مشاوره رایگان

چگونه شرکت خود را به سمت بلوغ دیجیتال سوق دهیم

5.0| از 2 نظر

آغاز یک تحول دیجیتال کار آسانی است. اما مسیری که برای تکمیل آن وجود دارد بسیار دشوار است. در اینجا چگونگی هدایت این مسیر دشوار به سمت بلوغ دیجیتال مطرح می گردد.

چگونه شرکت خود را به سمت بلوغ دیجیتال سوق دهیم

دستیابی به بلوغ دیجیتال دستاوردی است که ارزش تلاش در این مسیر را دارد. طبق تحقیق انجام شده توسط Deloitte، نیمی از سازمان های دارای بلوغ دیجیتال حاشیه سود خالص بالاتر و درآمد بیشتری نسبت به متوسط صنعتی که در آن فعالیت می کنند نشان می دهند. بنابراین بدیهی است که مزایایی در اتخاذ رویکرد مبتنی بر تکنولوژی وجود دارد.

تحول دیجیتال مستلزم مجموعه ای از گام ها می باشد که بر روی هم قرار می گیرند و تکنولوژی به عنوان هدف نهایی ایجاد بلوغ دیجیتال در سازمان ها مطرح می گردد. گام نخست، ارزیابی دارایی های ضمنی می باشد که می توانند تحول دیجیتال را حمایت کنند، مانند استفاده ازداده های مشترک یا پلتفرم های ارتباطاتی یکپارچه.

پس از این مرحله، تلاش عامدانه برای دیجیتال نمودن، ساده و پربازده نمودن فرایندها اهمیت می یابد. شرکت ها شروع به توسعه استراتژی ها، برنامه ریزی، شناسایی تکنولوژی ها و تخصیص مجدد بودجه برای تبدیل کردن این هدف، به یک هدف مرکزی می کنند. مزایای گسترده تحول دیجیتال، در این مرحله نمایان نمی شود، اما زیرساخت های اساسی، ساخته شده است.

زمانیکه بخش های اصلی به مرحله اجرا برسند، اولویت با ادغام جریان های کاری و تکنولوژی تا جای ممکن است. این مرحله می تواند نیاز به صرف منابع داشته و با موانعی همراه باشد، به همین دلیل است که شرکت ها نیاز به داشتن رویکردی سیستماتیک با دیدگاهی دقیق دارند. در این مرحله، مزایای تحول دیجیتالی، نمایان تر شده و موجب افزایش درآمد خواهد شد.

گام نهایی، بهینه سازی تمام فرایندهای دیجیتالی پس از رسیدن به بلوغ دیجیتال می باشد. در این حالت، سازمان، تکنولوژی را در تمام سطوح برای دستیابی به انعطاف، کارایی، نوآوری و رقابت در سطوح بالا به کار می گیرد.

رهبران دیجیتال را پرورش دهید

توحل دیجیتال، به صورت طبیعی اتفاق نمی افتد. این فرایند بدون تلاش، همکاری و مهمتر از همه رهبری مناسب به وقوع نخواهد پیوست. رهبران دیجیتال افرادی هستند که شرکت ها را به سمت به کارگیری تکنولوژی برای دستیابی به راه حل های هوشمندانه و مزایای جدید سوق می دهند.

Jeremy Larner رئیس JKL نمونه ای عالی از یک رهبر دیجیتال است. شرکت او، یک پلتفرم سرمایه گذاری هنری را رهبری می کند که از جهت گیری آنلاین خود برای مشارکت سرمایه گذاران در سراسر جهان استفاده می کند. در مقایسه با باقی شرکت ها، رویکرد Larner بسیار مهیج و قابل دستیابی است و آن را مدیون استفاده نوآورانه از تکنولوژی می باشد.

شرکت ها می توانند رهبران دیجیتال خود را با ارزش گذاری به مهارت های رهبری مانند قابلیت رشد، همکاری و مشارکت پرورش دهند. علاوه بر این می توانند کارمندان جوان تر را زودتر ارتقا داده و آن ها را به ارزیابان دیجیتالی تبدیل کنند که بر کارکنان ارشد نظارت می کنند. ریسک پذیری و مهارت سنجش در رهبران بسیار مم است، چرا که به عنوان نقطه قوتی است که شرکت ها را به سمت آینده ای یکپارچه و مبتنی بر تکنولوژی حرکت می دهد.

ارتقای تجربیات کارمندان

داشتن کارمندانی که قابلیت آگاه شدن، استفاده و یادگیری عشق ورزیدن به تکنولوژی را دارند، برای دستیابی به بلوغ دیجیتال الزامی می باشد. کارمندان حائز شرایط اکنون می توانند کارفرمای خود را انتخاب کنند و آن ها معمولا شرکت هایی را انتخاب می کنند که تکنولوژی را به کار گرفته و به صورت ارگانیک آن را پرورش می دهند. در عمل، به نظر می رسد که سازمان هایی که از تکنولوژی برای کارایی، بهره وری و مشارکت بیشتر استفاده می کنند، موفقیت بالاتری دارند.

در کنار رهبری همراه با ذهنیت مشتری اول است، تحول دیجیتال نیازمند تمرکز بر تجربیات کارمندان نیز می باشد. همچنان که Scott Schoenberger شریک مدیریتی در شرکت Bluewater می گوید، ضرورت جدید تکنولوژی مورد نیاز ادارات، تنها عملکرد نبوده و بر تجربه استوار می باشد.

اگر این تجربه کمتر از حد بهینه باشد، کارمندان اشتیاق کمتری برای تحول دیجیتال خواهند داشت. بالعکس، یک جلسه دیجیتال را در نظر بگیرید که در آن تمام شرکت کنندگان می توانند به صورت همزمان از تکنولوژی استفاه کنند، این کار منجر به مشارکت کارمندان در تمام فعالیتهای تجاری خواهد شد.

ارتقای فرهنگ دیجیتال

یک فرهنگ دیجیتال می تواند و در واقع باید مقدم بر تحول دیجیتال باشد. مطالعه ای که در سال 2019 توسط Usabilla انجام شد نشان داد که 41 درصد از پاسخ دهندگان بر این عقیده اند که فرهنگ جاری آن ها مانعی برای تحول دیجیتال می باشد. در فرهنگ های دیجیتال، کارمندان مشتاق به جایگزینی سیستم های قدیمی با تکنولوژی های جدید هستند و مایل به تجربه عدم قطعیت و آزمایش و مشارکت در ارتقای مهندسی و نوآوری در تمام ابعاد هستند.

حتی چیز ناملموسی مانند خوش بینی نیز مهم است. طبق مطالعه ای که توسط Janeiro Digital مشاور کسب و کار دیجیتال صورت گرفت، تقریبا 85 درصد از کارمندان صنایع لجستیکی بر این باورند که شرکت آن ها از نظر بلوغ دیجیتال دچار مشکل است. تقریبا یک چهارم از پاسخ دهندگان فاقد اشتیاق لازم برای تغییر بودند. و تحول دیجیتال تنها تغییری بود که از سوی مقامات بالاتر به آن ها ابلاغ می شد.

اگر فرایند تحول دیجیتال با موفقیت انجام گیرد، می تواند دستاورد قابل توجهی باشد، اما این هرگز پایان کار نخواهد بود. همچنان که شرکت های بیشتری به شرایط ما برسند، سازمان ها نیاز به ادامه رشد و نوآوری در جهت متمایز شدن از دیگران خواهند داشت. انطباق با شرایط جدید یک اجبار مستمر خواهد بود و به همین دلیل اکنون بهترین زمان برای شروع این کار می باشد.

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

مازیار همراه

مازیار همراه | 10/19/2021 12:56:57 PM

خوشبختانه تیم ما قدمای خوبی تو حوزه دیجیتال برداشته. مرسی از توضیحات کاملتون

سیمین قهرمانخانی

سیمین قهرمانخانی | 12/20/2021 8:44:00 AM

خیلی خوب همه چیو توضیح میدین. ممنون