مشاوره رایگان

اعضای تیم استارتاپ

5.0| از 1 نظر

اعضای تیم استارتاپ می توانند دست به دست هم داده و با راه اندازی یک استارتاپ خفن دنیا را فتح کنند. ببینید؛ شما برای شروع هر کار تیمی نیازمند هم تیمی هایی کاربلد، متخصص، حرفه ای و همه چیز تمام هستید. استارتاپ هم از آن دسته کارهایی است که همکاری اعضای مجرب آن با یکدیگر موفقیتش را تضمین می کند. پس اگر قصد راه اندازی یک استارتاپ موفق را دارید، حتی اگر شده دنیا را زیر و رو کنید و بهترین هم تیمی ها را برای خودتان برگزینید. اگر بگویم اعضای تیم استارتاپ و توانایی های آن ها به اندازه ایده استارتاپ مورد نظر شما و بازار آن اهمیت دارد، گزاف نگفته ام!

می دانید اعضای تیم استارتاپ چه کسانی هستند؟! می دانید این اعضا باید چه ویژگی ها و مهارت هایی داشته باشند؟! اصلا به نظر شما بهترین ترکیب برای یک تیم استارتاپی چه ترکیبی است؟!

لطفا تلفن همراهتان را بردارید و برای یافتن پاسخ سوالتان یک سرچ کوتاه در گوگل بکنید.

چه شد؟ چیزی نیافتید؟! حق دارید. گوگل برای این موضوع چیز خاصی در چنته ندارد. اما خُب جای خوبی آمده اید. نقشه گنج دست من است. بنده کلی اطلاعات به دردبخور دارم که مطمئنم به کارتان می آیند. پس بحث شیرین امروز را به هیچ قیمتی از دست ندهید.

آماده ای؟! بزن که بریم!


     برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.


اعضای تیم استارتاپ چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

یک تیم استارتاپی همین طور شانسی و الابختکی نمی تواند جای پایش را در میان غول های استارتاپی دنیا محکم کند. حقیقتا این که یک ایده عالی با یک تیم سطح متوسط داشته باشید، اصلا هنر نیست. هنر این است که بتوانید به کمک یک تیم عالی یک ایده سطح متوسط را به ثمر بنشانید. تا بوده، چنین بوده که بازیگران عالی بازیگرانی همچون خودشان را استخدام می نمایند. این در حالی است که بازیگران متوسط همواره سعی می کنند بازیگرانی را استخدام کنند که به مراتب از خودشان ضعیف ترند. می دانید دلیل این امر چیست؟!

بازیگران ضعیف با انتخاب همکارانی که از آنان ضعیف تر هستند، تمام تلاششان را به کار می گیرند تا ضعف خود را از دید دیگران پنهان کنند. مسلما یک بازیگر سطح بالا رقیبی قَدَر و تهدیدی خطرناک برای آن هاست. اگر عالی بودن را در وجود خود می بینید، عالی ترین ها را برای همکاری برگزینید و خیال خود و کسب و کارتان را راحت کنید.

برویم سراغ اصل مطلب...

به نظر شما اعضای تیم استارتاپ باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا بتوانند از پسِ وظایف خطیر خود برآیند؟!

به نظر بنده توانایی اجرا و رشد یکی از مهم ترین خصوصیات اعضای تیم استارتاپ است. اگر اعضای تیمتان نمی توانند تمام حواس خود را بر روی یک مسئله متمرکز نموده و بدین ترتیب گامی بلند در راستای رشد سریع کسب و کار بردارند، ایده تان را ببوسید و بگذارید کنار!

توانایی مربیگری از دیگر خصیصه های ضروری است که اگر اعضای تیم استارتاپ از آن بی بهره باشند، واویلا می شود! می دانید توانایی مربیگری یعنی چه؟! یعنی مهارت شنیدن و جمع کردن دیدگاه های مختلف و بهره مندی از مشورت افراد کاردان!

اعضای تیم استارتاپ باید 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته را با استارتاپ نفس بکشند. پس اگر جزء افرادی هستید که عاشق کار کردن در تایم اداری بوده و خارج از این بازه زمانی بازدهی چندانی ندارید، دور استارتاپ را یک خط قرمز پُر رنگ بکشید و یک شغل کارمندی برای خودتان دست و پا کنید.

از دیگر ویژگی هایی مهمی که اعضای تیم استارتاپ باید از آن ها بهره مند باشند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قاطعیت و استقامت
  • نظم و خلاقیت
  • رعایت اصول اخلاقی
  • توجه ویژه به مشتریان
  • اشتیاق
  • ذهنیت مثبت
  • مهارت های فوق العاده در حل مسئله
  • واقع گرایی
  • هوش تجاری
  • تجربه و دانش مثبت
  • بهره مندی از مهارت های تخصصی و اطلاعات کافی
  • روحیه تیمی
  • هدف مشترک
  • ...

اعضای تیم استارتاپ

اعضای تیم استارتاپ

مسئولیت هر یک از اعضای تیم استارتاپ

اگر به فکر راه اندازی یک استارتاپ نان و آب دار هستید، آشنایی با مسئولیت هر یک از اعضای تیم استارتاپ برایتان از نان شب واجب تر است. جالب و در عین حال لازم است بدانید که ساختار سازمان یافته یک استارتاپ یکی از حیاتی ترین مواردی است که توجه به آن برای موفقیت کسب و کار الزامی است. حتی اگر شده کلی وقت و هزینه صرف کنید، به طراحی و تنظیم ساختاری موثر برای تیمتان بپردازید. مسئولیت ها را مشخص نموده و شایسته ترین افراد را به اجرای آن ها بگمارید. آنگاه خواهید دید که موفقیت آنقدرها هم دست نیافتنی نیست. کافیست تلاش کنید و طبق برنامه پیش بروید!

اگر بخواهیم ساده و صریح خدمتتان عرض کنیم، در یک تیم استارتاپی نقش های اصلی را به دو دسته کلی تقسیم بندی می نمایند. یکی مدیر اجرایی و دیگری مدیر ارشد فناوری. حقیقتا این دو نقش کلیدی ترین نقش های یک استارتاپ محسوب می شوند. پس می توان گفت مدیر اجرایی و مدیر ارشد فناوری نیمی از بار مسئولیت استارتاپ را به دوش می کشند. شاید هم بیشتر!

حتما می پرسید وظیفه مدیر اجرایی چیست؟!

مهم ترین وظایفی که مدیر اجرایی برای اجرای آن ها تلاش می کند، عبارتند از:

  • بازاریابی و فروش محصولات و خدمات
  • حل و فصل مسائل حقوقی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت عمومی
  • نظارت بر امور مدیر ارشد فناوری و ارتباط با وی

خُب این از مسئولیت مدیر اجرایی به عنوان یکی از اصلی ترین اعضای تیم استارتاپ. حال به نظر شما مدیر ارشد فناوری عهده دار انجام چه وظایفی است؟!

گفتنی است که مدیر ارشد فناوری وظیفه مدیریت 4 تیم حیاتی را بر عهده دارد. این 4 تیم کدامند و هر یک چه مسئولیت هایی بر عهده دارند؟!

تیم UX

تیم User Experience یا به اصطلاح خودمانی تر تیم تجربه کاربر یکی از مهم ترین بخش هایی است که جای خالی آن در استارتاپ توسط هیچ تیم دیگری پر نخواهد شد! می دانید وظیفه این تیم چیست؟

ایجاد بهترین تجربه ممکن برای کاربران! خُب حالا به نظر شما اعضای این تیم چگونه بهترین تجربه ممکن را برای کاربران رقم می زنند؟!

از طریق طراحی هوشمندانه و توسعه ظاهری کار با به کارگیری علم زیبایی شناسی. البته اعضای این تیم موظفند دست به دست سایر تیم ها داده و برای تحقق دیگر اهداف تعیین شده نیز از جان مایه بگذارند!

تیم Back End

اگر مصرانه پیگیر اخبار دنیای فناوری باشید، حتما با تیم بک اِند و وظایف آن کم و بیش آشنایید. اگر بگویم این تیم مهم ترین تیم بخش توسعه محسوب می شود، اغراق نکرده ام. تیم مذکور مسئولیت هسته برنامه ساخته شده را بر عهده دارد.

تیم Dev Ops

کلیدی ترین مسئولیتی که اعضای تیم Dev Ops بر عهده دارند، مدیریت فضای ابری می باشد. افزودن کد جدید به ریپوزیتوری پیش از استقرار هر نسخه جدید و ارزیابی کد جدید از دیگر مسئولیت هایی است که اعضای تیم مذکور بر عهده دارند.

 تیم QA

تیم Quality Assurance یا به اصطلاح عامیانه تر تیم تضمین کیفیت یکی دیگر از بخش های فعال در هر استارتاپ هستند که هر چه از خطیر بودن مسئولیتشان برایتان بگویم، حق مطلب را ادا نکرده ام. تست برنامه طراحی شده به منظور حصول اطمینان از عدم وجود هرگونه اشکال و اطمینان یافتن از عملکرد پایدار و کارآمد برنامه از جمله مهم ترین وظایف این تیم به شمار می آیند.

اعضای تیم استارتاپ

مسئولیت اعضای تیم استارتاپ


      برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید. 


هر یک از اعضای تیم استارتاپ چه مهارت هایی باید داشته باشند؟

حقیقت این است که راز موفقیت یک تیم استارتاپ در مهارت اعضای آن نهفته است. تیمی که اعضای آن از ویژگی ها و مهارت های خاص بهره مند نباشند، به جایی نخواهد رسید. یک زنجیر هر چقدر هم ظاهری کلفت و محکم داشته باشد، شدیدا نیازمند قدرت تک تک حلقه هاست. کافیست یکی از حلقه ها سُست باشد، همین برای از هم گسستن کل زنجیر کفایت می کند. دقیقا عین این مثال را می توان برای یک تیم استارتاپ تشریح کرد. حتی اگر یک نفر از اعضای تیم استارتاپ ناکارآمد باشد، مبتکرانه ترین و ناب ترین ایده ها زمین خواهند خورد. این در حالی است که اگر همه اعضای تیم حرفه ای و کاربلد باشند، معمولی ترین ایده ها به تاپ ترین ایده ها تبدیل می شوند!

خودتان را به مهارت های سخت و نرم مسلح کنید!

برخورداری از دو نوع مهارت برای اعضای تیم استارتاپ ضروری تر از ضروری است. نخست مهارت های سخت (Hard Skill) و دوم مهارت های نرم (Soft Skill). خُب حالا جریان این مهارت های سخت و نرم که از آن ها نام بردیم، چیست؟!

منظور از مهارت های سخت دانش و تجربه ای است که اعضای تیم استارتاپ در اثر اشتغال و تحصیل کسب می کنند. رهبر تیم درباره مهارت های فنی هر یک از اعضای تیم تصمیم گیری می کند. رهبر تعیین می کند که هر یک از اعضا می بایست از چه مهارت تخصصی ای بهره مند بوده و در چه حیطه ای مشغول به فعالیت شوند.

مهارت نرم به مجموعه ای از ویژگی ها اطلاق می شود که در نهایت به رشد و شکوفایی تیم منجر می گردند. از جمله مهم ترین این ویژگی ها می توان به روحیه کار تیمی، رهبری، مربیگری، حل مسئله، صداقت، مدیریت زمان، ارتباط موثر و... اشاره کرد. چه کسی این مهارت ها را برای هر نقش و برای کل مجموعه تعریف می کند؟!

بله؛ درست حدس زدید. رهبر تیم!

اعضای تیم استارتاپ

مهارت های اعضای تیم استارتاپ

تحصیلات مورد نیاز برای اعضای تیم استارتاپ

همان طور که پیش تر هم گفتم، یکی از ضروری ترین مهارت هایی که اعضای تیم استارتاپ می بایست از آن بهره مند باشند، مهارت های سخت است. مهارت های سخت چگونه کسب می شوند؟!

از طریق اشتغال و تحصیل. با این اوصاف اگر بگویم سطح تحصیلات اعضای تیم استارتاپ اصلا و ابدا مهم نیست، دروغ گفته ام و اگر بگویم از هر چیزی واجب تر است، استارتاپ های موفقی را که بنیانگذاران آن ها تحصیلات آکادمیک ندارند، زیر سوال برده ام. خُب تکلیف چیست؟! بالاخره تحصیلات برای اعضای تیم استارتاپ حائز اهمیت است یا خیر؟!

حقیقت این است که تحصیلات در هیچ زمینه ای فاقد اهمیت نیست. اگرچه امروزه دنیا به سوی مهارت گرایی در حرکت است، نه مدرک گرایی؛ اما بهره مندی از تحصیلات آکادمیک هیچ گاه بد نبوده، نیست و نخواهد بود. حتی سوپرمارکتی که توسط یک فرد با سواد اداره می شود، پولسازتر از سوپرمارکتی است که فردی با سطح سواد پایین آن را اداره می کند. می خواهم بگویم به قول قدیمی ها آدم بی سواد کور است! حتما می خواهید بگویید این یعنی آن که اگر تحصیلات آنچنانی نداریم، دور استارتاپ را خط بکشیم؟!

اشتباه برداشت نکنید!

حقیقتا منظور من چنین چیزی نبود. داشتم از خوبی های سواد برایتان می گفتم. اما نگفتم اگر مدرک دکترا ندارید، سراغ راه اندازی استارتاپ نروید و این فکر و خیال ها را از سرتان بیرون کنید. همان گونه که تا بدین جای کار دریافتیم، استارتاپ یک کار تیمی است. وقتی من فُلان تخصص را دارم، نیازی نیست تو عین همان تخصص را داشته باشی. چون هرجا تخصص من به کار بیاید، با جان و دل به کمک تیم می شتابم! پس لازم نیست همه اعضای تیم استارتاپ تحصیل کرده باشند و در برترین دانشگاه فلان کشور خارجی درس خوانده باشند. اما خُب بی شک حضور چند عضو با سواد بسیار گره گشاست. 

اعضای تیم استارتاپ

تحصیلات اعضای تیم استارتاپ

عناوین اعضای تیم استارتاپ به انگلیسی

اگر قصد دارید یک تیم استارتاپی راه اندازی کنید، حضور 6 نفر برای ایجاد ساختار تیم الزامی به نظر می رسد. در ادامه به معرفی اعضای تیم استارتاپ پرداخته و با عناوین آن ها به انگلیسی آشنا می شویم. برای یادگیری یک مطلب جدید آماده اید؟!

مدیر عامل (CEO)

یکی از مهم ترین اعضای تیم استارتاپ که بدون وجود او کار و بار کسب و کار لَنگ می ماند، مدیر عامل است. مدیر عامل که در زبان انگلیسی از وی تحت عنوان CEO یاد می شود، عمدتا فردی آینده نگر و کاربلد است که وظیفه مدیریت چشم انداز و فرهنگ سازمان را بر عهده دارد.

مدیر ارشد عملیات (COO)

به عنوان یکی دیگر از اعضای تیم استارتاپ که وظایف و مسئولیت های سنگینی را بر عهده داشته و استارتاپ را به سوی موفقیت های بزرگ سوق می دهد، می توان به مدیر ارشد عملیات اشاره کرد. آن ورِ آبی ها از مدیر ارشد عملیات استارتاپ با نام COO یاد می کنند. این فرد که عموما متخصص و ماهر است، کسب و کار را در راستای انجام عملیات روزانه متمرکز بر حفظ کسب و کار شما یاری می دهد.

مدیر ارشد فناوری (CTO)

یکی از اعضای متخصص تیم استارتاپ که نقش غیر قابل انکاری در فناوری و توسعه برای موفقیت کسب و کار علی الخصوص کسب و کارهای فنی دارد، مدیر ارشد فناوری است. مدیر ارشد فناوری که با نام CTO نیز شناخته می شود، فردی ماهر است که تصمیم می گیرد چه چیزی برای کسب و کار شما مفیدتر است. نظارت بر یکپارچه سازی و مدیریت سیستم های گوناگون از دیگر وظایفی است که CTO بر عهده دارد.

مدیر ارشد بازاریابی (CMO)

مدیر ارشد بازاریابی که تحت عنوان CMO از وی یاد می کنند، یکی از کاربلدترین اعضای تیم استارتاپ است که بر روی مشتریان شما و نحوه مشاهده محصولات و خدمات کسب و کارتان تمرکز می کند. اگر می خواهید مطمئن شوید که چشم انداز کار و بارتان به مخاطبان وسیعی رسیده، حتما یک متخصص ماهر بازاریابی و تبلیغات استخدام کنید.

مدیر ارشد مالی (CFO)

مدیر ارشد مالی یکی از اصلی ترین اعضای تیم استارتاپ است که نقش حسابداری و مالی را در کسب و کار ایفا می نماید. در زبان انگلیسی از مدیر ارشد مالی با نام CFO یاد می کنند.

مدیر ارشد امنیت (CSO)

مدیر ارشد امنیت که با نام CSO نیز شناخته می شود، مجری امنیت فیزیکی و دیجیتالی کسب و کار شماست.

اعضای تیم استارتاپ

اعضای تیم استارتاپ

جمع بندی

برای راه اندازی یک استارتاپ خفن یک تیم خفن، مجرب، متعهد و ماهر نیاز دارید. اگر فکر می‌کنید بهره مندی یکی از اعضای تیم استارتاپ از این ویژگی‌ها مابقی اعضا را از برخورداری از آن ها ساقط می‌کند، سخت در اشتباهید. همه اعضای تیم می‌بایست از ویژگی های منحصر به فردی همچون ویژگی‌های زیر برخوردار باشند تا بتوانند استارتاپ را آنگونه که باید و شاید به سوی موفقیت هدایت کنند:

  • توانایی اجرا و رشد داشته باشند.
  • از توانایی مربیگری بهره مند باشند.
  • منظم و خلاق باشند.
  • قاطع و محکم باشند.
  • اصول اخلاقی را رعایت کنند.
  • مشتاق و خوش ذوق باشند.
  • سرشار از هوش تجاری باشند.
  • ذهنیت مثبت داشته باشند.
  • واقع گرا باشند.
  • از مهارت های شگفت انگیزی در حل مسئله برخوردار باشند.
  • روحیه کار تیمی داشته باشند.
  • ...

هر یک از اعضای تیم استارتاپ مسئولیت های معینی را بر عهده دارند. مسئولیت هایی که انجام صحیح و به موقع آن ها به پیشرفت و موفقیت کسب و کار منجر می شود. بی شک کوتاهی یکی از اعضا در انجام وظایف و مسئولیت هایش، زحمات جانانه سایر اعضا را به باد خواهد داد!

آیا لازم است اعضای تیم استارتاپ از مهارت های خاصی بهره مند باشند؟!

بله که لازم است. خوب هم لازم است. اعضای چنین تیمی باید هم مهارت های سخت داشته باشند و هم مهارت های نرم. تنها در چنین شرایطی است که زحمات گروه به بار خواهند نشست.

تحصیلات مورد نیاز برای اعضای تیم استارتاپ چقدر است؟!

هرچه سطح تحصیلات بیشتر، بهتر! البته با این حرف ها نمی خواهم موفقیت های اعجاب انگیز استارتاپ هایی را که صاحبانشان تحصیلات آکادمیک ندارند، بی ارزش بشمارم.

بگویید ببینم؛ دوست دارید با عناوین انگلیسی اعضای تیم استارتاپ آشنا شوید؟!

  • مدیر عامل (CEO)
  • مدیر ارشد عملیات (COO)
  • مدیر ارشد فناوری (CTO)
  • مدیر ارشد بازاریابی (CMO)
  • مدیر ارشد مالی (CFO)
  • مدیر ارشد امنیت (CSO)

     برای کسب اطلاعات و ایده های بیشتر اینجا کلیک کنید و عضو پیج ما شوید.


 

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید



نظر خود را بنویسید

ارسال نظر

حمزه مهدیپور

حمزه مهدیپور | 7/24/2023 11:22:06 AM

عجیییییب به دردبخور بود. قلمتون عالیه دکتر جان⚘️⚘️