مشاوره رایگان

مشاغل استارتاپ

| از 0 نظر

تا به حال چند بار اصطلاح مشاغل استارتاپ به گوشتان خورده است؟ ده بار؟ صدبار؟ هزاران بار؟ شاید هم بیشتر!

امروزه استارتاپ به واژه ای لاکچری تبدیل شده که هر کسی دوست دارد آن را به کسب و کارش نسبت داده و اینگونه ادای باکلاس ها را در بیاورد. از سوپرمارکت محل گرفته تا فلان آنلاین شاپ گمنامی که هنوز موفق به شناخت نیاز مشتریان نشده، چه برسد به رفع آن ها!

این را آویزه گوشتان کنید که یک کسب و کار دارای اپلیکیشن و وب سایت لزوما یک استارتاپ نیست. این را هم آویزه آن یکی گوشتان کنید که هر رویداد مرتبط با کارآفرینی یک استارتاپ محسوب نمی شود. هر شرکت کامپیوتری کوچکی هم لزوما یک استارتاپ نیست. خلاصه درست است که گردو گرد است، اما هر گردی گردو نیست!

بحث امروز ما درباره مشاغل استارتاپ است. هم در داخل و هم در خارج از ایران. اصلا می خواهیم ببینیم جای چه استارتاپ هایی در کشور عزیزمان خالیست. خدا را چه دیدید؟! شاید آستین همت بالا زدیم و جای خالی اش را به بهترین نحو ممکن پر کردیم!

مشاغل استارتاپ

مشاغل استارتاپ


         برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.                 


مشاغل استارتاپ چیست؟

واژه استارتاپ از آن دسته واژه های بسیار قدیمی نیست که برای پیدا کردن معنا و مفهومش دست به دامان دهخدا و لغت نامه معروفش شوید! این واژه نهایتا دو دهه است که سر زبان ها افتاده و اسم و رسمی برای خودش دست و پا کرده است. خیلی ها هنوز نمی دانند مشاغل استارتاپ چگونه مشاغلی هستند و قبول دارند که نمی دانند. خیلی های دیگر هم نمی دانند، اما متاسفانه نمی خواهند قبول کنند که نمی دانند. با کلی اعتماد به نفس کاذب روی منبر می روند و هزار و یک تعریف غلط از استارتاپ به خورد گروه اول می دهند. این گونه است که دنیا پر شده است از تعاریفی که بعضا هیچ سنخیتی با مشاغل استارتاپ ندارند!

استارتاپ یک کسب و کار نوپاست. کسب و کار نوپایی که راه حلی خلاقانه برای رفع یک نیاز ارائه داده و بدین ترتیب سریعا رشد کرده و به درآمد رسیده است.

نکته مهمی که در مورد مشاغل استارتاپ وجود دارد، این است که عمدتا با ریسک پذیری بالایی همراهند. پس اگر دل و جرئت ریسک کردن ندارید، خواهشا به هیچ عنوان سراغ مشاغل استارتاپ نروید! نکته مهم دوم این است که استارتاپ هم یک فرآیند کارآفرینی محسوب می شود. پس جای تعجب ندارد اگر موفق نشده و شکست بخورد. با این اوصاف آن هایی که رویای راه اندازی یک استارتاپ را در سر می پرورانند، ریسک می کنند. در نهایت یا موفق می شوند یا شکست می خورند. این ذات استارتاپ است!

مشاغل استارتاپ دارای دو مشخصه مهم هستند. یکی تکرار پذیری و دیگری مقیاس پذیری!

  • تکرار پذیری استارتاپ به چه معناست؟!

تکرار پذیری یک کسب و کار یعنی این که می توان مدل درآمدی آن را به دفعات زیاد تکرار کرد و با هر بار تکرار، درآمد کسب و کار را افزایش داد. تصور کنید یک استارتاپ راه اندازی کرده اید که خروجی آن یک محصول فیزیکی است. تکرار پذیر بودن در این جا به این معناست که شما می توانید این محصول فیزیکی را به تولید انبوه برسانید و با فروش آن درآمد کسب کنید.

  • مقیاس پذیر بودن استارتاپ به چه معناست؟!

مقیاس پذیر بودن یک کسب و کار بدین معناست که می توان از طریق افزایش نیروهای انسانی یا منابع مالی مدل درآمدی آن را گسترش داد و بدین صورت ارزش افزوده بیشتری برای کسب و کار ایجاد نمود.

  • یک مثال ساده، اما کاربردی!

بگذارید تکرار پذیری و مقیاس پذیری یک کسب و کار را با یک مثال ساده برایتان توضیح بدهم. همه شما تاکسی اینترنتی اسنپ را می شناسید دیگر؟! نگویید نه که باورش سخت است!

تاکسی اینترنتی اسنپ از آن دسته مشاغل استارتاپ است که در ابتدای فعالیت خود هم شرط تکرار پذیری را داشت و هم شرط مقیاس پذیری را! خُب همان طور که می دانید، همان خدمتی که اسنپ به شما ارائه می دهد، بدون هیچ گونه محدودیتی به میلیون ها مسافر دیگر در سراسر ایران نیز ارائه می دهد. این همان تکرار پذیری است. خُب حالا می رویم سراغ مقیاس پذیری!

اسنپ روزانه صدها راننده استخدام می کند. این موضوع را از بنرهای کوچک و بزرگی که در سطح شهر نصب کرده است، می توان فهمید! با این اوصاف اسنپ دارد منابع انسانی خود را که همان رانندگان است، افزایش می دهد. این همان مقیاس پذیری است که افزایش ارزش افزوده را برای اسنپ به ارمغان می آورد.

مشاغل استارتاپ

مشاغل استارتاپ

مشاغل استارتاپ در ایران

تعداد مشاغل استارتاپ در ایران کم نیست که هیچ، خیلی هم زیاد است. از استارتاپ های حوزه سلامت گرفته تا استارتاپ های آرایشی و بهداشتی و کشاورزی و...! دوست دارید با بزرگترین و معروف ترین مشاغل استارتاپی ایران آشنا شوید؟!

  • استارتاپ دیجی کالا

دیجی کالا از آن دسته استارتاپ های موفق ایرانی است که به احتمال قریب به یقین تجربه خرید از آن را دارید. این استارتاپ بی نظیر با ارائه فضایی گسترده محصولات متعدد و متنوعی را به مشتریان عرضه می دارد. محصولاتی همچون لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، پوشاک و...!

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که دیجی کالا را نشناسد و از خدمات شگفت انگیز آن استفاده نکند. حتی خیلی ها قبل از خرید یک محصول از جایی غیر از دیجی کالا به منظور کسب اطلاعات و آگاهی از قیمت، نخست به این فروشگاه اینترنتی سر می زنند. این یعنی این که دیجی کالا مثل خون در رگ های مردم ایران جاری است!

شاید برایتان جالب باشد بدانید که دیجی کالا برترین استارتاپ ایران است. جالب تر این که این استارتاپ موفق توانسته است در میان 100 استارتاپ برتر دنیا جا خوش کند. به امید روزی که کشورمان پر شود از چنین استارتاپ های همه چیز تمامی!

  • استارتاپ جابینجا

استارتاپ جابینجا یکی دیگر از برترین مشاغل استارتاپ ایران است که تقریبا همه ما با آن آشنایی داریم. جابینجا همان طور که از نامش پیداست، در زمینه کاریابی و استخدام فعالیت می کند. فرقی نمی کند کارفرما هستید یا کارجو. به هر حال جابینجا به کارتان می آید! هم برای درج آگهی جذب نیروهای توانمند و هم برای ارائه رزومه و پیدا کردن کار مناسب!

  • استارتاپ جعبه

استارتاپ جعبه هم یکی از معروف ترین مشاغل استارتاپ ایران است که استراتژی بازاریابی را در قالب اشتراک گذاری ویدئوهای تبلیغاتی پیش گرفته و از حق نگذریم تا بدین جا بسیار موفق عمل کرده است! 

  • استارتاپ تکراتور

اگر جزء علاقه مندان به آشنایی با برترین تکنولوژی های روز دنیا هستید، حتما تکراتور را می شناسید! استارتاپ تکراتور که یکی از بزرگ ترین استارتاپ های ایران است، سایت های سودمند و معتبر زمینه تکنولوژی را به عاشقان این حوزه معرفی می کند.

  • استارتاپ اسنپ

استارتاپ اسنپ از آن دسته استارتاپ های موفق ایرانی است که فعالیت خود در حوزه حمل و نقل درون شهری را از سال 1393 آغاز نمود. شک ندارم که اپلیکیشن اسنپ بر روی گوشی شخصی 90 درصد شمایی که دارید این مطلب را می خوانید، نصب شده است! با اسنپ کافیست مبدا و مقصدتان را مشخص کرده و پس از برآورد هزینه سفرتان را با خیال راحت انجام دهید. در هر ساعتی از شبانه روز راننده در اختیار شماست!

این ها تنها نمونه هایی از مشاغل استارتاپ ایرانی هستند که خدمتتان معرفی کردم. حیف است استارتاپ هایی همچون کافه بازار و علی بابا و ترب و آنتورک و دیوار و امثال آن ها از قلم بیفتند. پس تیتر بعدی را از دست ندهید!

مشاغل استارتاپ

استارت آپ


         برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.                 


نمونه طرح مشاغل استارتاپ

  • کافه بازار؛ استارتاپی که در دل محدودیت ها خوش درخشید!

کافه بازار یکی از برترین استارتاپ های ایرانی است که از حق نگذریم؛ خیلی وقت ها کار خیلی هایمان را راه انداخته است. این استارتاپ کاربردی درست زمانی که دسترسی مردم ایران به گوگل پلی در سایه تحریم ها قطع شد، خوش درخشید و جای خود را در دل کاربران باز کرد. به گونه ای که بسیاری از مردم هنوز که هنوز است سراغ گوگل پلی نمی روند و استفاده از رقیب ایرانی آن را ترجیح می دهند.

  • سفر فقط با علی بابا می چسبد!

استارتاپ علی بابا یکی از مشهورترین استارتاپ های ایرانی است که حتما نامش را شنیده اید. اگر دنبال منبعی معتبر برای رزرو بلیط هواپیما و قطار می گردید، کجا بهتر از علی بابا؟! این استارتاپ به نام ایرانی که امکان خرید بلیط چارتر را هم برای مشتریان خود فراهم کرده است، اطلاعات فوق العاده ای درباره مقاصد پروازی و ایرلاین های خارجی در اختیار شما قرار می دهد. راستی اگر پروازتان کنسل شود، علی بابا کل هزینه را به صورت آنلاین به حسابتان واریز می کند. اگر عاشقش شویم، رواست!

  • آنتورک؛ غول بی چون و چرای دنیای تبلیغات

استارتاپ آنتورک یکی از برترین استارتاپ های فعال در زمینه سرویس دهی تبلیغات به شمار می آید. فرقی نمی کند می خواهید برای کسب و کارتان تبلیغ کنید یا تبلیغ کسب و کارهای مختلف را در سایتتان قرار دهید. به هر حال آنتورک پاتوق خوبی برای شماست!

  • استارتاپ ترب؛ اول مقایسه بعد خرید!

ترب را یکی از پیشگامان استارتاپ در ایران می دانند. از محبوبیت این استارتاپ در میان ما ایرانی ها همین بس که رتبه چهارم برترین استارتاپ های کشور را از آن خود کرده است! ترب به شما کمک می کند که پیش از خرید محصول مورد نظرتان، نخست قیمت آن را در فروشگاه های مختلف مشاهده و مقایسه کرده و سپس بهترین گزینه را از میان گزینه های موجود برگزینید. خیالتان راحت؛ با ترب تمام خریدهایتان مقرون به صرفه خواهند بود! 

مشاغل استارتاپ

استارتاپ

ایده های مشاغل استارتاپ خارجی

اگر فکر می کنید آن ور آبی ها دست روی دست گذاشته اند تا ما ایرانی پرچم دار برترین مشاغل استارتاپی دنیا شویم، سخت در اشتباهید. آن ها هم با جان و دل تلاش می کنند تا برترین ها را از آنِ خودشان کنند. الحق و الانصاف که تا به امروز هم موفق بوده اند. موافقید با چند نمونه از بهترین ایده های مشاغل استارتاپ خارجی آشنا شویم؟ شاید ذهنتان جرقه ای زد و این ایده های طلایی را عملی کردید!

  • Doppler؛ برنامه ای که زحمت حفظ رمز عبور شما را می کشد!

آیا تا به حال برایتان پیش آمده یک رمز عبور چند رقمی را حفظ کرده و چند روز بعد که می خواهید از آن استفاده کنید، متوجه شوید ای دل غافل؛ فراموشش کرده اید؟! همه ما بارها و بارها این اتفاق تلخ را تجربه کرده ایم. خوشبختانه دوپلر پایان کار کابوس فراموشی های گاه و بی گاه رمزهای عبور است. اگر جزء توسعه دهندگانی هستیدکه با هزار و یک جور رمز عبور حائز اهمیت سروکار دارید، دعا کنید این ایده ناب زودتر اجرایی شود! 

  • Flux Biosciences؛ برنامه ای که به شما کمک می کند درک بهتری از خودتان داشته باشید!

تمرکز این ایده استارتاپی فوق العاده جذاب روی تست های سلامتی است. تکنولوژی ارائه شده در این ایده از طریق بزاق دهان، خون و اوره شما به بررسی نشانگرهای زیستی وابسته به استرس، رژیم، تمرین و باروری می پردازد. اگر دوست دارید درک بهتری از سلامتی تان داشته باشید، منتظر عملی شدن این ایده کاربردی باشید!

  • Goodr؛ برنامه ای که شما را به جمع خیرین ملحق می کند!

گودر یکی از ناب ترین ایده های مشاغل استارتاپ خارجی است که هدف آن بهبود دسترسی به غذا و پیشگیری از هدر رفتن آن است. بله؛ گودر یک پلتفرم مدیریت غذاست. این پلتفرم کمک می کند به جای آن که غذاهای اضافی را دور بریزید و اسراف کنید، آن ها را جمع آوری کرده و به خیریه اهدا کنید. ایده فوق العاده ای است. نه؟! 

مشاغل استارتاپ

استارتاپ

مشاغل استارتاپی که در ایران نیست!

جای خیلی از مشاغل استارتاپ در ایران خالی است. همت کنید و جای خالی شان را در سایه توانمندی های شگفت انگیزتان پر کنید!

  • مجموعه غذایی اختصاصی راه اندازی کنید!

اگر می خواهید جزء کسب و کارهای همیشه پر رونق باشید، یک کسب و کارمرتبط با غذا راه بیندازید. شاید با خودتان بگویید جای چنین استارتاپی که در کشور ما خالی نیست. از هر خیابانی که می گذری، هزار و یک رستوران به فاصله 5 قدمی از یکدیگر تاسیس شده اند. آخر این هم شد ایده اجرا نشده برادر من؟!

دست نگه دارید. من که نگفتم رستوران! گفتم مجموعه غذایی اختصاصی. یعنی مثلا رستورانی که فقط غذاهای مخصوص گیاهخواران را طبخ می کند یا رستورانی که فقط غذاهای گوشتی می پزد. حتی می توانید رستورانی راه اندازی کنید که غذاهای آن مخصوص افرادی است که رژیم لاغری دارند! جای چنین مجموعه ای شدیدا در کشورمان خالی است. این ایده ناب را از من پذیرا باشید. کمی پر و بال به آن بدهید و بسم الله بگویید. انشاالله سال بعد همین موقع دوش به دوش دیجی کالا و اسنپ جزء برترین استارتاپ های ایرانی هستید!

  • روی بدنه ماشین ها تبلیغات انجام بدهید!

تبلیغات روی بدنه ماشین‌هایی که مدام از این سر شهر به آن سر شهر می‌روند، یکی از پر بازده‌ترین روش‌های تبلیغاتی است که هنوز در کشور ما باب نشده است. شما می توانید آغازگر این تغییر بزرگ باشید. کافیست یک اپلیکیشن راه اندازی کنید که در آن هم کسب وکارهای علاقه مند به تبلیغ حضور داشته باشند و هم صاحبان خودرو. کسب و کارها پیشنهادات خود را در مورد تبلیغ و هزینه ای که حاضرند بابت این کار بپردازند، ارائه بدهند. صاحبان خودرو هم پیشنهادات مناسب را برگزیده و اعلام همکاری کنند. شما هم در این میان به نان و نوا می رسید!

  • خرید جزئی به قیمت عمده؛ رویایی که تحققش دشوار نیست!

همان طور که در جریان هستید، خرید عمده محصولات نقش قابل توجهی در کاهش هزینه های نهایی دارد. برای مثال هنگام خرید یک کارتن پودر لباسشویی پولی که بابت هر بسته می پردازید، بسیار به صرفه تر از زمانی است که یک بسته را به تنهایی می خرید. قبول دارید؟!

مشکلی که بسیاری از خانواده ها با آن رو به رو هستند، این است که امکان خرید بسیاری از محصولات به صورت عمده را ندارند. از سوی دیگر دوست دارند که از تناسب قیمت خرید عمده بهره مند شوند. مایلید قدمی برای تحقق این خواسته‌شان بردارید؟!

کافیست در این میان نقش واسطه را بازی کنید. یک اپلیکیشن یا سایت راه اندازی کنید و استارت خرید اشتراکی محصولات عمده را بزنید. مثلا از چند خانواده پول گرفته و برایشان پودر ماشین لباسشویی به صورت عمده بخرید. سپس سهم هر یک را برایشان ارسال کنید. با این کار آن ها جزئی خریده اند، اما عمده حساب کرده اند!

مشاغل استارتاپ

استارتاپ

جمع بندی

در زبان فارسی واژه استارتاپ را کسب و کار نوپا معنی می‌کنند. استارتاپ کسب و کار نوپایی است که راه حلی خلاقانه را به منظور یک نیاز مهم ارائه می‌دهد. بدین‌ترتیب خیلی زود رشد می‌کند و به درآمد می‌رسد. نیاز به جابه‌جایی درون شهری در هر ساعت از شبانه روز با هزینه مناسب یکی از اساسی‌ترین نیازهایی بود که استارتاپ اسنپ به خوبی از پس رفع آن برآمد. امروزه شاهد آن هستیم که این استارتاپ به گزینه اول و آخر بسیاری از مسافران تبدیل شده است. پس نتیجه می‌ گیریم که اسنپ راهش را درست رفته است!  

با روی کارآمدن استارتاپ های جدید در سراسر دنیا کشور ما نیز از قافله عقب نماند و استارتاپ ‌های بسیاری را معرفی نمود. از دیجی کالا با آن همه محبوبیت گرفته تا ترب و دیوار و علی بابا و جعبه و...! همه این استارتاپ‌ها می‌کوشند که انجام کارها را برای من و شما راحت‌تر کنند و انصافا هم در این راستا موفق عمل کرده‌اند.

ایده‌های استارتاپ خارجی بسیار ناب و کاربردی هستند. نمونه بارزشان برنامه دوپلر است! شک نداریم که شما هم از فراموشی گاه و بی‌گاه رمزهای عبورتان به ستوه آمده‌اید. مخصوصا اگر رمزهای مختلفی داشته باشید که از نان شب هم برایتان واجب‌ترند! دوپلر فرشته نجات شماست. این برنامه می‌تواند رمزها را برایتان نگهداری کرده و هر زمان که به آن‌ها نیاز داشتید، در اختیارتان قرار دهد. با عملی شدن این ایده دیگر نیازی نیست اعداد و ارقام طولانی را حفظ کنید و استرس فراموش کردنشان را داشته باشید!

از دیگر ایده‌های استارتاپ خارجی که عملی کردن آن‌ها می‌تواند حال دنیا را بهتر کند، می‌توان بهFlux Biosciences و Goodr اشاره کرد.

مشاغل استارتاپی بسیاری هستند که جایشان در کشور ما خالیست. مشاغلی همچون مجموعه غذایی اختصاصی، اجاره ماشین برای انجام تبلیغات و... امیدوارم این قفل ها با دستان توانای شما باز شوند!


        برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.               


 

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر