده هم این که هیچ وقت برای نوآوری دیر نیست. حتی اگر همین الان استارتش را بزنید، کسب و کارتان را از نابودی نجات داده اید!

نگاهی به رقبایتان بیندازید. مگر شما چه از آن‌ها کم دارید؟! چرا آن‌ها تا این اندازه نوآورند و شما گویی هیچگاه واژه نوآوری را نشنیده اید؟! از آن جا که به طور آنلاین فعال می‌کنید، تعداد رقبایتان بسیار بیشتر از چیزی است که تصورش را می‌کنید. حالا فکرش را بکنید که زیاد نه، تنها بیست درصد از این رقیبان خلاق و نوآور باشند! آن وقت چه می‌شود؟!

هیچی دیگر. چه می‌خواستید بشود؟! باید کم کم زحمت را کم کرده و میدان رقابت را ترک کنید! آیا نبود شما لطمه ای به کسب و کار اینترنتی بقیه می‌زند؟!

مسلما خیر. نه تنها لطمه نمی‌زند، بلکه شگفت زده‌شان می‌کند. ذره ای دیگر نوآوری به خرج می‌دهند و مشتریان شما را شیفته خودشان می‌کنند. آن وقت شما می‌ مانید و یک کسب و کار شکست خورده. آن‌ ها می‌ مانند و کُلی مشتری و یک ذهن خلاق که راه به راه مشتری به ارمغان می آورد!

نوآوری در کسب و کار

نوآوری

نوآوری در کسب و کارهای کوچک

اگر می‌بینید جهان پر شده است از برندهای بزرگ و کارآفرینان موفق که برای همیشه در دنیای کسب و کار ماندگار شده اند، به لطف نوآوری است. وگرنه پست و مقام به هیچ کس وفا نکرده است! هیچ برندی نمی‌تواند با عملکرد معمولی به جایی برسد. مگر این که نوآوری را سرلوحه کاروبارش قرار دهد. البته ناگفته نماند که این کار آنقدرها هم ساده نیست.

تعداد برندهایی که در مسیر توسعه نوآوری با مشکلات کوچک و بزرگ بسیاری دست به یقه شده اند، کم نیست. همین موضوع توان تاثیرگذاری آن‌ها بر مشتریانشان را از دستشان ربوده است. چندان عجیب و غریب هم به نظر نمی‌رسد. خُب وقتی شما هیچ محصول یا خدمت نوآورانه ای برای عرضه به مشتریان ندارید، چرا انتظار دارید مورد توجه آن‌ها قرار بگیرید؟! آن هم توجه ویژه! روز و شب این سوال اساسی را با خودتان تکرارکنید تا از مسیر اصلی برند منحرف نشوید!

شاید با خودتان بگویید کسب و کار من کوچک‌تر از این حرف‌هاست که با این مشکلات دست و پنجه  نرم کند. پس نوآوری و این جور چیزها شامل من نمی‌شود! اتفاقا بر عکس؛ استراتژی نوآوری در کسب و کارهای کوچک بسیار مهم‌تر از کسب و کارهای بزرگ و صاحب اعتبار است. وقتی در ابتدای مسیر هستید، باید سعی کنید عملکرد متفاوتی از خودتان به نمایش بگذارید و مشتریان را تحت تاثیر قرار بدهید. نه زمانی که به قله رسیده اید! شک ندارم که با این کار روی غلطک افتاده و راه هزار شبه را یک شبه می‌روید. 

نمی ‌گویم که مسیر توسعه نوآوری برای شما که صاحب یک  کسب و کار کوچک هستید، صاف و هموار است. اتفاقا پر از چاله و چوله و دست انداز و سرعتگیر است! اما خُب چاره ای جز گذر از این مسیر پر فراز و نشیب ندارید. شجاعت به خرج بدهید و کار را تمام کنید!

نوآوری در کسب و کار

نوآوری در کسب و کار

جمع بندی

نوآوری در کسب و کار یعنی این که شما یک محصول یا خدمت جدید خلق نموده و با ارائه آن مشتریانتان را شگفت زده کنید. همان طور که می‌دانید، رقابت در دنیای امروز بسیار داغ است. اگر دیر بجنبید، از میدان رقابت به در شده و شکست سنگینی را متحمل می شوید. فراموش نکنید که شما در یک نبرد نابرابر با رقیبانتان هستید. اگر می‌خواهید از میدان نبرد سربلند بیرون بیایید، چاره ای ندارید جز این که خلاق باشید!

نوآوری در کسب و کار انواع مختلفی دارد. حتما که نباید محصول یا خدمت جدیدی را روانه بازار کنید تا برچسب نوآوری به پیشانیتان بخورد. گاهی می توانید اوضاع و احوال همان محصول کنونی را بهبود بدهید و مشتریانتان را خوشحال کنید. حتی می‌توانید یک تغییر اساسی و ارزان قیمت ایجاد کرده و دل از کف مشتریان رقیب بربایید. تغییر اساسی در بازار جدید هم نوع دیگری از نوآوری است که از بازدهی اش نگویم برایتان!

نوآوری به عرصه مدیریت کسب و کار نیز رسوخ کرده است. اگر رهبر نوآوری باشید، موفقیت کسب و کارتان حتمی است. اما اگر دست روی دست بگذارید و از دور نظاره گر پیشرفت رقیبان باشید، دیر یا زود باید غزل خداحافظی را بخوانید!

نوآوری فقط برای کسب و کارهای بزرگ و سنتی حائز اهمیت نیست. اتفاقا کسب و کارهای کوچک و آنلاین بیش از سایر کسب و کارها به این ناجی نیاز دارند!  حتما می‌پرسید چرا؟!

تکلیف کسب و کارهای اینترنتی که روشن است. هزاران رقیب سرسخت دارند که برای افزایش شمار مشتریانشان از جان و  مال شیرین مایه می‌گذارند. چه کسی موفق‌تر است؟!

درست حدس زدید. هر کس که نوآوری در کسب و کار را سرلوحه اقداماتش کند!

کسب و کارهای کوچک هم برای این که بتوانند در ابتدای مسیر عملکردی متفاوت از خود به نمایش گذاشته و مشتری جذب کنند، نیازمند نوآوری هستند.

 نوآوری در کسب و کار

 نوآوری در کسب و کار


     برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.          


 

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر